Zapraszamy do lektury kompendium poświęconego grze Forza Motorsport 7, czyli kolejnej pełnoprawnej odsłonie popularnego cyklu gier wyścigowych, która ukazała się na konsolach z rodziny Xbox One oraz komputerach PC z systemem Windows 10. W niniejszym tekście zebraliśmy dla Was wszystkie informacje o najnowszej produkcji Turn 10 Studios.
Retromaniak
Forza Motorsport 7 to kolejna odsłona bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, rozwijanego od roku 2005 we współpracy firmy Microsoft z ekipą Turn 10 Studios. W niniejszym kompendium zebraliśmy dla Was wszystkie informacje na temat gry, będącej pierwszą pełnoprawną odsłoną serii, która ukazała się nie tylko na konsolach z rodziny Xbox, ale także na komputerach PC, działających pod kontrolą systemu Windows 10. Poniższe informacje będą przez nas systematycznie uaktualniane, w miarę pojawiania się wszelkich istotnych faktów – zarówno przed premierą, jak i po rynkowym debiucie gry.
Aktualizacja #10: Pakiet samochodów Hot Wheels i inne pojazdy dostępne w ramach dodatków DLC (dział 5.2.), informacje o ostatnich aktualizacjach gry (dział 5.3.).
Aktualizacja #9: Ostatni z comiesięcznych pakietów samochodów i darmowa Honda Civic Type R (dział 5.2.), informacje o ostatnich aktualizacjach gry (dział 5.3.).
Aktualizacja #8: Pakiety samochodów ze stycznia, lutego i marca (dział 5.2.), informacje o ostatnich aktualizacjach gry (dział 5.3.).
Aktualizacja #7: Listopadowy i grudniowy pakiet samochodów (dział 5.2.), aktualizacja dla Xbox One X (dział 5.3.) najdroższy „kontroler” do Forzy Motorsport 7 w akcji (dział 6.).
Aktualizacja #6: Premiera gry (dział 5.), zamieszanie z pakietem VIP i reakcja Turn 10 Studios (dział 5.2.), odbiór i pierwsze recenzje gry (dział 5.5), sterowniki do kart graficznych firm Nvidia oraz AMD (dział 4.1.).
Aktualizacja #5: Lista obsługiwanych kontrolerów dla Xboksa One (dział. 4.2.), zwiastun na premierę (dział 5.), informacje o tzw. „Day One Patch” oraz aktualizacji dla Xboksa One X (dział 5.3), program lojalnościowy Forza Rewards (dział 5.4.).
Aktualizacja #4: Aktualizacja listy samochodów: pojazdy wyścigowe i podsumowanie garażu (dział. 2.1.) Forza Motorsport 7 uzyskuje status Gold (dział 5.), udostępnienie wersji demonstracyjnej (dział 5.).
Aktualizacja #3: Aktualizacja garażu: samochody Forza Edition (dział. 2.1.), kompletna lista tras (dział 2.2.), szczegółowe wymagania sprzętowe (dział 4.1.), lista obsługiwanych kontrolerów dla PC (dział. 4.2.).
Aktualizacja #2: Aktualizacja listy samochodów: pojazdy amerykańskie oraz europejskie (dział. 2.1.).
Aktualizacja #1: Aktualizacja listy samochodów: pojazdy klasyczne oraz JDM (dział. 2.1.).

1. Informacje ogólne (1.1. Zapowiedź gry)
2. Rozgrywka (2.1. Samochody, 2.2. Trasy, 2.3. Kierowcy)
3. Tryby gry
4. Kwestie techniczne (4.1. Wymagania sprzętowe wersji PC, 4.2. Lista obsługiwanych kontrolerów)
5. Premiera gry (5.1. Edycje specjalne, 5.2. Dodatki DLC, 5.3. Patche, 5.4. Program lojalnościowy Forza Rewards, 5.5. Odbiór i pierwsze recenzje gry)
6. Inne multimedia
W roku 2001 koncern Microsoft powołał do życia wewnętrzny zespół deweloperski o nazwie Turn 10 Studios, którego zadaniem miało być stworzenie gry wyścigowej, stanowiącej swoistą odpowiedź amerykańskiego giganta na popularność znanej z konkurencyjnych konsol PlayStation serii Gran Turismo. Debiutancka produkcja tej właśnie ekipy, czyli pierwsza odsłona serii Forza Motorsport zadebiutowała 3 maja 2005 roku na konsolach Xbox, dając początek jednej z najważniejszych marek w portfolio wydawniczym koncernu Microsoft. Zważywszy na stosunkowo niewielką popularność pierwszej konsoli Microsoftu poza USA, produkcję Turn 10 Studios trudno było by dziś nazwać światowym bestsellerem. Mimo to, Forza Motorsport zebrała masę pozytywnych recenzji (średnia ocena na serwisie Metacritic wyniosła 92/100), w niektórych aspektach przewyższając nawet wydane w tym samym roku Gran Turismo 4. Obie gry połączyły również dwa kluczowe dla nich elementy tzn. znacznie bardziej symulacyjny (zwłaszcza w porównaniu do współczesnych im produkcji konsolowych) charakter rozgrywki oraz imponujący garaż licencjonowanych samochodów (choć w przypadku Forzy Motorsport było to „jedynie” 231 modeli w porównaniu do ponad 700 w konkurencyjnym Gran Turismo 4).
Kolejne trzy odsłony cyklu, tj. Forza Motorsport 2, Forza Motorsport 3 oraz Forza Motorsport 4 ukazały się już na kolejnej generacji konsol Microsoftu, czyli na Xboksie 360, której popularność na całym świecie była już porównywalna z konkurencyjnym PlayStation 3. Trudno się zatem dziwić, że biły one kolejne rekordy sprzedażowe, zwłaszcza że każda z nich przewyższała poprzedniczkę pod względem realizmu, oprawy oraz ilości dostępnych samochodów (349 modeli w „dwójce” i ponad 500 w „trójce” oraz „czwórce”). Zmiana trendów na rynku gier wyścigowych oraz chęć trafienia ze swą produkcją do jeszcze większego grona odbiorców zaowocowała wydaną w 2012 roku poboczną odsłoną cyklu o nazwie Forza Horizon, oferującą nieco bardziej zręcznościowy model jazdy oraz otwarty świat, po którym gracze mogli się poruszać bez żadnych ograniczeń. Sukces gry sprawił, że z czasem Forza Horizon wyewoluowała w osobny cykl gier, bazujący na marce Forza lecz rozwijany przez inną ekipę deweloperską studia Playground Games. Od tego czasu, firma Microsoft wydaje zaś każdego roku naprzemiennie kolejne odsłony obu serii.

