The Banner Saga: Zadawanie i otrzymywanie obrażeń
Aktualizacja:
Zadawanie i otrzymywanie obrażeń

Każdy z uczestników walk (niezależnie od tego czy jest to członek Twojej drużyny czy przeciwnik) opisany jest dwoma bardzo ważnymi parametrami wpływającymi na jego skuteczność w ataku i w obronie, a mianowicie siłą (Strength) oraz pancerzem (Armor). Siła z ofensywnego punktu widzenia wpływa na moc wyprowadzanych ataków, tak więc postacie z lepiej rozwiniętym tym współczynnikiem zadają większe obrażenia. W defensywie siła działa z kolei jak pasek zdrowia. Oznacza to, że utrata wszystkich punktów siły jest równoznaczna ze śmiercią danej postaci (przeciwnik) lub z utratą przez nią przytomności (sojusznik). Jeśli zaś chodzi o pancerz, w przypadku gdy to Ty jesteś stroną atakującą wpływa on na to jak dobrze przeciwnik jest w stanie uchronić sie przed utratą punktów siły. Im lepszym pancerzem dysponuje dany oponent, tym mniejsze obrażenia możesz mu zadać (doskonale obrazuje to bitwa z końcówki pierwszego rozdziału gry). Jeżeli z kolei jeden z Twoich podwładnych musi się bronić pancerz pozwala mu na ograniczenie czy wręcz całkowite uniknięcie utraty punktów siły.
Bardzo istotną zależnością gry jest to, że przed wyprowadzeniem ataku musisz zawsze zadecydować czy chcesz pozbawić wybranego przeciwnika punktów siły czy może punktów pancerza (mechanizm ten działa oczywiście w obie strony). W przypadku wszystkich silniejszych wrogów bardzo wskazane jest rozpoczęcie od osłabiania pancerza, starając się doprowadzić do pozbawienia przeciwnika co najmniej połowy początkowych punktów. Dopiero wtedy warto przestawić się na ataki wymierzone w pasek siły, które dzięki słabszemu pancerzowi będą mogły przebić się z większą skutecznością. Wyjątkiem od tej reguły są potyczki ze słabszymi przeciwnikami, którzy mogą łatwo zginąć pomimo dysponowania pełnym pancerzem, jak również wybrane specjalne umiejętności. Doskonałym przykładem może tu być doskonała zdolność Arc Lightning wykorzystywana przez Eyvinda, która w identycznym stopniu osłabia paski siły wrogów niezależnie od tego czy dysponowali oni dwoma czy dwudziestoma punktami pancerza.

Nieco wyżej wspomniałem o tym, że członkowie Twojej drużyny w momencie utraty wszystkich punktów siły tracą przytomność, tak więc obowiązuje ich nieco bardziej pobłażliwe traktowanie aniżeli ma to miejsce w przypadku sił wroga. Jeżeli grasz na normalnym lub na wysokim poziomie trudności to musisz jednak liczyć się z tym, że wyeliminowany w ten sposób sojusznik zostanie zraniony (status Injured) i jego obrażenia będą wymagały kilkudniowego procesu kuracji. Na taki stan najlepiej jest zareagować podmieniając go w kolejnej walce na inną, w pełni zdrową postać. Gra nie zabrania ponownego wybrania tej samej postaci zanim leczenie dobiegnie końca, aczkolwiek będzie ona już na starcie dysponowała niepełnym paskiem siły i w rezultacie jeszcze łatwiej będzie ją można utracić.
Komentarze czytelników
Może trochę późno, ale jeżeli ja to czytam, to może komuś jeszcze się przyda. Mam jedną uwagę - poradnik stwierdza, że używanie namiotu treningowego jest bezsensowne, bo nie generuje expa - nieprawda. Sławę zbieramy dwojako - po pierwsze do ogólnej puli, po drugie indywidualnie przez bohaterów. Przykładem może być pierwszy postój po wyjściu ze Strandu. Mamy ogólnie pulę powyżej 30 pkt sławy, którą możemy wydać, ale tylko jeden lub dwóch bohaterów osiągnął awans /zależny od liczby zabójstw/. Idziemy więc do namiotu i rozgrywamy bitwy treningowe nie generujące sławy, ale nabijające zabójstwa dla pozostałych npców. Dzięki temu zabiegowi możemy awansować wszystkich i w dalszą podróż ruszyć z całkowicie awansowaną drużyną. Ma to szczególne znaczenie dla postaci defensywnych np Egil, lub wspomagającym, którym trudno zbierać zabójstwa, jeżeli używane są zgodnie z przeznaczeniem.
