Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 czerwca 2022, 10:07

Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć

Moralność jest jak… broda – każdy ma własną. Systemy przedstawiające ją w grach wideo także są różne. Nie wszystkie da się jednak nazwać ciekawymi. O tych wartych zapamiętania za chwilę przeczytacie.

Spis treści

Dishonored

Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Zabójstwa w Dishonored zwykle są łatwiejsze, ale mniej satysfakcjonujące.
  1. Gatunek: immersive sim
  2. Rok premiery: 2012

W pamięć zapadł mi również system moralności z cyklu Dishonored. Jako że jego najlepszej wariacji doświadczyliśmy w pierwszej części, skupię się właśnie na niej. Arkane Studios podeszło do omawianej kwestii głównie od strony rozgrywki. Poczynania protagonisty mają co prawda wpływ na zakończenie gry, ale gdyby twórcy ograniczyli się tylko do tego, nie wymieniałbym jej w tym zestawieniu.

Żeby dobrze wyjaśnić system moralności z pierwszego Dishonored, muszę odrobinę przybliżyć fabułę. Główny bohater – Corvo Attano, lord protektor cesarzowej Jessamine Kaldwin – zostaje wrobiony w jej zabójstwo i pojmany. Udaje mu się jednak uciec z celi. Niesłusznie zniesławiony protagonista pragnie wymierzyć sprawiedliwość osobom rzeczywiście odpowiedzialnym za śmierć głowy państwa. Może je po prostu zabić, lecz każdy cel da się również wyeliminować w niekonwencjonalny sposób.

Zostało jeszcze 53% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Dobro.
49,2%
Zło.
16,8%
Trochę tego, trochę tego.
34%
Zobacz inne ankiety
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo

W branży, która od dobrych kilku lat ma fioła na punkcie „trudnych wyborów moralnych”, mało który deweloper potrafi sprawić, by były one integralną częścią rozgrywki. Ale jest studio, które mogłoby zorganizować specjalistyczne kursy o tej tematyce.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą
Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.