Spadek formy cyklu Forza Motorsport przypadł na rok 2013 i na jego piątą pełnoprawną odsłonę, która przygotowana nieco naprędce jako jeden z tytułów startowych nowej konsoli Xbox One zaoferowała znacznie mniejszą liczbę tras oraz samochodów (nieco ponad 200) niż jej bezpośrednie poprzedniczki. Deweloperzy z Turn 10 Studios szybko jednak wyciągnęli wnioski z popełnionych błędów, a wydana dwa lata później szósta część serii stanowiła już powrót do jej dawnej świetności. W tzw. międzyczasie włodarze z firmy Microsoft podjęli dość kontrowersyjną decyzję o rezygnacji z dotychczasowej ekskluzywności gier marki Forza, dzięki czemu w roku 2016 gra Forza Horizon 3 – po raz pierwszy w historii serii – trafiła nie tylko do użytkowników Xboksów, ale także do posiadaczy komputerów PC z systemem Windows 10. Niemal w tym samym czasie, na popularne pecety trafiła także dystrybuowana w modelu free-to-play poboczna odsłona serii zatytułowana Forza Motorsport 6: Apex, będąca w praktyce uboższą wersją konsolowej szóstki. Pomimo faktu, że dystrybuowana była ona wyłącznie za pośrednictwem nielubianego przez graczy sklepu Windows Store, produkcja okazała się sporym sukcesem, co otwarło drzwi dla kolejnych odsłon serii na komputerach PC.
Oficjalna zapowiedź gry Forza Motorsport 7 połączona z pierwszą prezentacją rozgrywki miała miejsce 11 czerwca 2017 roku podczas konferencji firmy Microsoft na targach E3 2017. Zważywszy na fukcjonujący od roku 2011 cykl wydawniczy kolejnych gier marki Forza, zapowiedź kolejnej odsłony serii nie stanowiła dla nikogo większego zaskoczenia i było niemal pewne, że po niezwykle udanej Forzy Horizon 3, kolejny rok będzie właśnie rokiem Forzy Motorsport. Oczekiwania te wydawały się również potwierdzać informacje opublikowane przez serwis IndianNoob, który powołując się na „wiarygodne źródło” jeszcze przed rozpoczęciem targów podzielił się z graczami pierwszymi zrzutami ekranu oraz datą premiery Forzy Motorsport 7, zaplanowaną na 3 października 2017 roku.
Pomimo pewnej „oczywistości” całego wydarzenia, wydawca serii, firma Microsoft postanowił zadbać o odpowiednią oprawę wspomnianej prezentacji, łącząc ją ze światową premierą najnowszego modelu Porsche 911 GT2 RS. Okazało się również, że wspomniany samochód przyozdobi nie tylko okładkę oraz materiały promocyjne Forzy Horizon 7, ale także – na mocy nowej, sześcioletniej licencji Microsoftu – pośród innych modeli niemieckiego producenta pojawi się w samej grze. Będzie to więc pierwsza odsłona serii, w której od samego początku dostępne będą popularne „Porszaki” (w poprzednich częściach cyklu udostępniane wyłącznie w ramach dodatkowych pakietów DLC).

Opracowany na potrzeby Forzy Motorsport 7 model jazdy, w sposób tradycyjny dla serii łączy cechy symulacji oraz zręcznościówki. Z jednej więc strony, do osiągania najlepszych rezultatów potrzebne są określone umiejętności oraz pewna doza praktyki. Podczas gry wyraźnie czuć różnicę w prowadzeniu samochodów o różnych typach napędu, a jazda po różnych nawierzchniach i w odmiennych warunkach pogodowych niesie ze sobą zupełnie inne doznania. Z drugiej strony, mniej doświadczeni kierowcy skorzystać mogą tu z całej masy ułatwień, takich jak włączenie optymalnego toru jazdy, wspomagania hamowania, kontroli trakcji i stabilności, systemu ABS czy możliwości dostosowania umiejętności komputerowych kierowców. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w grze Turn 10 Studios z łatwością odnajdą się zarówno weterani gier wyścigowych, oczekujący od tego typu produkcji maksymalnego poziomu realizmu, jak i początkujący kierowcy, którzy z łatwością dostosują poziom trudności do własnych preferencji i umiejętności.

Jednym z najważniejszych elementów Forzy Horizon 7 i zarazem znakiem rozpoznawczym całej serii jest imponujący garaż licencjonowanych modeli samochodów najważniejszych światowych producentów. W tej odsłonie cyklu liczy on łącznie ponad 700 pojazdów, pochodzących z różnych er motoryzacji (od klasyków jeszcze z lat 30. po współczesne supersamochody), a więc najwięcej z wszystkich dotychczasowych gier, firmowanych marką Forza. W porównaniu do konkurencyjnych gier samochodowych, których producenci ograniczają się najczęściej do odwzorowania wyglądu zewnętrznego poszczególnych modeli, deweloperzy z Turn 10 Studios odtwarzają w drobiazgowych szczegółach także ich wnętrze, a dzięki znanemu z poprzednich odsłon serii trybowi ForzaVista, każdy z dostępnych samochodów możemy nie tylko obejrzeć pod dowolnym kątem, ale także wsiąść do środka czy zajrzeć pod maskę lub do bagażnika. W grze nie mogło też oczywiście zabraknąć szerokich możliwości modyfikacji samochodów, które możemy tuningować zarówno pod względem wizualnym, jak i mechaniczym.

