The Banner Saga: Strand Rozdział 1
Aktualizacja:
Strand

Rozdział ten rozpoczyna się od rozmowy, którą grając jako Ubin odbędziesz z Eirikiem (włodarz miasta). Opcje dialogowe wybierane w trakcie tego spotkania nie będą miały kluczowego wpływu na przebieg rozmowy. Po zakończonym spotkaniu gra wyświetli podgląd na miasto Strand. W miarę postępów w opisywanym rozdziale uaktywniane będą kolejne lokacje w mieście i poznasz to po niebieskiej otoczce wokół nich. W tym przypadku jedyną dostępną nową lokacją jest pokazane na dołączonym obrazku targowisko (Market).

Do kolejnej rozmowy dojdzie tuż po dotarciu na targowisko. Ubin oraz Eirik spotkają się tu mianowicie z handlarzem Haddem i możesz się w tym miejscu zachować na dwa zasadnicze sposoby. Jeśli chcesz dołączyć do rozmowy to musisz wybrać opcję dialogową 1 lub 2 i pozwoli ci to zastraszyć Hadda (Intimidate Him) lub podarować mu łapówkę (Pay Him). Możesz też już na samym starcie lub dopiero po wysłuchaniu początkowej wymiany zdań odłączyć się od rozmowy, dokonując tego poprzez wybór trzeciej opcji dialogowej.
Jeszcze przed opuszczeniem targowiska Ubin wpadnie na Gunnulfa. Możesz w żartobliwy sposób go obrazić (opcja dialogowa 1), zachować neutralny stan (opcja 2) lub pochwalić go za dokonanie zakupu nowego stroju (opcja 3). Końcówka rozmowy z sojusznikami nie ma już większego znaczenia.

Niezależnie od tego jak zachowałeś się na targowisku będziesz teraz musiał skierować się do budynku Mead House, tak więc wybierz tę lokację z widoku miasta. Przed Tobą pierwsza decyzja, która w istotny sposób wpłynie na dalszy przebieg wydarzeń:
- Wybór opcji dialogowej 1 (Let's get it over with) lub opcji dialogowej 2 (You're walking through the front door?) sprawi, że giganci dołączą do Eirika i Valgarda i wezmą udział w nowej bitwie, która opisana została poniżej. Radzę tak właśnie się zachować, bo będziesz mógł pozyskać punkty sławy.
- Wybór opcji dialogowej 3 (I'd rather sit this one out) sprawi, że giganci nie dołączą do walk. Eirik i Valgard stoczą w rezultacie bitwę bez Twojego udziału i wsparcia, zaś akcja w takiej sytuacji od razu przeskoczy do kolejnej rozmowy (przewiń tekst na dół). Nie polecam tego wariantu zachowania, bo choć Eirik i Valgard nie zginą to ominie Cię przede wszystkim okazja do zdobycia bardzo cennych punktów sławy. Wspomniane starcie jest ponadto pierwszą "pełnoprawną" bitwą, tak więc bardzo wskazane jest dalsze poznawanie mechanizmów rządzących staczaniem walk.

Jeśli wybrałeś opcję dialogową 1 lub 2 to akcja przeniesie się do lokacji Mead House, w której Shieldbanger, Gunnulf, Eirik oraz Valgard będą musieli stoczyć bitwę z grupą bandytów (Thug Swordsman, Thug Leader). Zauważ przede wszystkim, że jeszcze przed rozpoczęciem walk będziesz mógł rozmieścić swoich podwładnych po obszarze oznaczonym niebieskim kolorem. Nie jest to jednak wymagane i domyślne rozstawienie gigantów oraz zaprzyjaźnionych wojowników również jest jak najbardziej akceptowalne.
Już po rozpoczęciu właściwej bitwy nie śpiesz się zbytnio z wysyłaniem swoich ludzi w stronę bandytów, bo w przeciwnym wypadku to oni mogą zostać zaatakowani jako pierwsi. O wiele lepiej jest pokonać mniejszy dystans i szukać okazji do ustawiania się przy bandytach w momentach gdy to dany sojusznik ma aktywną turę. Takie właśnie zachowanie pozwoli ci ponadto zachować punkty siły woli (Willpower), które będziesz mógł przeznaczać na zwiększanie obrażeń zadawanych w kolejnych atakach.

