Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Publicystyka 18 lutego 2021, 13:31

autor: Maciej Pawlikowski

Poza grami zajmuje się krytyką literacką, czasami trochę życiem, czasami trochę przeżyciem.

Stare, ale jare - gry sprzed lat, które ciągle goszczą na dyskach redakcji

Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około piętnastoletnich gier wracają w przerwach między premierami.

Heroes of Might and Magic III – syndrom jeszcze jednego tekstu

W SKRÓCIE

  1. Producent: New World Computing
  2. Data premiery: 3 marca 1999
  3. Jak wrócić: GOG, wersja zwykła w GPC

Trudno opisać, ile razy wracaliśmy do trzeciej części Herosów, ale nie dzieje się tak bez powodu. Heroes nie stało się najbardziej kultową grą od tak – było fantastycznie udaną produkcją, która przyciągnęła graczy na całe lata. I warto to podkreślić: nie piszę o dniach czy miesiącach, tylko o latach właśnie.

Powrót do Heroes III ułatwia mechanika rozgrywki, która w zasadzie w ogóle się nie zestarzała. Ot, zasady to zasady, przyjmujemy je z góry i szybko zapominamy o nieświeżej grafice. Los królestwa leży w naszych rękach, a dodatki takie jak The Shadow of Death czy wyśmienite Armageddon’s Blade wydłużają już i tak przydługą kampanię z podstawki.

Charakterystyczne bitwy bywały niezwykle trudne i frustrujące.

A co tam zresztą kampanię! Heroes III to również generator map, niezliczona ilość fanowskiej twórczości, map i modyfikacji, to miliony kolejnych tur do rozegrania w grze, która zwyczajnie nie ma końca. Dlatego my, niejako składając tej produkcji hołd, wracamy do niej m.in. przy okazji tego tekstu. Ale spokojnie – w 2060 roku ktoś na GOL-u również będzie o tym pisać.

Warto zaznaczyć, że próba stworzenia remastera w 2015 roku wyszła nijako. Nasz recenzent edycji HD wystawił zaledwie 5/10.

Jesienią 2018 roku opublikowaliśmy tekst o modach do „Hirołsów”. Znajdziecie w nim osiem dużych modyfikacji, które jeszcze bardziej rozszerzają Heroes of Might and Magic III.

Dlaczego wracamy?

  1. Bo ta miłość jest bezwzględna, surowa i nie wybacza zdrad.
  2. Bo w poniedziałki dostajemy nowe smoki i archanioły.
  3. Bo mechanika w ogóle się nie zestarzała.
TWOIM ZDANIEM

Zdarza Ci się wracać do starych gier?

Tak
98,3%
Nie
1,7%
Zobacz inne ankiety
Diablo II

Diablo II

Fallout

Fallout

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Wrota Baldura

Wrota Baldura

Thief: The Dark Project

Thief: The Dark Project

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII

Dungeon Keeper (1997)

Dungeon Keeper (1997)

Twierdza Deluxe

Twierdza Deluxe

Nebuchadnezzar to dowód, że stare gry ciągle bywają lepsze od nowych
Nebuchadnezzar to dowód, że stare gry ciągle bywają lepsze od nowych

Nostalgia potrafi zaburzyć naszą percepcję i sprawić, że stare gry wspominać będziemy lepiej, niż prezentują się w rzeczywistości. Ale bywa i tak, że klasyka faktycznie jest po prostu lepsza.

Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków
Zrobione za granicą, ukochane nad Wisłą. Kultowe gry Polaków

Są takie gry, które – choć powstały za granicą – największym kultem otaczane są w Polsce. Wybraliśmy najciekawsze z nich i spróbowaliśmy poszukać przyczyn tej niesamowitej popularności na Wisłą.

Klasyki na sterydach – fanowskie remaki kultowych gier
Klasyki na sterydach – fanowskie remaki kultowych gier

Gdzie deweloper nie może, tam modera pośle. Ta zasada sprawdza się często w przypadku gier, których oficjalnych remake’ów nie możemy się doczekać. Przyglądamy się najciekawszym fanowskim projektom odnawiającym klasyczne tytuły.