Pierwszym z ujawnionych przez twórców samochodów dostępnych w Forzie Motorsport 7, był zaprezentowany światu premierowo w trakcie oficjalnej zapowiedzi gry najnowszy model Porsche 911 GT2 RS, który znalazł się również na okładce produkcji Turn 10 Studios. Wraz z nim, w siódmej odsłonie serii – po raz pierwszy w jej historii – pojawiają się także inne modele marki Porsche, które w poprzednich częściach cyklu dostępne były co najwyżej w formie płatnych dodatków DLC. Wszystko to dzięki nowej, sześcioletniej umowie, zawartej przez firmę Microsoft z popularnym niemieckim producentem samochodów ekskluzywnych.
17 lipca 2017 roku twórcy gry opublikowali listę pierwszych 167 samochodów, jakie znajdą się w finalnej wersji produkcji. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku Forzy Horizon 3, kolejne modele ujawniane były zaś stopniowo każdego tygodnia, poprzedzającego premierę gry.

W pierwszej aktualizacji listy samochodów, opublikowanej 25 lipca 2017 roku poznaliśmy listę modeli klasycznych, jakie znajdą się w finalnej wersji Forzy Motorsport 7. Wśród nich pojawiają się pojazdy wyprodukowane w latach 1932-1969, wliczając w to powracające do serii samochody marki Volkswagen, których zabrakło w zeszłorocznej Forzie Horizon 3.

W drugiej aktualizacji listy pojazdów Forzy Motorsport 7, jaką zaprezentowano 31 lipca 2017 roku, poznaliśmy obszerny garaż samochodów JDM (ang. Japan Domestic Market). W zestawie blisko 80 aut, wyprodukowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni na przestrzeni niemal pół wieku, nie zabrakło oczywiście najpopularniejszych japońskich marek pokroju Hondy, Mazdy, Mitsubishi, Nissana czy Subaru.

8 sierpnia 2017 roku deweloperzy z Turn 10 Studios zaprezentowali listę ponad 100 pojazdów amerykańskich, jakie znajdą się w finalnej wersji Forzy Motorsport 7. W zestawie obejmującym zarówno klasyczne muscle cary, jak i najnowsze modele, zaprezentowane na przestrzeni kilku ostatnich lat, nie zabrakło najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich marek, takich jak Cadillac, Chevrolet, Dodge, Ford, Jeep czy Pontiac.

Zaledwie dwa dni po aktualizacji obejmującej pojazdy zza oceanu, 10 sierpnia 2017 roku twórcy Forzy Motorsport 7 pochwalili się kolejną listą samochodów. Koncentruje się ona na pojazdach, wyprodukowanych na starym kontynencie, choć w zestawie obejmującym grubo ponad setkę modeli znalazło się kilka wyjątków spoza Europy. Wśród nich, najliczniejszą grupę stanowią samochody takich marek, jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Lancia, Mercedes-Benz, Renault, Vauxhall, Volvo oraz Volkswagen.

W odróżnieniu od czterech poprzednich, piąta aktualizacja garażu Forzy Motorsport 7 nie przyniosła ze sobą żadnych konkretnych modeli samochodów. Zamiast tego ogłoszono, że analogicznie jak w wydanej w 2016 roku Forzy Horizon 3 (gdzie ścigaliśmy się m.in. specjalnymi modelami Horizon Edition), w Forzy Motorsport 7 pojawią się specjalne, unikalne modele – noszące tutaj nazwę Forza Edition. W odróżnieniu od modeli regularnych, pojazdów tego typu nie będziemy mogli nabyć w sposób tradycyjny. Można je bowiem zdobyć wyłącznie w formie nagród, przyznawanych w miarę postępów kampanii lub zdobywanych za specjalne, czasowe wyzwania #Forzathon, a także nabyć w domu aukcyjnym od innych członków społeczności.
Pojazdy w wersji Forza Edition wyróżniają się nie tylko unikalnym designem i customowymi elementami nadwozia, dzięki czemu napotkane na trasie wyraźnie odróżniają się od modeli regularnych. Zostały one również stuningowane pod względem technicznym przez ekspertów z Turn 10 Studios, którzy analizując i modyfikując cały szereg aspektów technicznych, stworzyli w ten sposób pojazdy idealnie nadające się np. do tras w terenie czy wyzwań związanych z driftingiem. To jednak nie wszystko. Jedną z najważniejszych korzyści płynących z jazdy modelami Forza Editon stanowi bowiem fakt, że gwarantują one znacznie większą ilość punktów doświadczenia oraz wyższe nagrody pieniężne za udział i zwycięstwo w wyścigu.

W ostatniej, opublikowanej 30 sierpnia 2017 roku aktualizacji garażu Forzy Motorsport 7, deweloperzy z Turn 10 Studios ujawnili listę 117 samochodów, obejmującą przede wszystkim słynne auta wyścigowe. Wśród zaprezentowanych modeli znalazło się mnóstwo klasycznych pojazdów wyścigowych, w tym między innymi Ford GT40 Mk II, który w 1966 roku zajął trzy pierwsze miejsca w legendarnym, 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W rozpisce znalazł się również inny pojazd triumfatorów tych zawodów, czyli Mazda Mazdaspeed 787B z 1991 roku.
Z okazji skompletowania pełnej listy ponad 700 samochodów, jakie znajdą się w premierowej wersji Forzy Motorsport 7, twórcy przygotowali również specjalną infografikę, przedstawiającą kilka ciekawych statystyk, dotyczących zaprezentowanych pojazdów. Możemy z niej dowiedzieć się m.in. tego, że gra zawierać będzie najwięcej aut marki Ferrari (dokładnie 46) spośród wszystkich produkcji tego typu, 131 wozów osiągnie prędkość ponad 200 mil na godzinę (321 kilometrów na godzinę), a najdroższą w realnym świecie furą, jaka pojawia się w grze, będzie Ferrari 250 GTO, za które przyszłoby nam zapłacić 50 milionów dolarów.
Oprócz imponującej listy samochodów, Forza Motorsport 7 oferuje także największą w dotychczasowej historii cyklu liczbę tras, obejmującą ponad 30 zróżnicowanych lokacji, które możemy przemierzać w wielu różnych konfiguracjach. Podobnie jak w przypadku pojazdów, również i dostępne w grze trasy odwzorowane zostały w najdrobniejszych szczegółach na podstawie ich rzeczywistych odpowiedników. Podczas pierwszej prezentacji gry na targach E3 2017, deweloperzy z Turn 10 Studios ujawnili zaledwie trzy z łącznej liczby tras, jakie będziemy mogli przemierzać w pełnej wersji ich produkcji. Wśród nich znalazł się legendarny niemiecki tor wyścigowy Nürburgring, znany z Forzy Motorsport 4 tor Mugello Circuit we włoskiej Toskanii oraz wybudowany w 2004 roku Dubai Autodrome.