Kilka uzupełnień do poradnika:
- odesłanie Erica z uchodźcami da nam 10 punktów sławy,
- jeżeli ktoś kradnie zapasy to nie należy informować o tym ludzi z karawany, pogorszymy tylko morale,
- zapasy dla ekipy Rooka są resetowane do poziomu 3 dni przy rozpoczęciu aktu 4 i trzeba kupić je w Frostvellr w cenie 1 do 1. Wcześniejsze robienie nadwyżek nic nie da.
W ostatniej misji powinniśmy znaleźć kwatery dla naszych ludzi, bo inaczej utracimy przynajmniej 80 w zamieszkach. Najlepszym rozwiązaniem jest poszukać wolnych mieszkań (3 wybór) i następnie wybrać przywódców (2)
U mnie ostatnia misja wyglądała tak 1 dzień - znalezienie miejsca dla karawany, 2 - pomoc Iverowi przy murach, 3 - pomoc Iverowi w walce ze skalnym potworem, 4 - znalezienie zapasów.
Odnośnie rozwoju postaci, to ja nie polecam rozwijać Wysiłku i Siły Woli, ponieważ większość ataków powinniśmy wykonywać z puli zdolności i pod ich kątem rozwijać postać.
Dla ogólnie przyjętego schematu najpierw dobrze jest rozwijać Siłę, potem Pancerz i na koniec Przełamanie pancerza.
Kolejność rozwijania tych parametrów jest jednak inna, w przypadku bohaterów korzystających ze zdolności specjalnych wykorzystujących przełamanie pancerza, np. Mogr i Yrsa. Bohaterom takim najpierw rozwijam Przełamanie pancerza, potem Siłę i na koniec Pancerz. Wszystko więc zależy od tego jaką zdolność specjalna ma nasza postać.
Widzę przekłamanie w tym poradniku. Na początku jest napisane, że poradnik był przygotowywany w oparciu o domyślny - średni - poziom trudności, jednak finałowa walka jest opisana na easy. Tym samym wątpię w przydatność tego poradnika, w końcu tego typu materiałów szuka się kiedy ma się problem z jakąś sekcją, a jak wiadomo, na łatwym poziomie trudności taka sytuacja raczej się nie zdarza.
Mały tip dla wyciśnięcia kilku ekstra punktów - gra sugeruje szybkie dobijanie przeciwników przyzywających posiłki. Zdecydowanie nie należy tego robić jeśli bitwa idzie po naszej myśli. Dodatkowy Dredge do ubicia = 1 punkt sławy...
Stranger. ---> dzięki. Właśnie zacząłem sobie brać od nowa bo chyba błędem było kupowanie artefaktów, w zasadzie nie warto ich kupować wcale.
A i 5 lvl i koniec, ok
Rozwój postaci ogólnie jest mocno ograniczony. Piąty level i koniec... Co do renown, ja szukałem okazji w rozgrywaniu wszystkich możliwych walk i rozprawianiu się z niedobitkami w tych powiązanych z wojną. Do tego można eksperymentować z losowymi zdarzeniami, bo część z nich gwarantuje dodatkowe punkty.
Nie warto kupować artefaktów na targowiskach tylko zbierać za odwiedzanie godstone'ów. Do tego imo dobrze jest skupiać się na kilku najlepszych postaciach i tylko okazjonalnie rozwijać te, które w wybranych walkach zastąpią rannych.
To i więcej wkrótce w atlasie świata. ;)
A.l.e.X ---> wiem jakiej długości jest to gra bo to gra epizodyczna i będą jeszcze co najmniej dwie kolejne części, nie o to się pytam. Zresztą postacie być może będą przechodziły do kolejnych części więc lewelowanie może okazać się dłuższe niż ci się wydaje.
Brakuje mi punktów Renown do rozwoju postaci. Toczę wszystkie walki jakie mogę i mam już ileś postaci których nie mogę levelować bo mam za mało punktów Renown.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
