The Banner Saga: Podróż do Ridgehorn Rozdział 3
Aktualizacja:
Podróż do Ridgehorn
Najważniejsze momenty podróży

Pierwszy kluczowy moment podróży do Ridgehorn dotyczy napotkania bardzo licznej grupy potworów i to właśnie w tym miejscu zaprezentowany ci zostanie nowy mechanizm gry związany z rozgrywaniem wojny. Do działań wojennych przystępuje się zawsze wtedy gdy karawana napotyka znacznie większą grupę potworów, przekraczającą możliwości aktywnej drużyny i składającą się z kilkuset czy nawet kilku tysięcy stworów. W takich sytuacjach wszystkie decyzje oraz staczane przez Ciebie walki będą miały bezpośredni wpływ na całą karawanę. Przykładowo, odniesienie zwycięstwa w potyczce z udziałem wyłącznie aktywnej drużyny sprawi, że daną bitwę wygra również reszta Twojej armii.
Gra za każdym razem pozwala zachować się na pięć sposobów i wybór taktyki działania powinien być przede wszystkim uzależniony od liczebności sił wroga (jest ona zawsze wyświetlana dla obu stron konfliktu, dzięki czemu możesz łatwo ustalić kto ma przewagę):
1) Charge! - Agresywna szarża jest dobrym pomysłem tylko wtedy gdy dysponujesz wyraźną przewagą nad siłami wroga.
2) Formations! - Ustawienie się w formacji jest dobrym pomysłem gdy liczebność Twojej armii oraz armii potworów jest zbliżona.
3) Hold Them Off! - Próba przetrzymania sił wroga jest dobrym pomysłem gdy to wróg dysponuje przewagą liczebną.
4) Retreat! - Ucieczka z pola bitwy jest dobrym pomysłem tylko wtedy gdy przeciwnik dysponuje bardzo wyraźną przewagą. Wybór tego wariantu pozwala na uniknięcie stoczenia bitwy, ale musisz liczyć się z tym, że w wyniku ucieczki o wiele większa liczba wojowników (Fighters) i gigantów (Varl) z Twojej karawany poniesie śmierć.
5) Oversee! - Bierne uczestnictwo w bitwie. Zdecydowanie nie polecam tego rozwiązania, bo choć nie trzeba osobiście brać udziału w walkach to musisz liczyć się z tym, że Twoi podwładni osiągną znacznie gorszy rezultat w danej bitwie od tego, który sam mógłbyś uzyskać.
Podsumowując, we wszystkich dużych bitwach warto brać aktywny udział, wybierając opcję 1, 2 lub 3 w zależności od różnicy w liczebności obu armii. Z opcji 4 radzę korzystać jedynie w ostateczności, tj. gdy wróg dysponuje miażdżącą przewagą.

Jeżeli zdecydowałeś opcję 1, 2 i 3 przy wyborze zachowania armii to do rozegrania będzie bitwa, w której weźmie udział mniejsza lub większa grupa znanych ci już potworów (głównie będą to Dredge Grunty). W trakcie staczania walk miej na uwadze poczynania tych potworów, które są zdolne do wzywania posiłków (Dredge Scourge), w miarę możliwości je przed tym powstrzymując. Warto dodać, że w opisywanej bitwie najprawdopodobniej po raz pierwszy będą mogli wziąć udział Bersi oraz Yrsa. Polecam przede wszystkim zainteresować się łuczniczką, albowiem Yrsa dysponuje bardzo przydatną umiejętnością Slag and Burn, której działanie polega na podpalaniu wybranych elementów podłoża. Akcję tę możesz wykorzystywać zarówno do utrudniania wrogom przemarszu jak i do atakowania pól, na których aktualnie przebywają potwory (eksplozja i płomienie odbierają punkty zarówno punkty siły jak i pancerza i mogą ponadto osłabić więcej niż jednego przeciwnika).
Po każdej zakończonej bitwie powiązanej z prowadzeniem działań wojennych zostaniesz zapytany czy chcesz od razu wznowić przemarsz karawany (opcja Pull back before they regroup) czy może zaatakować dodatkowe potwory (Kill a few more as they flee). Wybór tej drugiej opcji pozwoli ci poprawić morale karawany i zdobyć więcej punktów sławy, ale jest to ryzykowne, bo na planszy mogą pojawić się na przykład nowe elitarne jednostki. Na taki krok radzę więc decydować się tylko i wyłącznie jeśli właściwą bitwę wygrałeś bez dużych problemów i jeśli Twoi podwładni nie odnieśli w niej poważnych obrażeń.