20 sierpnia 2017 roku, a więc jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem targów gamescom 2017, poznaliśmy kompletną listę 32 tras, które będziemy mogli zwiedzić w Forzy Motorsport 7. Przedstawia się ona następująco:
Jedną z największych nowości siódmej odsłony serii Forza Motorsport stanowi fakt, że w tej części gry możemy po raz pierwszy modyfikować nie tylko posiadane samochody, ale także wygląd naszego wirtualnego kierowcy, co czyni rozgrywkę doświadczeniem jeszcze bardziej osobistym niż do tej pory. Dzięki opcji Driver Gear, w toku rozgrywki odblokować możemy ponad trzysta wariantów wyglądu i ubioru, odzwierciedlających zmieniające się na przestrzeni lat trendy w motoryzacji i popkulturze.

Podstawowym trybem zabawy w grze Forza Motorsport 7 jest tradycyjnie rozbudowany tryb kariery, nazwany tu The Forza Driver’s Cup. Na potrzeby tej edycji został on jednak nieco przemodelowany, aby umożliwić graczom jeszcze większą kontrolę nad postępami rozgrywki oraz swobodny udział w preferowanych typach wyścigów. Kampania dla jednego gracza podzielona została na sześć głównych mistrzostw, w których możemy ścigać się samochodami różnych klas, takich jak samochody NASCAR, off-roadowe ciężarówki, przedwojenne klasyki, amerykańskie muscle-cary, pojazdy egzotyczne, seryjne itd. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii, w trakcie zabawy rywalizujemy z tzw. drivatarami, czyli sterowanymi przez komputer wirtualnymi odpowiednikami żywych graczy, odzwierciedlającymi ich rzeczywiste umiejętności oraz styl jazdy.
Oprócz wspomnianego trybu kariery, w Forzie Motorsport 7 znajdziemy również oczywiście szereg znanych z poprzednich części cyklu wariantów zabawy wieloosobowej, w tym ceniony przez konsolowych graczy tryb rywalizacji na podzielonym ekranie oraz czasowe eventy, pozwalające na zdobycie unikalnych modeli samochodów. We wszystkich trybach rozgrywki zastosowano inspirowany prawdziwymi sportami motorowymi system punktowania, pozwalający stopniowo i systematycznie kolekcjonować coraz to nowsze samochody i w miarę postępów zabawy piąć się na kolejne poziomy gracza, co z kolei przekłada się m.in. na wysokość otrzymywanych za zwycięstwa kredytów. Wisienkę na torcie stanowi zaś możliwość udziału w zaprojektowanym z myślą o rozgrywkach e-sportowych turnieju Forza Racing Championship. W tej odsłonie oferuje on m.in. nowe ligi, ulepszone tryby obserwatora oraz integrację z usługą streamingową Mixer.

Siódma odsłona serii Forza Motorsport to pod względem technicznym gra wyjątkowa z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze mamy tu bowiem do czynienia z pierwszą grą Microsoftu, tworzoną od podstaw z myślą o wykorzystaniu możliwości najnowszej konsoli amerykańskiego producenta, czyli Xboksa One X i będącej w pewnym sensie jednym z jej tytułów startowych (choć premiera samego Xboksa One X odbędzie się nieco ponad miesiąc po premierze Forzy Horizon 7, czyli 7 listopada 2017 roku). Fakt ten znajduje swe odzwierciedlenie przede wszystkim w jakości oprawy graficznej gry, która po raz pierwszy w swej konsolowej historii działa w natywnej rozdzielczości 4K oraz płynnych 60 klatkach na sekundę. Korzyści z tego faktu widoczne były już podczas pierwszej prezentacji gry na targach E3 2017, a ilość i jakość detali pokazanych w trailerze zrobiła wrażenie nawet na przeciwnikach serii oraz sprzętu firmy Microsoft. W Forzie Motorsport 7 możemy również cieszyć oczy obrazem o wysokim zakresie dynamiki, porównywalnym do zakresu jasności widzianego przez człowieka i uzyskanym dzięki nowoczesnej technologii HDR, dostępnej także na słabszej wersji konsoli Microsoftu, czyli Xboksie One S.

Po drugie, jeśli nie liczyć darmowej Forzy Motorsport 6: Apex, „siódemka” jest pierwszą pełnoprawną odsłoną serii, która trafia nie tylko do graczy konsolowych, ale także do użytkowników komputerów PC z systemem Windows 10. Co ważne, Forza Motorsport 7 jest grą crossplatformową, co oznacza, że wspólnie bawić mogą się ze sobą zarówno gracze konsolowi, jak i pecetowi. I choć gra bazuje na silniku, wykorzystywanym już wcześniej w ostatnich odsłonach serii, to na jej potrzeby został on w wielu aspektach podrasowany. Podobnie jak jej wersja konsolowa i wydana rok wcześniej na pecetach Forza Horizon 3, gra działa oczywiście w natywnej rozdzielczości 4K.
Oprócz aspektów czysto wizualnych, deweloperzy z Turn 10 Studios położyli spory nacisk również na to, aby wrażenia z gry w Forzę Motorsport 7 były jak najbardziej zbliżone do rzeczywistych doznań z jazdy różnymi modelami samochodów. Spora w tym zasługa niezwykle dopracowanej warstwy dźwiękowej, dzięki której podczas jazdy możemy usłyszeć nie tylko realistyczne odgłosy silników, ale nawet trzeszczenie poszczególnych elementów nadwozia. Na niezwykłe doznania z jazdy niemały wpływ ma także nowy system dynamicznie zmieniającej się pogody, przejawiający się nie tylko w warstwie wizualnej gry. Dzięki silnikowi ForzaTech, na zachowanie opon i przyczeponość samochodu oddziaływać mogą m.in. takie czynniki jak typ podłoża, jego wilgotność czy temperatura.

Jak wynika z poniższych wymagań sprzętowych, opublikowanych przez firmę Microsoft w połowie czerwca 2017 roku, do uruchomienia Forzy Motorsport 7 na PC nie jest wymagane posiadanie prawdziwego superkomputera i jeśli nie zależy nam na wyjątkowych doznaniach wizualnych, z powodzeniem uruchomimy ją także na starszych maszynach. Gra w rozdzielczości 4K i płynnych 60 klatkach na sekundę, przy ustawionym maksymalnym poziomie detali, wymaga już jednak sprzętu z najwyższej półki.
Podczas kolejnej oficjalnej prezentacji gry, tuż przed rozpoczęciem targów gamescom 2017, ujawnione wcześniej wymagania sprzętowe Forzy Motorsport 7 zostały nieco bardziej doprecyzowane. Dzięki poniższej tabeli dowiecie się, na jaki rodzaj doznań wizualnych możecie liczyć, posiadając określony typ sprzętu:
Jakość | Rozdzielczość i animacja | RAM | CPU | GPU | VRAM | Zintegrowany GPU |
Niska | 720p / 30 fps | 8 GB | Intel i5 750 @ 2.67 GHz / AMD FX-6300 | Nvidia GT 740 / Nvidia GTX 650 / AMD R7 250X | 2 GB | |
Rekomendowana | 1080p / 60 fps | 8 GB | Intel i5 4460 @ 3.2 GHz / AMD FX-8350 | Nvidia GTX 670 / Nvidia GTX 1050 Ti / AMD RX 560 | 4 GB | |
Ultra | 4K / 60 fps | 16 GB | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz / AMD Ryzen 7 | Nvidia GTX 1080 / AMD RX Vega 64 | 8 GB | |
Ultrabook | 720p / 30 fps | 8 GB | Intel i5 6200U lub lepszy | Intel HD 520 lub lepszy |
Zgodnie z zapewnieniami twórców, pecetowe wydanie gry Forza Motorsport 7 to gra przyjazna nie tylko pod kątem wymagań sprzętowych, ale także dzięki niezwykle licznej liczbie opcji konfiguracyjnych. Produkcja oferuje np. niezwykle przydatny benchmark, pozwalający sprawdzić, jak nasz sprzęt radzi sobie z obsługą określonych ustawień graficznych. Posiadacze monitorów 21:9 nie mają się o co martwić, gdyż produkcja Turn 10 Studios wspiera również i takie ekrany. Do tego dochdzi m.in. antyaliasing 8x MSAA czy odblokowana liczba fps-ów.
W uzupełnieniu powyższych wymagań sprzętowych warto nadmienić, że Forza Motorsport 7 to gra wyjątkowo „dyskożerna”. Z informacji opublikowanych na karcie gry w sklepie firmy Microsoft wynika, że produkcja Turn 10 Studios w momencie instalacji wymaga blisko 110 GB miejsca na dysku twardym, czyli ponad dwukrotnie więcej niż miało to miejsce w przypadku szóstej części cyklu. Powodów takiego stanu rzeczy powinniśmy się zapewne doszukiwać w oprawie graficznej gry, której działanie w rozdzielczości 4K musi wiązać się m.in. z wysokiej jakości teksturami. Nie bez znaczenia jest też zapewne obszerny garaż ponad 700 modeli samochodów, odwzorowanych przez deweloperów w najdrobniejszych szczegółach.

