Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 grudnia 2015, 11:25

Raport grupy NPD za listopad - Call of Duty: Black Ops III na szczycie

Grupa analityczna NPD opublikowała listopadowy raport poświęcony amerykańskiemu rynkowi gier. Bardzo dobrze wypadła sprzedaż konsol obecnej generacji, a wśród gier bezkonkurencyjne okazało się Call of Duty: Black Ops III.

Grupa NPD opublikowała listopadowy raport poświęcony amerykańskiemu rynkowi gier. W minionym miesiącu gracze z Ameryki wydali 2,47 miliarda dolarów na gry oraz urządzenia i akcesoria z nimi związane, a więc o 2% więcej niż w analogicznym okresie rok temu (2,42 miliarda dolarów). Oczywiście dane dotyczą jedynie sprzedaży detalicznej, czyli nie uwzględniają dystrybucji cyfrowej ani też mikropłatności. Sama sprzedaż sprzętu przyniosła 1,12 miliarda dolarów (1,02 miliarda dolarów rok temu), między innymi dzięki konsolom ósmej generacji (PlayStation 4, Xbox One i Wii U), które odnotowały najlepszy miesiąc w historii (wzrost o 22% w stosunku do listopada 2014 roku). Pozwoliło to na ogólny wzrost sprzedaży konsol stacjonarnych o 14%, mimo znacznego spadku zainteresowania urządzeniami poprzedniej generacji (rezultat gorszy o 76%). Co więcej, po 25 miesiącach Xbox One i PlayStation 4 przebiły łączną sprzedaż PlayStation 3 i Xboksa 360 w analogicznym okresie aż o 47%, a Aaron Greenberg z firmy Microsoft oznajmił na Twitterze, że wszystkie konsole ósmej generacji w tym miesiącu rozeszły się razem w ponad 3 milionach egzemplarzy.

Miniony miesiąc należał do konsol ósmej generacji. - Raport grupy NPD za listopad - Call of Duty: Black Ops III na szczycie - wiadomość - 2015-12-11
Miniony miesiąc należał do konsol ósmej generacji.

Nieco gorzej w statystykach wypadło oprogramowanie (przy czym, rzecz jasna, ponownie mowa tylko o pudełkowych wydaniach od sprzedawców detalicznych), ze sprzedażą na poziomie 993,9 miliona dolarów w porównaniu do 1,07 miliarda dolarów z ubiegłorocznego listopada. Jednak autorzy raportu zastrzegli, że pomimo spadku w tym roku gry były znacznie częściej wybierane jako prezent na święto dziękczynienia oraz czarny piątek, lokując się na górze stawki. Warto też wspomnieć, że Eric Lempel z firmy Sony wystosował oświadczenie, w którym – oprócz pochwalenia się najlepiej sprzedającą się konsolą obecnej generacji – poinformował, że listopad 2015 był „największym miesiącem w historii PlayStation Store”, co zapewne znacząco zwiększa popyt na gry na tej platformie. Wspomnijmy też, że wzrosła sprzedaż akcesoriów z 336 milionów dolarów do 357 dolarów, wliczając w to figurki w rodzaju Disney Infinity czy amiibo.

10 najlepiej sprzedających się gier

[Uwaga – raporty NPD nie uwzględniają sprzedaży zestawów „gra i konsola”]

Pomimo szeroko zakrojonej kampanii reklamowej, Fallout 4 musiał oddać palmę pierwszeństwa najnowszej odsłonie serii Call of Duty. Black Ops III jest, zdaniem autorów raportu, najlepiej sprzedającą się grą od 2013 roku i przebiło zeszłoroczne Call of Duty: Advanced Warfare. Co ciekawe, był to jeden z nielicznych tytułów, który sprzedał się lepiej na konsoli firmy Microsoft, niż PlayStation 4, co – zdaniem twórców – ma być kontynuacją trendu z poprzedniej generacji (wcześniejsze CoD-y sprzedawały się lepiej na Xboksie 360, niż na PlayStation 3). Niemniej czwarta część serii Fallout również poradziła sobie bardzo dobrze, odnotowując najlepszą sprzedaż ze wszystkich części nuklearnego cyklu (na poziomie The Elders Scrolls V: Skyrim) i przebijając zarówno Fallout: New Vegas (o 70%), jak i Fallouta 3 (o 9%). Na trzecim miejscu uplasowało się Star Wars: Battlefront, które stało się najpopularniejszą grą na licencji Gwiezdnych Wojen, detronizując Star Wars: The Force Unleashed.

Najnowsze Call of Duty nie dało żadnych szans konkurencji. - Raport grupy NPD za listopad - Call of Duty: Black Ops III na szczycie - wiadomość - 2015-12-11
Najnowsze Call of Duty nie dało żadnych szans konkurencji.

Jeśli chodzi o dalsze miejsca, to dobrze trzymają się gry sportowe (zwłaszcza na PS4), które zajęły miejsca w samym środku stawki. Zabrakło natomiast Rise of The Tomb Raider, co zapewne wynika z póki co ekskluzywnego charakteru tej produkcji, na razie dostępnej jedynie na Xboksach. Zresztą w zestawieniu znalazł się zaledwie jeden tytuł ekskluzywny – Halo 5: Guardians na Xboksa One. Na końcu ulokowały się dwie gry wydane przez firmę Ubisoft: Assassin’s Creed: Syndicate oraz Just Dance 2016, co powinno cieszyć francuskiego wydawcę w kontekście nadwyrężonego zaufania po wpadce z Assassin’s Creed: Unity.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej