Manor Lords otrzymało jedną z największych aktualizacji od premiery we wczesnym dostępie, znacząco zmieniającą fundamenty rozgrywki i rozwój średniowiecznych osad.
Po kilku tygodniach testów w wersji beta twórca Manor Lords, Grzegorz Styczeń, udostępnił dziś dużą aktualizację numer 5. Patch wprowadza do gry szeroko zakrojone zmiany obejmujące kluczowe systemy rozgrywki.
Poszczególne elementy update’u przez długi czas były sprawdzane przez społeczność w wersji beta, gdzie nacisk położono na poprawki błędów, balans rozgrywki oraz znaczące usprawnienia sztucznej inteligencji. Styczeń w oficjalnym komunikacie na Steamie (tam też znajdziecie pełną listę zmian i nowości zawartych w aktualizacji 5) podziękował testerom za poświęcony czas i liczne uwagi, zaznaczając, że miały one realny wpływ na finalny kształt patcha.
Update 5 to jednak znacznie więcej niż zestaw poprawek. To gruntowna przebudowa kluczowych systemów gry, rozbudowa mechanik zarządzania zamkiem i osadą, a także spora porcja nowej zawartości – od map i trybów gry po budynki, zasoby oraz zmiany w interfejsie.
Jednym z głównych filarów aktualizacji jest przeróbka systemów ekonomicznych i społecznych. Twórca całkowicie przebudował sposób funkcjonowania produkcji, pracy i logistyki. Wprowadzono nowy system, który określa realną wydajność budynków i zależy nie tylko od liczby pracowników, ale też ich efektywności, tempa pracy oraz sprawności transportu.
Dużym zmianom uległ także system aprobaty mieszkańców. Teraz opiera się on na 7 wyraźnych progach, z których każdy zapewnia konkretne premie lub kary do rozwoju, wpływów i dochodów.
Update 5 przynosi również całkowitą przebudowę systemu żywności. Produkty spożywcze zostały podzielone na kategorie (m.in. warzywa, mięsa, ryby czy produkty odzwierzęce), a rozwijające się działki mieszczańskie wymagają coraz większej różnorodności pożywienia.
W ogrodach pojawiły się nowe rodzaje warzyw (kapusta, marchew, buraki), w sadach gruszki i pigwy, a mięso i ryby podzielono na bardziej realistyczne warianty. Zamiast jeleni w lasach spotkamy teraz drobną zwierzynę, która – obok mięsa – dostarcza także skór, będących istotnym towarem handlowym na wczesnym etapie gry.
Jednym z najbardziej widowiskowych elementów aktualizacji jest gruntownie przeprojektowany system zamków. Gracze otrzymali znacznie większą kontrolę nad planowaniem i rozbudową fortyfikacji. Każdy moduł – w tym mury i bramy – można teraz ulepszać do drugiego poziomu, a ograniczenia w rozmieszczaniu elementów zostały poluzowane.
Nowy system pozwala m.in.:
Rozbudowa zamku jest teraz powiązana z rangą władcy lub władczyni, co dodatkowo wzmacnia poczucie progresji i znaczenie politycznego rozwoju regionu.
Aktualizacja wprowadza również 4 świeże mapy: Devil’s Hill, Jagged Cliffs, Divided oraz Lake Lemm. Do tego dochodzą 2 nowe tryby rozgrywki – pojedynek 1 na 1 z AI oraz tryb „Fractured Realm”, czyli chaotyczna walka czterech lordów w formule każdy na każdego.
Lista usprawnień obejmuje także dziesiątki zmian poprawiających komfort rozgrywki. Przebudowano interfejs, nadając mu bardziej „średniowieczny” charakter, dodano szczegółowe statystyki produkcji i konsumpcji, a także poprawiono czytelność informacji o potrzebach mieszkańców.
Sztuczna inteligencja została znacząco udoskonalona – lepiej zarządza gospodarką, handlem, osadnictwem i wojskiem, potrafi odbudowywać zniszczone osady i reagować na braki surowców. Jednocześnie całość została solidnie zoptymalizowana, co powinno przełożyć się na stabilniejszą wydajność nawet w dużych miastach.
Przy okazji udostępnienia aktualizacji twórca przekazał kilka istotnych informacji technicznych, o których powinni pamiętać wszyscy gracze. Przede wszystkim zalecane jest wykonanie kopii zapasowej zapisów gry przed uruchomieniem nowej wersji, aby uniknąć ewentualnych problemów wynikających z głębokich zmian w mechanikach i strukturze danych.
Równie ważna jest kwestia modyfikacji – wszystkie mody należy usunąć przed aktualizacją, ponieważ w obecnej wersji niemal na pewno doprowadzą one do awarii lub innych poważnych błędów. Dopiero po ich zaktualizowaniu przez autorów będzie można bezpiecznie z nich korzystać.
Dla osób, którym nowa odsłona Manor Lords z jakiegoś powodu nie przypadnie do gustu, przygotowano także opcję powrotu do poprzedniej wersji gry. Starszy build został udostępniony na osobnej gałęzi beta (0_8_029a) i można go uruchomić po wpisaniu hasła ILikedItMoreBefore.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
1

Autor: Kamil Kleszyk
Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.