Przy okazji technikaliów należy też z pewnością odnotować, że podobnie jak ma to miejsce w przypadku większości dużych produkcji na PC, premierze Forzy Motorsport 7 towarzyszyło udostępnienie najnowszych wersji sterowników, przeznaczonych dla najpopularniejszych na rynku kart graficznych firm Nvidia oraz AMD. Użytkownikom kart z rodziny GeForce już 21 września 2017 roku udostępnione zostały drivery Nvidia 385.69 WHQL, zoptymalizowane m.in. pod kątem najnowszej Forzy. Tydzień później opublikowane zostały zaś sterowniki Crimson ReLive 17.9.3, przeznaczone dla posiadaczy kart od AMD.
Przy okazji targów gamescom 2017 deweloperzy z Turn 10 Studios opublikowali pełną listę kontrolerów, jakie obsługiwane są przez grę Forza Motorsport 7. Mimo, że zawiera ona imponującą liczbę modeli, z cała pewnością nie powinna być jednak traktowana jako lista ostateczna. Twórcy zapowiedzieli bowiem, że dołożą wszelkich starań, aby ich produkcja obsługiwała docelowo wszystkie najpopularniejsze modele gamepadów i kierownic, wliczając w to sprzęt zasugerowany przez samych graczy. Na chwilę obecną, lista ta przedstawia się następująco:
Producent | Model | Typ |
Microsoft | Xbox 360 Controller | Gamepad |
Microsoft | Xbox One Controller | Gamepad |
Microsoft | Xbox One Elite Controller | Gamepad |
Microsoft | Xbox One S/X Controller | Gamepad |
Sony | Dual Shock 4 | Gamepad |
Fanatec | CSR | Kierownica |
Fanatec | CSR Elite | Kierownica |
Fanatec | ClubSport V2 | Kierownica |
Fanatec | ClubSport V1 | Kierownica |
Fanatec | CSL | Kierownica |
Fanatec | ClubSport V2.5 | Kierownica |
Logitech | G29 | Kierownica |
Logitech | Driving Force Pro | Kierownica |
Logitech | G25 | Kierownica |
Logitech | Driving Force GT | Kierownica |
Logitech | G27 | Kierownica |
Logitech | MOMO | Kierownica |
Logitech | G920 | Kierownica |
Thrustmaster | RGT | Kierownica |
Thrustmaster | T100 | Kierownica |
Thrustmaster | T500 RS | Kierownica |
Thrustmaster | T300 Ferrari | Kierownica |
Thrustmaster | T300 Ferrari GTE | Kierownica |
Thrustmaster | T300 Ferrari Int | Kierownica |
Thrustmaster | T300 RS | Kierownica |
Thrustmaster | T300 RS GT | Kierownica |
Thrustmaster | T150 | Kierownica |
Thrustmaster | T150 Pro | Kierownica |
Thrustmaster | TS-PC Racer | Kierownica |
Thrustmaster | TX 458 | Kierownica |
Thrustmaster | TX Leather | Kierownica |
Thrustmaster | 458 Spider | Kierownica |
Thrustmaster | TMX | Kierownica |
Thrustmaster | TMX Pro | Kierownica |
Thrustmaster | TS-Xbox | Kierownica |
Mad Catz | Pro | Kierownica |
22 września 2017 roku opublikowana została lista kontrolerów wspieranych w dniu premiery przez konsolową wersję gry:
Producent | Model | Typ |
Microsoft | Xbox One Controller | Gamepad |
Microsoft | Xbox One Elite Controller | Gamepad |
Microsoft | Xbox One S/X Controller | Gamepad |
Fanatec | ClubSport V2 | Kierownica |
Fanatec | ClubSport V1 | Kierownica |
Fanatec | CSL | Kierownica |
Fanatec | ClubSport V2.5 | Kierownica |
Logitech | G920 | Kierownica |
Thrustmaster | TX 458 | Kierownica |
Thrustmaster | TX Leather | Kierownica |
Thrustmaster | 458 Spider | Kierownica |
Thrustmaster | TMX | Kierownica |
Thrustmaster | TMX Pro | Kierownica |
Thrustmaster | TS-Xbox | Kierownica |
Mad Catz | Pro | Kierownica |
7 września 2017 roku firma Microsoft poinformowała, że prace nad grą Forza Motorsport 7 zostały ukończone, a produkcja uzyskała tzw. złoty status. Z tej okazji doczekaliśmy się także zupełnie nowej reklamy Forzy Motorsport 7, na której kilka osób bawi się w motoryzacyjną odmianę gorących krzeseł. W materiale, który możecie obejrzeć powyżej udział wzięli m.in. komik Adam Corolla, profesjonalny kierowca Ken Block oraz kilku graczy, którzy walczą z nimi o miejsce za kierownicą takich maszyn jak Pagani Huayra, Porsche Cayman GT4 czy Nissan GT-R.
19 września na konsolach Xbox One i komputerach PC z systemem Windows 10 opublikowana została wersja demonstracyjna Forzy Motorsport 7, do której pobrania wymagane jest niecałe 18 GB wolnego miejsca na dysku twardym konsoli, bądź ok. 22 GB w przypadku PC. W opisywanej wersji demo deweloperzy z Turn 10 Studios udostępnili samochody Porsche 911 GT2 RS, Mercedes-Benz Tankpool oraz Nissan NISMO GT-R LM. Pierwszym z nich możemy pojeździć po nowym torze w Dubaju, drugim po drogach Mugello, a trzecim na słynnym Nurburgringu. Ponadto, w demie sprawdzimy też zmienne warunki pogodowe, szereg ustawień pozwalających dostosować poziom trudności oraz (w przypadku pecetów) możliwość poeksperymentowania z ustawieniami graficznymi gry.
Światowa premiera gry Forza Motorsport 7 odbyła się 3 października 2017 roku, równocześnie na konsolach Xbox One oraz Xbox One S, jak i na komputerach PC z systemem Windows 10. Nieco wcześniej, bo już 28 sierpnia produkcję udostępniono wszystkim nabywcom cyfrowej edycji Ultimate. Gracze konsolowi, którzy pragnęli ucieszyć oczy działającą w 60 klatkach na sekundę grafiką w rozdzielczości 4K, zmuszeni byli poczekać do dnia 7 listopada, gdyż wtedy właśnie na światowych rynkach zadebiutować ma najnowsza konsola amerykańskiego giganta, czyli Xbox One X.
Polskim dystrybutorem Forzy Motorsport 7 jest oczywiście firma Microsoft, która przygotowała rodzimą wersję kinową gry (z polskimi napisami). Podobnie jak to miało miejsce w przypadku Forzy Horizon 3, klasycznej edycji pudełkowej doczekali się niestety wyłącznie gracze konsolowi. Edycję cyfrową gry (zarówno na konsolę, jak i komputer PC) można zaś zakupić i pobrać z oficjalnych sklepów Xbox Store oraz Windows Store. Warto również zaznaczyć, że podobnie jak ww. poprzedniczka, Forza Motorsport 7 sprzedawana jest w modelu Xbox Play Anywhere, tak więc płacąc za grę tylko raz możemy pobrać ją zarówno na konsolę, jak i komputer PC.

W ślad za pierwszą prezentacją gry Forza Motorsport 7 na targach E3 2017, w cyfrowym sklepie firmy Microsoft umożliwiono składanie zamówień przedpremierowych na finalną wersję produkcji. Edycja Standardowa gry wyceniona została na 249,99 złotych i w przypadku zamówień przepremierowych premiowana jest dodatkową zawartością DLC (w tym również bonusem dla posiadaczy Forzy Horizon 3). Prócz niej, w sklepie dostępne są dodatkowo dwie wersje specjalne gry:
Cena: 329,99 zł
Cena: 359,99 zł

