Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikWyścigiXONE
Okładka Forza Motorsport 6 (XONE)

Forza Motorsport 6 XONE

Szósta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 2005 roku przez studio Turn 10 i dostępnego ekskluzywnie wyłącznie na konsolach firmy Microsoft.

Wyścigi | samochodowe | multiplayer

Microsoft XBOX ONE
Okładka Forza Motorsport 6 (XONE)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji XONE:

15września2015

18września2015

pudełko PL

Forza Motorsport 6 to wydana w 10 rocznicę istnienia serii, szósta pełnoprawna odsłona jednej z najpopularniejszych gier wyścigowych, dostępnych wyłącznie na konsolach z rodziny Xbox. Za produkcję tytułu odpowiada jak zwykle studio Turn 10, desygnowane przez koncern Microsoft tylko i wyłącznie do prac nad tą właśnie marką. Deweloper współpracował także przy obu odsłonach spin-offowej serii Forza Horizon.

W kolejnej odsłonie serii twórcy zdecydowali się na nieznaczne przebudowanie trybu kariery, którego głównym celem było dotąd wyłącznie zdobywanie kredytów na kolejne auta do kolekcji. Tym razem dzieli się ona na pięć rozdziałów, stopniowo odkrywających przed nami coraz szybsze i bardziej egzotyczne samochody. Każdy z nich zabiera graczy w świat współczesnych lub historycznych wyścigów, a wraz z postępami rozgrywki odblokowujemy wydarzenia specjalne, które pozwolą nam spróbować swoich sił w bardziej pomysłowych zadaniach, jak np. zbijanie kręgli.

Pod względem mechaniki w grze mamy do czynienia z tradycyjnym, symulacyjnym modelem jazdy, który jednak – dzięki ogromnej ilości opcji konfiguracyjnych – możemy z łatwością dostosować także i do wymagań początkujących graczy. Zupełną nowością w serii jest za to możliwość jazdy po zmroku oraz podczas deszczu, które to opcje pojawiły się już w Forza Horizon 2. Warto jednak odnotować, że twórcy nie ograniczyli się tu wyłącznie do aspektu wizualnego. Oba czynniki mają bowiem istotny wpływ na przyczepność, a co za tym idzie - fizykę jazdy. Autorzy szczególnie podkreślają odwzorowane ze szczególną uwagą “trójwymiarowe” kałuże, które odgrywają znaczą rolę w czasie jazdy na mokrym torze. W Forza Motorsport 6 zasymulowano w sumie ponad 150 rodzajów nawierzchni, wliczając w to stare i nowe drogi, połączenia między nimi, pokryte farbą krawężniki czy pasy, beton, a nawet zanieczyszczenie kawałkami gumy.

W porównaniu z dosyć ubogim „garażem” poprzedniczki, w szóstej części serii pojawiła się ponad dwukrotnie większa liczba samochodów, bo ok. 460. Każdy z modeli, których wachlarz sięga wstecz aż do lat 40-tych ubiegłego wieku, odtworzono z niezwykłą pieczołowitością na podstawie komputerowych danych CAD, laserowego skanowania, a także zdjęć i materiałów wideo. Efekty tych prac podziwiać możemy w znanym już trybie ForzaVista, a uzupełniają je oryginalne odgłosy silników poszczególnych samochodów. Nieco słabiej przedstawia się za to wachlarz tras wyścigowych. W grze znajdziemy ich łącznie 26, a do tych znanych z poprzednich odsłon cyklu dołączyły m.in. takie tory jak Daytona, Watkins Glen, Brands Hatch oraz fikcyjny tor na ulicach Rio de Janeiro (nawiązujący do klasycznej trasy z pierwszej części serii). Poszczególne trasy odtworzono z równym pietyzmem co samochody, a przykładem może być tor Nordschleife wraz z ponad 560 kałużami, które w grze tworzą się dokładnie tam, gdzie w rzeczywistości.

Pod względem oprawy Forza Motorsport 6 prezentuje się praktycznie na tym samym poziomie co poprzedniczka, ale poprawiono niewielkie błędy techniczne oraz dodano parę efektów specjalnych, jak np. rozsypujące się bariery z opon. Warto dodać, że gra utrzymuje solidne 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p. W warstwie dźwiękowej gry usłyszeć możemy ponownie komentarze znanych osobistości świata motoryzacji, w tym m.in. Jamesa Maya i Richarda Hammonda z kultowego programu Top Gear. Zmagania jednoosobowe uzupełnia tradycyjnie rozbudowany tryb multiplayer dla max. 24 osób, gdzie wprowadzono też takie nowości jak atrakcyjny system ligowy czy możliwość oglądania wyścigu jako widz. Nie zabrakło też znanego z poprzednich odsłon systemu Drivatarów, czyli sztucznej inteligencji, bazującej na wynikach oraz stylu jazdy prawdziwych graczy.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / podzielony ekran     Liczba graczy: 1 - 24  

Ocena gry 8.78 / 10 na podstawie 830 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.8 / 10 na podstawie 159 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 229,90 PLN

Gry podobne do Forza Motorsport 6

Klasyfikacja PEGI Forza Motorsport 6

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Forza Motorsport 6

Microsoft XBOX ONE

Wykorzystuje: Xbox Live

Recenzja gry Forza Motorsport 6 - noc, deszcz i tasowanie kart

Recenzja 8 września 2015, 15:49

Dość niespodziewaną nowością w samych wyścigach są modyfikacje, czyli swoisty system perków. Perki w grze samochodowej? W Need for Speed czy chociażby Forzy Horizon 2 – czemu nie! Do aspirującej jako symulacja serii Motorsport zupełnie jednak nie pasują, tym bardziej że realizacja tego pomysłu jest po prostu zła. Modyfikacje to system trzech kart, które możemy wykorzystać w trakcie wyścigu. Jedne ułatwiają ściganie, np. poprzez zwiększenie skuteczności hamulców, inne utrudniają, np. ograniczając widok do jednej kamery – za ich użycie dostaniemy jednak więcej kredytów na koniec wyścigu. Czemu pomysł jest zły? Zestaw kart musimy wcześniej kupić, a ich koszt stanowi równowartość niezłego samochodu. Dodatkowe wynagrodzenie, jakie przynoszą, szybko nie pokryje tych wydatków, ułatwienia są niezauważalne, a żeby danej karty w ogóle użyć, musimy w tym celu odwiedzić specjalną zakładkę w menu. Dodajmy do tego jeszcze fakt, że jedna z kart zamienia nasze auto w ducha i pozwala w zasadzie „przefrunąć” na pierwsze miejsce bez żadnej walki i rysy na karoserii... Być może jest jakiś sens w używaniu tych kart zamiast po prostu ustawień opcji trudności czy w powstrzymaniu się od przełączania kamery z kokpitu, ale mam przeczucie, że modyfikacje w Forzy 7 ulegną sporym... modyfikacjom! Zamiast takich dziwnych eksperymentów grze bardziej przydałyby się te właściwe karty, czyli gokarty!