W trakcie rozgrywania omawianej bitwy nie zapominaj o specjalnych umiejętnościach sterowanych postaci. Valgard dysponuje umiejętnością Stonewall, którą zapobiegawczo najlepiej jest uaktywnić po zbliżeniu się do bandytów. Eirik może używać zdolności Rally, odnawiającej punkt siły woli (Willpower) dowolnemu sojusznikowi (najlepiej jest zostawić sobie tę akcję na końcową część bitwy). Gunnulf potrafi korzystać z poznanego już wcześniej ataku Tempest i warto go uaktywnić w momencie gdy obok giganta ustawi się dwóch bandytów.
Jak zapewne zauważyłeś dwaj liderzy grupy bandytów (Thug Leader) są nieco bardziej wytrzymali. Dobrze jest więc ich zaatakować postacią obdarzoną duża siłą (Strength), a także wzmocnić poszczególne ataki dzięki wykorzystaniu punktów siły woli (Willpower). Identycznie zachowuj się wtedy gdy wrogowie ustawią się przy sobie, bo to właśnie wtedy skuteczność ich obrony ulega poprawie.

Po zakończonych walkach Ubin odbędzie rozmowę z Eirikiem i dojdzie do niej niezależnie od tego czy wziąłeś udział w opisanej powyżej bitwie (warianty 1 i 2) czy też nie pomogłeś Eirikowi i Valgardowi (wariant 3). Na koniec spotkania Eirik poprosi Ubina o przysługę i dobrze byłoby wyrazić chęć udzielenia pomocy.
Zaczekaj aż gra powróci do widoku na miasto i udaj się do doków (Docks). Ubin spotka się tu z Vognirem oraz Hakonem. Wkrótce raz jeszcze powrócisz do okna miasta. Zanim udasz się do wielkiej sali warto kliknąć na podobiznach Hakona oraz księcia Ludina celem odbycia opcjonalnych spotkań z tymi postaciami. Spotkanie z Hakonem nie zawiera żadnych opcji wyboru zachowania, natomiast w przypadku księcia Ludina będziesz w różny sposób zareagować na jego pytanie - wspomnieć jedynie o chęci przedstawienia się (opcja dialogowa 1), wyrazić zainteresowanie osobą księcia (opcja 2) lub spróbować dowiedzieć się więcej na temat wizyty Ludina (opcja 3).

Kliknij na sam koniec na wielkiej sali (Great Hall). Akcja przeskoczy po chwili o jeden dzień, zwiastując koniec Twojej wizyty w mieście Strand. Jeżeli pomogłeś Eirikowi i Valgardowi w ostatniej bitwie, a także odbyłeś niedawne opcjonalne rozmowy to otrzymasz teraz maksymalnie 20 punktów sławy (Renown). W przeciwnym wypadku nie otrzymasz żadnej nagrody lub przyznane ci zostanie zaledwie 5 punktów sławy (Renown). Niezależnie od rozwoju wydarzeń musisz potwierdzić gotowość dołączenia do karawany.
Komentarze czytelników
Może trochę późno, ale jeżeli ja to czytam, to może komuś jeszcze się przyda. Mam jedną uwagę - poradnik stwierdza, że używanie namiotu treningowego jest bezsensowne, bo nie generuje expa - nieprawda. Sławę zbieramy dwojako - po pierwsze do ogólnej puli, po drugie indywidualnie przez bohaterów. Przykładem może być pierwszy postój po wyjściu ze Strandu. Mamy ogólnie pulę powyżej 30 pkt sławy, którą możemy wydać, ale tylko jeden lub dwóch bohaterów osiągnął awans /zależny od liczby zabójstw/. Idziemy więc do namiotu i rozgrywamy bitwy treningowe nie generujące sławy, ale nabijające zabójstwa dla pozostałych npców. Dzięki temu zabiegowi możemy awansować wszystkich i w dalszą podróż ruszyć z całkowicie awansowaną drużyną. Ma to szczególne znaczenie dla postaci defensywnych np Egil, lub wspomagającym, którym trudno zbierać zabójstwa, jeżeli używane są zgodnie z przeznaczeniem.
Kilka uzupełnień do poradnika:
- odesłanie Erica z uchodźcami da nam 10 punktów sławy,
- jeżeli ktoś kradnie zapasy to nie należy informować o tym ludzi z karawany, pogorszymy tylko morale,
- zapasy dla ekipy Rooka są resetowane do poziomu 3 dni przy rozpoczęciu aktu 4 i trzeba kupić je w Frostvellr w cenie 1 do 1. Wcześniejsze robienie nadwyżek nic nie da.
W ostatniej misji powinniśmy znaleźć kwatery dla naszych ludzi, bo inaczej utracimy przynajmniej 80 w zamieszkach. Najlepszym rozwiązaniem jest poszukać wolnych mieszkań (3 wybór) i następnie wybrać przywódców (2)
U mnie ostatnia misja wyglądała tak 1 dzień - znalezienie miejsca dla karawany, 2 - pomoc Iverowi przy murach, 3 - pomoc Iverowi w walce ze skalnym potworem, 4 - znalezienie zapasów.
Odnośnie rozwoju postaci, to ja nie polecam rozwijać Wysiłku i Siły Woli, ponieważ większość ataków powinniśmy wykonywać z puli zdolności i pod ich kątem rozwijać postać.
Dla ogólnie przyjętego schematu najpierw dobrze jest rozwijać Siłę, potem Pancerz i na koniec Przełamanie pancerza.
Kolejność rozwijania tych parametrów jest jednak inna, w przypadku bohaterów korzystających ze zdolności specjalnych wykorzystujących przełamanie pancerza, np. Mogr i Yrsa. Bohaterom takim najpierw rozwijam Przełamanie pancerza, potem Siłę i na koniec Pancerz. Wszystko więc zależy od tego jaką zdolność specjalna ma nasza postać.
Widzę przekłamanie w tym poradniku. Na początku jest napisane, że poradnik był przygotowywany w oparciu o domyślny - średni - poziom trudności, jednak finałowa walka jest opisana na easy. Tym samym wątpię w przydatność tego poradnika, w końcu tego typu materiałów szuka się kiedy ma się problem z jakąś sekcją, a jak wiadomo, na łatwym poziomie trudności taka sytuacja raczej się nie zdarza.
Mały tip dla wyciśnięcia kilku ekstra punktów - gra sugeruje szybkie dobijanie przeciwników przyzywających posiłki. Zdecydowanie nie należy tego robić jeśli bitwa idzie po naszej myśli. Dodatkowy Dredge do ubicia = 1 punkt sławy...
Stranger. ---> dzięki. Właśnie zacząłem sobie brać od nowa bo chyba błędem było kupowanie artefaktów, w zasadzie nie warto ich kupować wcale.
A i 5 lvl i koniec, ok
Rozwój postaci ogólnie jest mocno ograniczony. Piąty level i koniec... Co do renown, ja szukałem okazji w rozgrywaniu wszystkich możliwych walk i rozprawianiu się z niedobitkami w tych powiązanych z wojną. Do tego można eksperymentować z losowymi zdarzeniami, bo część z nich gwarantuje dodatkowe punkty.
Nie warto kupować artefaktów na targowiskach tylko zbierać za odwiedzanie godstone'ów. Do tego imo dobrze jest skupiać się na kilku najlepszych postaciach i tylko okazjonalnie rozwijać te, które w wybranych walkach zastąpią rannych.
To i więcej wkrótce w atlasie świata. ;)
A.l.e.X ---> wiem jakiej długości jest to gra bo to gra epizodyczna i będą jeszcze co najmniej dwie kolejne części, nie o to się pytam. Zresztą postacie być może będą przechodziły do kolejnych części więc lewelowanie może okazać się dłuższe niż ci się wydaje.
Brakuje mi punktów Renown do rozwoju postaci. Toczę wszystkie walki jakie mogę i mam już ileś postaci których nie mogę levelować bo mam za mało punktów Renown.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
