The Banner Saga: Podróż do Grofheim Rozdział 4
Aktualizacja:
Podróż do Grofheim
Najważniejsze momenty podróży

Karawana dotrze po pewnym czasie do lokacji Marek. Gorąco polecam zdecydować się na najdłuższy możliwy postój w tym miejscu (opcje zachowania "Let the caravan take their time" i następnie "Let them continue the task"). Pomimo tego, że będzie to równoznaczne ze spędzeniem trzech dni przy ołtarzu oczekiwanie opłaci ci się, albowiem otrzymasz potężny artefakt Godscale. Przedmiot ten dodaje punkty do pancerza i sprawia, że wrogowie w większym stopniu skupiają się na postaci, do której został on przyporządkowany, tak więc najlepiej go podarować jednemu z gigantów z drużyny.
Jeżeli nie dysponujesz żadnymi zapasami lub są one na wyczerpaniu to podejmij decyzję o natychmiastowym opuszczeniu lokacji Marek, dokonując tego poprzez wybranie trzeciej opcji z listy (Leave now, before this gets out of hand).

W dalszej części przemarszu karawana zauważy grupę gigantów (Varl) ściganych przez potwory. Już wkrótce zmuszony zostaniesz do stoczenia bitwy, która będzie wliczana do działań wojennych. Dobierz taktykę w zależności od tego jak Twoja armia wypada na tle sił wroga (o ile nie straciłeś zbyt wielu ludzi najlepszym rozwiązaniem będzie prawdopodobnie taktyka Formations). Po awansowaniu do bitwy zwróć przede wszystkim uwagę na wyjątkowo silnego Stoneguard Colossusa, skupiając ataki na tym potworze i uważając na jego uderzenia tarczą (nie jest wskazane ustawianie kilku postaci z drużyny tuż przy tym przeciwniku).

Po zakończonych walkach automatycznie załączy się rozmowa, w której wezmą udział Rook, Krumr i Fasolt, czyli gigant, który do tej pory podróżował z drugą karawaną. To w jaki sposób Rook zareaguje na obraźliwe i lekceważące wypowiedzi gigantów nie odegra większej roli. Jako że Twoja karawana dowie się o zniszczeniu Grofheim przygotowany zostanie nowy plan oraz zmieniony aktualny cel podróży, którym stanie się Einartoft.
Dodatkowe zdarzenia

Niedługo po opuszczeniu lokacji Wyrmtoe karawana powinna zauważyć grupę wieśniaków, którzy zostali okrążeni przez bandytów. Możesz się tu zachować na trzy sposoby:
- Przyjęcie łapówki od bandytów i zignorowanie próśb wieśniaków (Accept the offer) - Zyskasz w ten sposób 20 jednostek zapasów (Supplies), ale morale karawany ulegnie pogorszeniu.
- Zaatakowanie bandytów celem obronienia wieśniaków (Back away from these people or die) - Konieczne okaże się w tym przypadku stoczenie bitwy z bandytami, aczkolwiek nie powinna ona być dla Ciebie zbyt wymagająca (uważaj na lepszych wojowników i szybko pozbądź się łuczników0. W nagrodę za wygranie bitwy zdobędziesz oczywiście punkty sławy (Renown). Oprócz tego zyskasz 22 jednostki zapasów (Supplies) i wspomniani wieśniacy dołączą do karawany (Clansmen).
- Zignorowanie konfliktu między bandytami i wieśniakami (What's going on here? i następnie Don't get involved at all) - To najgorszy wariant, bo pomimo zachowania morale na takim samym poziomie nie zdobędziesz żadnych zapasów.

Jeżeli w wyniku podjętych wcześniej decyzji Ekkill dołączył do karawany (jako jej pełnoprawny członek lub jako więzień) to załączy się zdarzenie z udziałem Rooka i Alette. Jeśli chcesz dowiedzieć się dlaczego Alette jest w złym nastroju to wybierz opcję zachowania "Ask here what's going on" lub "Sit quietly beside her", dzięki czemu dowiesz się, że dużo ostatnio rozmawiała z Ekkillem. Możesz:
- Zasugerować Alette żeby nie powinna wierzyć to w co Ekkill jej mówi (wybór opcji "Don't trust that man" na koniec rozmowy).
- Zabronić Alette dalszych kontaktów z Ekkillem (wybór opcji "I don't care what he says, stay way" na koniec rozmowy).
- Spróbować potwierdzić wersję wydarzeń Ekkilla (wybór opcji "Confirm Ekkill's story") u Onefa (jest to możliwe tylko jeśli Onef podróżuje razem z karawaną). Możesz następnie poprosić Onefa o to żeby trzymał Ekkilla z dala od Alette (Tell Onef to keep him away from Alette), zignorować temat (Let the issue drop) lub spotkać się z Ekkillem (Confront Ekkill).
- Spotkać się z Ekkillem (wybór opcji "Threaten Ekkill immediately" lub "Confront Ekkill"). W trakcie rozmowy z Ekkillem możesz mu zabronić dalszych kontaktów z Alette (Just stay away from her), poradzić mu trzymanie się z dala od spraw Rooka (I know what you're doing. Keep out of my business), zasugerować, że Rook dobrze zna swoją córkę (I know my daughter) lub zabić Ekkilla (Never should have brought you along). Najbardziej radykalny jest oczywiście ten ostatni wariant.
Jeżeli nie chcesz wgłębiać się w temat to na samym początku opisywanego zdarzenia możesz też wybrać opcję "Give her some space", dzięki czemu Rook nie odbędzie w ogóle rozmowy z Alette.

Karawana może natrafić na ciężko rannego giganta (Varl). Dostępne opcje zachowania to:
- Pozostawienie gigantowi żywności oraz medykamentów i opuszczenie miejsca zdarzenia (Leave food and medicine and walk away) - Gigant dołączy następnego dnia do karawany i ponadto zyskasz 10 punktów sławy (Renown).
- Zaoferowanie pomocy (We can help if you want it) - Gigant odpowie agresją na próbę pomocy.
- Wysłanie osób z karawany do podleczenia giganta (Try to have healers tend to his wounds) - Gigant odpowie agresją na próbę pomocy, zabijając wysłane do niego dwie członkinie klanu (Clansmen).
- Pozostawienie giganta w spokoju (Abandon the varl and move on).
Inne podobne zdarzenie dotyczy odnalezienia mocno przemarzniętej dziewczynki. W tym przypadku możesz zachować się w następujący sposób:
- Przekazanie dziecka do leczenia bez zatrzymywania karawany (Keep moving, but let the healers tend do her). Dziewczynki nie uda się niestety uratować i w rezultacie morale karawany pogorszy się.
- Zatrzymanie karawany i przekazanie dziecka do leczenia (Stop the caravan for a rest and tend to the girl) - Dziewczynka zostanie wyleczona, ale zużyjesz trochę zapasów.
- Zatrzymanie karawany i rozejrzenie się za innymi ocalałymi (Stop and look for other survivors) - Nie uda się odnaleźć nikogo innego i zużyjesz ponadto trochę zapasów.
Karawana może zatrzymać się po napotkaniu grupki wygnańców. Spotkanie warto rozpocząć od wypytania za co zostali wygnani (opcja What are your crimes?), dowiadując się, że popełnili się szeregu kradzieży i że zamordowali kilka osób. Możesz następnie zezwolić na dołączenie przez te osoby do karawany (Join us, but you'll be watched) lub odesłać je z kwitkiem (Send the outlaws away). Jeżeli wybrałeś pierwszy wariant to zyskasz 10 wojowników (Fighters), aczkolwiek w dalszej części podróży zostaniesz przez nich zdradzony i stracisz dużą część zapasów (Supplies). Jeżeli wybrałeś drugi wariant to nie zyskasz nowych wojowników i również stracisz część zapasów (Supplies), przy czym nie będzie to aż tak duża strata jak w opisanym wyżej pierwszym wariancie.