W dniu premiery Forzy Motorsport 7, udostępnione zostały niżej wymienione dodatki DLC:
Z pierwszym z powyższych dodatków DLC wiąże się niemałe zamieszanie, jakie wywołane zostało kilka dni po premierze Forzy Horizon 7 w wersji Ultimate. „Boost” w postaci przepustki vipowskiej obecny jest już w serii od kilku dobrych lat i jak do tej pory nie „wyczerpywał się”, pozwalając czerpać zeń korzyści przez nieograniczony czas użytkowania gry. Tymczasem okazało się, że w siódemce aktywny jest on tylko przez pierwsze 25 wyścigów, o czym wydawca gry, firma Microsoft w żaden sposób nie poinformowała potencjalnych nabywców DLC. Pomimo fali krytyki oraz lawiny negatywnych komentarzy, pierwsza reakcja dewelopera nie była do końca tym, czego oczekiwali gracze i ograniczyła się do zmiany opisu DLC w sklepie Windows Store w taki sposób, aby nie wprowadzał on graczy w błąd.
Finalnie jednak przedstawiciele Turn 10 Studios udowodnili, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zamierzają słuchać głosu społeczności. W oświadczeniu, wystosowanym 5 października 2017 roku przez szefa zespołu deweloperskiego Alana Hartmana, przeproszono za zaistniałą sytuację i obiecano szereg zmian, związanych z najbardziej drażliwymi kwestiami w Forzie Motorport 7. Studio zobowiązało się m.in. do zmiany systemu nagród VIP, aby działał on podobnie jak w poprzednich częściach cyklu, oferując stały podstawowy bonus 2X do kredytów, zdobywanych podczas każdego wyścigu. Dodatkowo, w ramach zadośćuczynienia, posiadacze pakietu VIP otrzymali kilka dodatkowych bonusów, w tym cztery nowe samochody: Jaguara F-TYPE Project 7 Forza Edition z 2016 roku, Chevroleta Camaro ZL1 Forza Edition z 2017 roku, Acurę NSX Forza Edition z 2017 roku oraz Maserati Gran Turismo S Forza Edition z 2010 roku.

Zgodnie ze zwyczajem, wprowadzonym w ostatnich odsłonach serii Forza Motorsport i Forza Horizon, również i posiadacze siódmej odsłony cyklu mogą wzbogacić swój garaż o niedostępne w wersji premierowej modele samochodów, udostępniane w ramach sześciu comiesięcznych pakietów aut. DLC dostępne są bez dodatkowych opłat dla wszystkich nabywców Przepustki samochodowej Forza Motorsport 7, ale mogą być także nabywane oddzielnie w cenie 32,49 zł każdy. Jak do tej pory, w ramach ww. przepustki udostępnione zostały poniższe pakiety samochodów:
Choć w pierwotnych założeniach Przepustka samochodowa Forza Motorsport 7 miała oferować darmowy dostęp do sześciu comiesięcznych pakietów samochodów, w późniejszym okresie twórcy z Turn 10 Studios postanowili rozszerzyć jej funkcjonalność o kolejne płatne dodatki:

Kolekcję dodatków do gry Forza Motorsport 7 uzupełniają poniższe, darmowe pakiety:
oraz darmowe samochody:
W połowie września 2017 roku, a więc na ok. dwa tygodnie przed planowaną premierą gry, na oficjalnej stronie serii pojawiła się informacja, że w dniu premiery Forza Motorsport 7 doczeka się pierwszej potężnej aktualizacji, tzw. „Day One Patch” o rozmiarze ok. 50 GB! O ile dla graczy pecetowych informacja ta nie była specjalnym zaskoczeniem (już wcześniej informowano bowiem, że gra wymagać będzie ok. 100 GB miejsca na dysku twardym), z pewnością nie była to wiadomość dobra dla wszystkich użytkowników konsol, dysponujących stosunkowo wolnym łączem internetowym. O ile bowiem na płycie z grą znajdzie się tylko ok. 45 GB danych, udostępnione w formie patcha kolejne 50 GB wymaga bowiem pobrania danych z internetu. Pewne pocieszenie stanowić może jednak fakt, że wspomniana aktualizacja nie jest wymagana do uruchomienia gry i również bez niej gracze mogą wziąć udział w pierwszych seriach wyścigów. Niemniej jednak, chcąc otrzymać dostęp do kolejnych serii zawodów, odblokowywanych w miarę postępów w grze oraz nagród przyznawanych w zamian za kolejne zwycięstwa, jej pobranie jest już konieczne.

