Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 czerwca 2022, 10:07

Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć

Moralność jest jak… broda – każdy ma własną. Systemy przedstawiające ją w grach wideo także są różne. Nie wszystkie da się jednak nazwać ciekawymi. O tych wartych zapamiętania za chwilę przeczytacie.

Spis treści

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Tak prosty wybór, a tyle mówi o tym, jakim Geraltem chcemy grać. - Systemy moralne w grach, które najbardziej zapadły mi w pamięć - dokument - 2022-06-25
Tak prosty wybór, a tyle mówi o tym, jakim Geraltem chcemy grać.
  1. Gatunek: RPG akcji
  2. Rok premiery: 2015

Trzeci Wiedźmin – jak i cała seria CD Projektu RED – nie posiada systemu moralności jako takiego. Wprawdzie wyborów jest w tej grze bez liku, ale – poza kilkoma wyjątkami – trudno uznać któryś z nich za jednoznacznie dobry lub zły. Co najwyżej można spróbować umieścić niektóre na skali szarości.

Podejmowane decyzje mają jednak olbrzymi wpływ na fabułę, a przede wszystkim – na sposób, w jaki gracz postrzega postać Geralta. Aby uniknąć większych spoilerów, posłużę się przykładem z początku gry. Po ukończeniu prologu trafiamy do Velen i – przynajmniej teoretycznie – powinniśmy udać się do karczmy na rozstajach. Podczas rozmowy z oberżystą do gospody przyjeżdżają bandyci. Wiedźmin może się w porę ulotnić, aby uniknąć konfrontacji, albo zostać w środku, jak gdyby nigdy nic. Wtedy jednak również nie musi dojść do rozlewu krwi – Geralt może bowiem postawić zbirom kolejkę bądź zachować powściągliwość w rozmowie z nimi. Wybór należy do gracza, a z jego drobną konsekwencją przyjdzie nam się zmierzyć (lub nie), gdy wybierzemy się do kasztelu we Wrońcach.

Zostało jeszcze 39% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Co wybierasz w grach wideo - dobro czy zło?

Dobro.
49,2%
Zło.
16,8%
Trochę tego, trochę tego.
34%
Zobacz inne ankiety
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo
Po piąte: nie zabijaj. O moralnych dylematach w grach wideo

W branży, która od dobrych kilku lat ma fioła na punkcie „trudnych wyborów moralnych”, mało który deweloper potrafi sprawić, by były one integralną częścią rozgrywki. Ale jest studio, które mogłoby zorganizować specjalistyczne kursy o tej tematyce.

Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą
Czy twój głos ma znaczenie? Wybory moralne w grach pod lupą

Zabijesz człowieka i zabierzesz jego jedzenie, czy pójdziesz w swoją stronę? Twórcy gier zakochali się w „wyborach moralnych”, a my przy okazji odkryliśmy, że duża część z nich ani nie ma nic wspólnego z moralnością, ani niczego nie zmienia.