Niezależnie od tego czy wygrałeś, zignorowałeś czy przegrałeś pierwszą dużą bitwę karawana wyruszy w dalszą podróż. Spokój nie potrwa zbyt długo, albowiem zwiadowcy zauważą wkrótce kolejną większą grupę potworów. Jeżeli masz zamiar od razu zdecydować się na atak (Draw some of them forward and split them) to po raz kolejny rozpoczniesz działania wojenne, tak więc dobierz odpowiednią taktykę w zależności od aktualnej liczebności Twojej armii. Sam atak to dobry pomysł, który pozwoli ci rozbić siły wroga na dwie części (oznacza to oczywiście konieczność wygrania dwóch następujących po sobie potyczek). Równie dobrze możesz też jednak podjąć decyzję o zbliżeniu się do sił wroga (Get closer before making a move) i następnie wziąć udział w jednej dużej bitwie w wiosce (Take the fight to them!). Najmniej agresywny wariant zakłada z kolei ominięcie sił wroga bez brania udziału w walkach i bez ryzykowania utraty kolejnych wojowników (I don't like this. We'll skirt the village).
Jeśli zdecydowałeś się na zaatakowanie sił wroga przebywających w wiosce (Village) to będziesz ją mógł teraz odwiedzić. Powinno się tu uaktywnić nowe wydarzenie. Warto otworzyć właz (Open the hatch) celem odnalezienia ukrywających się wieśniaków. Możesz odesłać te osoby do Strand bez eskorty (Go to Strand. We've cleared the way) lub z eskortą (Go to Strand. We'll send escorts with you), bądź też zaproponować im pozostanie w wiosce (Stay here if you'd like). Jeżeli planujesz odesłać wieśniaków to będzie chciał im towarzyszyć Eirik i możesz na to przystać (Go if you wish) lub mu na to nie pozwolić (We need you here). W przypadku gdy zgodzisz się żeby Eirik wyruszył razem z uchodźcami nagrodzony zostaniesz 10 punktami sławy (Renown).
Przed opuszczeniem wioski polecam odbyć rozmowy z Bersim i Yrsą (postaraj się wyczerpać wszystkie dostępne tematy). Oprócz tego możesz odpocząć (Rest), awansować bohaterów (Heroes) oraz zakupić zapasy (Market).

Przed Tobą bardzo ważne spotkanie z grupą kilkuset gigantów podróżujących od strony Schlid, którymi dowodzi Fasolt. W trakcie rozmowy możesz być opryskliwy i lekceważący w stosunku do księcia Ludina lub starać się stosować wyważone słownictwo. Czas na decyzje tradycyjnie przyjdzie dopiero pod koniec spotkania:
- Wybór opcji "Walk away" sprawi, że książę Ludin pozostanie wraz z karawaną. Giganci (Varl) dowodzeni przez Fasolta dołączą do Twojej armii i będzie to aż 300 postaci! Polecam wybór tego właśnie wariantu, gdyż niezależnie od tego czy pozostawisz przy sobie księcia Ludina czy też go odeślesz jego życie nie znajdzie się w niebezpieczeństwie. Mając go ze sobą (oraz Yrsę i Bersiego czyli jego dwóch pomocników) łatwiej będzie ci z kolei wygrywać kolejne bitwy.
- Wybór opcji "Lay the prince flat and send him off to Grofheim" lub "Knock him out cold and send him away" sprawi, że książę Ludin zostanie ogłuszony i odesłany wbrew własnej woli do Grofheim gdzie będzie bezpieczny. W wyniku tej decyzji od Twojej karawany odłączą się książę Ludin, Yrsa, Bersi oraz grupa 45 wojowników (Fighters). Nie musisz natomiast martwić się o Fasolta oraz o 300 gigantów (Varl), gdyż podobnie jak w opisanym wyżej pierwszym wariancie wyruszą oni w dalszą podróż z Twoją karawaną.