Przy tej okazji, deweloperzy z Turn 10 Studios poinformowali również, że nie wszystkie przygotowane przez nich atrakcje udostępnione zostały w dniu premiery Forzy Motorsport 7. Elementy pokroju Domu Aukcyjnego, wydarzeń typu #Forzathon events oraz lig oddane zostaną (lub zostały) do dyspozycji graczy jakiś czas po premierze, w kolejnych patchach do gry, o których przeczytać możecie w poniższych sekcjach kompendium.
W dniu 2 listopada 2017 roku, a więc na kilka dni przed premierą najmocniejszej wersji konsoli firmy Microsoft o nazwie Xbox One X, Forza Motorsport 7 doczekała się kolejnej dużej aktualizacji. Wprowadziła ona m.in. tekstury w rozdzielczości 4K oraz szereg innych ulepszeń, przeznaczonych dla szczęśliwych posiadaczy tej właśnie konsoli. Prócz tego, w grze pojawiły się m.in. znane z poprzednich odsłon wyzwania #Forzathon oraz domy aukcyjne. Pełną listę ulepszeń oraz nowości, wprowadzonych wraz z opisywaną aktualizacją, znaleźć możecie na oficjalnej stronie gry pod tym adresem.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami oraz dobrym obyczajem marki Forza, twórcy z Turn 10 Studios, kierując się zgłoszonymi przez graczy problemami i sugestiami, udostępnili szereg pomniejszych aktualizacji naprawiających najpoważniejsze napotkane problemy i wprowadzającymi do gry nowe funkcje. Poniżej znajduje się pełna lista dotychczas wydanych patchy, wraz z odnośnikami, przenoszącymi na oficjalne forum internetowe serii, gdzie znajdziecie szczegóły dotyczące poszczególnych aktualizacji:
Podobnie jak w to miało miejsce w przypadku kilku poprzednich odsłon serii Forza, w grze Forza Motorsport 7 pojawiają się elementy programu lojalnościowego Forza Rewards. W jego ramach gracze wynagradzani są cotygodniowymi premiami pieniężnymi, zależnymi od aktualnie posiadanego poziomu gracza w programie lojalnościowym (tzw. Tier level). Aby odbierać ww. nagrody wystarczy regularnie odwiedzać stronę Forza Rewards, bądź skorzystać z aplikacji Forza Hub, dostępnej na komputerach PC z systemem Windows 10 oraz konsolach z rodziny Xbox One.
Poziom gracza | Cotygodniowa nagroda w grze |
2 | 25,000 |
3 | 50,000 |
4 | 75,000 |
5 | 100,000 |
6 | 125,000 |
7 | 175,000 |
8 | 225,000 |
9 | 275,000 |
10 | 350,000 |
11 | 425,000 |
12 | 500,000 |
To jednak nie wszystko, gdyż w Forzie Motorsport 7 pojawiają się także dodatkowe nagrody rzeczowe w postaci kombinezonów wyścigowych, specjalnych odznak oraz skrzynek z losowymi nagrodami. Przyznawane są one graczom, znajdującym się na poszczególnych poziomach zgodnie z poniższą tabelą:
Poziom gracza | Kombinezon | Odznaka | Ilość skrzynek z nagrodami |
2 | Forza Motorsport 7 | Tier 2 Badge | 1 |
3 | Forza Horizon 3 | Tier 3 Badge | 2 |
4 | Forza Motorsport 6 | Tier 4 Badge | 3 |
5 | Forza Horizon 2 | Tier 5 Badge | 4 |
6 | Forza Motorsport 5 | Tier 6 Badge | 5 |
7 | Forza Horizon | Tier 7 Badge | 6 |
8 | Forza Motorsport 4 | Tier 8 Badge | 7 |
9 | Forza Motorsport 3 | Tier 9 Badge | 8 |
10 | Forza Motorsport 2 | Tier 10 Badge | 9 |
11 | Forza Motorsport | Tier 11 Badge | 10 |
W naszej recenzji Forzy Motorsport 7, powstałej na podstawie pecetowej wersji gry, przyznaliśmy najnowszej produkcji Turn 10 Studios wysoką notę 9/10, a autor tekstu określił grę mianem „odgrzewanego, lecz mimo to świetnego kotleta”. Oznacza to, że siódma odsłona serii posiada wszystkie jej najlepsze cechy, za które pokochali ją użytkownicy kolejnych generacji konsol Xbox. Równocześnie jednak nie wszystkie elementy gry zrealizowane zostały w sposób nie do końca zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami, a wprowadzone przez twórców nowości niekoniecznie postrzegane są jako krok w dobrym kierunku. W podobnym tonie utrzymane są także pierwsze recenzje czołowych portali branżowych, które w znakomitej większości przyznają Forzy Motorsport 7 od 90 do 100 procent w zastosowanej skali ocen. Poniżej znaleźć możecie linki do części z nich:

Wśród elementów godnych pochwały, na czoło wysuwa się przede wszystkim ogromna skala produkcji, która jest największą z dotychczasowych odsłon serii, zarówno pod względem ilości samochodów oraz tras, jak i dostępnych trybów zabawy. Z tych ostatnich doceniona została zwłaszcza kampania solowa, która jest długa i zróżnicowana. Krytykom do gustu przypadł również model jazdy, który być może nie jest specjalnie rewolucyjny, lecz potrafi przynieść mnóstwo satysfakcji i radości oraz zachowuje odpowiedni balans między pełną symulacją a podejściem zręcznościowym. Uznanie zyskała w końcu także warstwa audiowizualna produkcji, a recenzenci zgodnie uznali, że jest to obecnie jeden z najładniejszych symulatorów wyścigów samochodowych na rynku, z pięknie odwzorowanymi trasami i wspaniałym udźwiękowieniem.
Niestety, Forzę Motorsport 7 dręczy również kilka problemów, a dotyczą one przede wszystkim wersji przeznaczonej na komputery osobiste. Jak zauważyli recenzenci ogrywający najnowsze dzieło Turn 10 Studios na popularnych pecetach, grze zdarzają się kłopoty z płynnością i stabilnością, co w sposób niekorzystny wpływa na komfort zabawy. Część z zauważonych problemów wyeliminował jednak potężny „Day One Patch”, który pojawił się w dniu oficjalnej premiery tytułu. Prócz tego, przedstawiciele dewelopera zobowiązali się do ustawicznej pracy, celem jak najszybszego wyeliminowania najbardziej palących problemów technicznych.
Pomijając kwestie czysto sprzętowe, w niektórych recenzjach Forzy Motorsport 7 przewijają się również obawy dotyczące wprowadzenia do gry skrzynek z losowymi nagrodami. Spora część redaktorów nie jest przekonana, czy na pewno jest to krok serii w dobrym kierunku, zwłaszcza w kontekście zapowiedzi, że Turn 10 Studios ma w planach wprowadzenie specjalnych Tokenów, sprzedawanych za prawdziwe pieniądze, które pozwolą ominąć „grind” gotówki w grze (co ostatnimi czasy jest w grach AAA dość powszechną praktyką). Przedstawiciele dewelopera wyjaśnili jednak, że plany te zależne są m.in. od tego jak w praktyce sprawdzi się gospodarka zastosowana w grze. Ewentualne tokeny – jeśli w ogóle się pojawią – będą zaś całkowicie opcjonalne, pozwalając na szybszy dostęp do zawartości, która normalnie zostałaby odblokowana po wielu godzinach zabawy.
W niniejszym dziale znaleźć możecie wszystkie związane z grą Forza Motorsport 7 materiały multimedialne, do których nie odnieśliśmy się bezpośrednio w treści kompendium. Pierwszym z nich jest briefing z konferencji firmy Microsoft na targach E3 2017, na której po raz pierwszy zaprezentowano w akcji najnowszą odsłonę serii.
W kolejnym z materiałów, który potraktujcie jako czystą ciekawostkę, zobaczyć możecie w akcji najdroższy istniejący kontroler do gry Forza Motorsport 7, powstały poprzez adaptację wartego ponad 400 tysięcy dolarów Lamborgini Aventador. O samym „kontrolerze” nieco więcej przeczytać możecie w jednym z naszych newsów.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Więcej:Star Wars: Galactic Racer to gra wyścigowa w realiach Gwiezdnych wojen od współtwórców Burnouta
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
51