Jeżeli jeszcze w trakcie podróży do Wyrmtoe zezwoliłeś Oddleif na przeszkolenie innych kobiet z karawany to teraz dowiesz się, że udało się jej tego dokonać. Najlepiej jest zachęcić Oddleif do dalszych działań rekrutacyjnych (Encourage Oddleif to train even more archers), dzięki czemu 25 członkiń klanu (Clansmen) zostanie przekształconych w 25 nowych wojowniczek (Fighters). Opcja biernego przyglądania się "procesowi przemiany" (Stand by the women becoming fighters) jest nieco mniej atrakcyjna. Pomimo tego, że również i w tym przypadku zyskasz 25 wojowniczek (Fighters) to niestety stracisz 35 zamiast 25 członkiń klanu (Clansmen). Zdecydowanie nie polecam ostatniej opcji (I'm having second thoughts, Oddleif), bo pogorszysz swoje relacje z Oddleif i nie zdobędziesz żadnych nowych wojowniczek.
W trakcie podróży może załączyć się zdarzenie, które będzie powiązane z konkursem na najlepszy poemat. Możesz na to zareagować na cztery zasadnicze sposoby:
- Przyłączenie się do tłumu i kibicowanie uczestnikom (Join the crowd and cheer on the competitors) - Efektem tego będzie poprawienie się morale karawany.
- Zwrócenie uwagi na konieczność zachowania czujności (We need to stay vigilant) - Efektem tego będzie pogorszenie się morale karawany.
- Zignorowanie zawodów (Ignore the poetry contest and keep an ear out for danger) - Sytuacja w karawanie nie ulegnie żadnym zmianom.
- Zaprezentowanie własnego poematu (Join in with a verse of your own) - Efektem tego będzie poprawienie się morale karawany.
Komentarze czytelników
Może trochę późno, ale jeżeli ja to czytam, to może komuś jeszcze się przyda. Mam jedną uwagę - poradnik stwierdza, że używanie namiotu treningowego jest bezsensowne, bo nie generuje expa - nieprawda. Sławę zbieramy dwojako - po pierwsze do ogólnej puli, po drugie indywidualnie przez bohaterów. Przykładem może być pierwszy postój po wyjściu ze Strandu. Mamy ogólnie pulę powyżej 30 pkt sławy, którą możemy wydać, ale tylko jeden lub dwóch bohaterów osiągnął awans /zależny od liczby zabójstw/. Idziemy więc do namiotu i rozgrywamy bitwy treningowe nie generujące sławy, ale nabijające zabójstwa dla pozostałych npców. Dzięki temu zabiegowi możemy awansować wszystkich i w dalszą podróż ruszyć z całkowicie awansowaną drużyną. Ma to szczególne znaczenie dla postaci defensywnych np Egil, lub wspomagającym, którym trudno zbierać zabójstwa, jeżeli używane są zgodnie z przeznaczeniem.
Kilka uzupełnień do poradnika:
- odesłanie Erica z uchodźcami da nam 10 punktów sławy,
- jeżeli ktoś kradnie zapasy to nie należy informować o tym ludzi z karawany, pogorszymy tylko morale,
- zapasy dla ekipy Rooka są resetowane do poziomu 3 dni przy rozpoczęciu aktu 4 i trzeba kupić je w Frostvellr w cenie 1 do 1. Wcześniejsze robienie nadwyżek nic nie da.
W ostatniej misji powinniśmy znaleźć kwatery dla naszych ludzi, bo inaczej utracimy przynajmniej 80 w zamieszkach. Najlepszym rozwiązaniem jest poszukać wolnych mieszkań (3 wybór) i następnie wybrać przywódców (2)
U mnie ostatnia misja wyglądała tak 1 dzień - znalezienie miejsca dla karawany, 2 - pomoc Iverowi przy murach, 3 - pomoc Iverowi w walce ze skalnym potworem, 4 - znalezienie zapasów.
Odnośnie rozwoju postaci, to ja nie polecam rozwijać Wysiłku i Siły Woli, ponieważ większość ataków powinniśmy wykonywać z puli zdolności i pod ich kątem rozwijać postać.
Dla ogólnie przyjętego schematu najpierw dobrze jest rozwijać Siłę, potem Pancerz i na koniec Przełamanie pancerza.
Kolejność rozwijania tych parametrów jest jednak inna, w przypadku bohaterów korzystających ze zdolności specjalnych wykorzystujących przełamanie pancerza, np. Mogr i Yrsa. Bohaterom takim najpierw rozwijam Przełamanie pancerza, potem Siłę i na koniec Pancerz. Wszystko więc zależy od tego jaką zdolność specjalna ma nasza postać.
Widzę przekłamanie w tym poradniku. Na początku jest napisane, że poradnik był przygotowywany w oparciu o domyślny - średni - poziom trudności, jednak finałowa walka jest opisana na easy. Tym samym wątpię w przydatność tego poradnika, w końcu tego typu materiałów szuka się kiedy ma się problem z jakąś sekcją, a jak wiadomo, na łatwym poziomie trudności taka sytuacja raczej się nie zdarza.
Mały tip dla wyciśnięcia kilku ekstra punktów - gra sugeruje szybkie dobijanie przeciwników przyzywających posiłki. Zdecydowanie nie należy tego robić jeśli bitwa idzie po naszej myśli. Dodatkowy Dredge do ubicia = 1 punkt sławy...
Stranger. ---> dzięki. Właśnie zacząłem sobie brać od nowa bo chyba błędem było kupowanie artefaktów, w zasadzie nie warto ich kupować wcale.
A i 5 lvl i koniec, ok
Rozwój postaci ogólnie jest mocno ograniczony. Piąty level i koniec... Co do renown, ja szukałem okazji w rozgrywaniu wszystkich możliwych walk i rozprawianiu się z niedobitkami w tych powiązanych z wojną. Do tego można eksperymentować z losowymi zdarzeniami, bo część z nich gwarantuje dodatkowe punkty.
Nie warto kupować artefaktów na targowiskach tylko zbierać za odwiedzanie godstone'ów. Do tego imo dobrze jest skupiać się na kilku najlepszych postaciach i tylko okazjonalnie rozwijać te, które w wybranych walkach zastąpią rannych.
To i więcej wkrótce w atlasie świata. ;)
A.l.e.X ---> wiem jakiej długości jest to gra bo to gra epizodyczna i będą jeszcze co najmniej dwie kolejne części, nie o to się pytam. Zresztą postacie być może będą przechodziły do kolejnych części więc lewelowanie może okazać się dłuższe niż ci się wydaje.
Brakuje mi punktów Renown do rozwoju postaci. Toczę wszystkie walki jakie mogę i mam już ileś postaci których nie mogę levelować bo mam za mało punktów Renown.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
