Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Sumo Digital

Firma producent wydawca

WWW: http://www.sumo-digital.com/

Facebook: https://www.facebook.com/SumoDigital

Telefon: +44 (0) 114 2426766

Fax: +44 (0) 114 2434037

[email protected]

Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Sheffield, istniejące od 2003 roku, a od 2017 roku należące do Sumo Group. Firma tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a jej dyrektorem generalnym jest Gary Dunn. Oprócz wewnętrznych zespołów do Sumo Digital należą rozmaite studia deweloperskie, kupowane na przestrzeni lat; mowa o The Chinese Room, Red Kite Games, Lab42 i polskim PixelAnt Games. Od lipca 2021 roku całe Sumo Group, a wraz z nim również Sumo Digital, należy do chińskiego konglomeratu Tencent.

Historia

Dzieje zespołu Sumo Digital rozpoczynają się w 2003 roku. Studio zostało założone przez Carla Caversa, Paula Portera, Darrena Millsa i Jamesa Northa-Hearna, którzy wcześniej piastowali kierownicze stanowiska w firmie Infogrames.

Ekipa szybko zabrała się do pracy nad pierwszymi produkcjami, dzięki czemu już w 2004 roku na sklepowe półki trafiły trzy pozycje jej autorstwa. Mowa o grach England International Football oraz OutRun 2 na pierwszego Xboksa, a także o OutRun 2 SP na PlayStation 2. Zespół nawiązał wówczas współpracę z firmami Codemasters oraz SEGA, która miała być kontynuowana w kolejnych latach. Rok 2005 przyniósł premiery gier TOCA Race Driver 2 i Virtua Tennis: World Tour na PlayStation Portable, natomiast w 2006 roku światło dzienne ujrzały gry TOCA Race Driver 3 Challenge na PSP, a także OutRun 2006: Coast 2 Coast na komputery osobiste, PlayStation 2, PlayStation Portable oraz Xboksa. Poza tym w 2006 roku zadebiutowała gra Broken Sword: The Angel of Death, którą współtworzyło Sumo Digital; co ciekawe, była to pierwsza odsłona tej kultowej serii, nieopracowana w całości przez Revolution Software.

Pod skrzydłami Foundation 9 Entertainment

W 2007 roku Sumo Digital zostało kupione przez firmę Foundation 9 Entertainment. Pokłosiem tego przedsięwzięcia była zmiana stanowiska przez Jamesa Northa-Hearna, który w marcu 2008 roku zasiadł w fotelu dyrektora generalnego drugiego z wymienionych podmiotów. Ponadto w 2007 roku firma otworzyła swój drugi oddział w Indiach, znany jako Sumo India.

Spośród tytułów dostarczonych przez opisywany zespół w kolejnych latach na wzmiankę zasługują: Driver 76 (na PlayStation Portable), Virtua Tennis 3 (na PC, PlayStation Portable oraz Xboksa 360), Colin McRae: DiRT 2 (na PlayStation Portable oraz Nintendo Wii), F1 2009 na PlayStation Portable oraz Nintendo Wii (będące pierwszą produkcją o Formule 1 sygnowaną logo firmy Codemasters), a także F1 2011 na handheldy Nintendo 3DS i PlayStation Vita.

Dynamiczny rozwój

Mniej więcej od 2014 roku gracze mogli obserwować, jak Sumo Digital dynamicznie się rozwija. Wówczas to po wykupie menadżerskim firma odzyskała niezależność (przy wsparciu ze strony NorthEdge Capital). Następnie w styczniu 2016 roku otwarto trzeci oddział studia – Sumo Nottingham, z kolei w styczniu 2018 roku pod skrzydła Sumo Digital trafiło CCP Newcastle. Sierpień tego samego roku przyniósł Sumo Digital kolejny nabytek, jakim było The Chinese Room – autorzy słynnych Dear Esther i Everybody’s Gone to the Rapture. W lutym 2019 roku w ręce Sumo Digital trafiło studio Red Kite Games; otwarto też nowy oddział firmy w Leamington Spa, który miał koncentrować się na tworzeniu gier na urządzenia mobilne. W październiku tego samego roku na branżowej mapie pojawiło się jeszcze jedno studio należące do Sumo Digital, czyli Sumo North West, na którego czele stanął Scott Kirkland – jeden z założycieli Evolution Studios. W 2020 roku Sumo Digital przejęło ekipięLab42, natomiast w lutym 2021 roku pod skrzydłami omawianej firmy znalazł się polski zespół PixelAnt Games.

Co zaś tyczy się produkcji, nad którymi Sumo Digital sprawowało pieczę w tym okresie – w 2014 roku ekipa dostarczyła dwa tytuły ekskluzywne na konkurencyjne platformy, czyli Forzę Horizon 2 na Xboksa 360 oraz LittleBigPlanet 3 na PlayStation 3 i PlayStation 4. W 2017 roku studio samodzielnie wydało grę Snake Pass, z kolei w 2019 roku w ręce graczy trafił Crackdown 3, do którego Sumo Digital opracowało kampanię fabularną. W 2020 roku zadebiutowała gra Sackboy: A Big Adventure będąca tytułem startowym dla PlayStation 5 (aczkolwiek ukazała się również na PlayStation 4). Rok 2021 przyniósł natomiast premierę Hood: Outlaws & Legends, czyli multiplayerowej gry akcji pozwalającej graczom wcielić się w średniowiecznych banitów przypominających legendarnego Robina Hooda.

Sumo Group

W grudniu 2017 roku, powołano do życia Sumo Group, czyli firmę-matkę Sumo Digital. W listopadzie 2019 roku firma Tencent nabyła w niej 10% udziałów, z kolei we wrześniu 2020 roku pod jej skrzydłami znalazła się ekipa Pipeworks Studios. W lipcu 2021 roku konglomerat Tencent poinformował o przejęciu całego Sumo Group, a co za tym idzie – również studia Sumo Digital. Transakcja, dokonana przez należącą do chińskiego giganta firmę Sixjoy Hong Kong Limited, opiewała na kwotę 1,27 miliarda dolarów. We wrześniu 2021 roku Sumo Group poinformowało natomiast o przejęciu studia Auroch Digital, które wcześniej stworzyło między innymi gry Mars Horizon oraz Achtung! Cthulhu Tactics, a także wydało grę The Colonists.

Secret Mode

W marcu 2021 roku Sumo Group ogłosiło powstanie Secret Mode, czyli dywizji wydawniczej, której sumptem miały ukazywać się obiecujące, „mniejsze” produkcje tworzone zarówno przez Sumo Digital i należące do niego zespoły, jak i przez inne studia niezależne. Na czele Secret Mode stanął James Schall, wcześniej pracujący między innymi w firmach SEGA oraz Amazon, wspierany przez Dereka Sekleckiego (byłego pracownika SEGI i Nintendo).


Współpracujący z Sumo Digital producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Sumo Digital


The Chinese Room

Wydane gry