Za kilka chwil czeka Cię nowa bitwa z potworami i jako że nie można ich ominąć musisz zadecydować jak chcesz się zachować. Jeżeli przyłączyły się do Ciebie dodatkowe giganty to powinieneś dysponować przewagą liczebną. W przeciwnym wypadku to potwory mogą mieć przewagę, tak więc zastanów się nad właściwym doborem taktyki. W trakcie walk po raz pierwszy napotkasz nowe odmiany potworów (Dredge Slag Slinger, Slag Slinger Marksman, Slag Slinger Veteran), które używają proc do wyprowadzania ataków na odległość. Podobnie jak w przypadku łuczniczek z poprzedniego rozdziału gry staraj się szybko zmniejszać do nich dystans, tak by wyprowadzać ataki w walce wręcz i powstrzymywać stwory przed dalszym korzystaniem z proc.

Niezależnie od wyniku stoczonej bitwy załączy się jeszcze jedno zdarzenie z rozmowy dotyczącej napotkanych przed kilkoma chwilami potworów. Podobnie jak w jednym z poprzednich rozdziałów musisz się bardzo pilnować przy wyborze opcji dialogowych, albowiem w przeciwnym wypadku możesz doprowadzić do nieodwracalnej śmierci Gunnulfa. Chcąc utrzymać tę postać przy życiu dwukrotnie wybierz pierwszą opcję dialogową (Tell Gunnulf to let go i następnie Order him to let go with authority). Na sam koniec tego zdarzenia musisz zadecydować jak chcesz postąpić z wagonem ze skarbami, który spadł w przepaść. Możesz mianowicie:
- Zignorować wagon i kontynuować podróż (Nothing for it. There's no time to stop now.)
- Postarać się zabrać część skarbów (Try to recover what you can quickly)
- Oddać decyzję w ręce Ubina (Your call, Ubin)
- Przykryć wagon i zostawić go na później (Try to cover it up and come back later)
- Pozostawić przy wagonie grupę gigantów, tak by pozbierali skarby i wrócili z nimi do Strand (Leave some varl to gather and return to Strand). Wybór tego wariantu oznacza oczywiście, że niewielka grupa gigantów (Varl) odłączy się od karawany.

Karawana dotrze za niedługo do lokacji Denglr i do podjęcia będzie tu nowa decyzja. Możesz mianowicie:
- Zostawić w spokoju ciała i znajdujące się przy nich dary (Leave the dead and their offerings alone) - Nic w ten sposób nie zdobędziesz, ale poprawi się morale karawany.
- Zostawić w spokoju dary i odszukać ciało brata handlarza (Leave the offerings alone but check for the merchant's brother) - Przed Tobą kolejny wybór: Pierwszy wariant zakłada zabranie naszyjnika z zamiarem jego oddania (Take the necklace with intent to return it). Nie będziesz mógł użyć tego artefaktu, ale zdobędziesz 10 punktów sławy (Renown) i morale karawany poprawi się. Drugi wariant zakłada zachowanie naszyjnika (Five Ring Necklace) dla siebie (Take the necklace for yourself). Nie zdobędziesz w ten sposób sławy i nie poprawisz morale karawany, aczkolwiek naszyjnik to potężny artefakt, który przyda się bardzo jednemu z gigantów z drużyny (postać ta musi wcześniej awansować na piąty poziom doświadczenia).
- Zabrać co się tylko da (Gather whatever you can) - Zbadanie zwłok nie pozwoli ci pozyskać żadnych dodatkowych zapasów czy unikalnych przedmiotów. Zostaniesz postawiony przed identycznym wyborem jak w przypadku opisanego wyżej wariantu, czyli będziesz mógł zabrać naszyjnik z zamiarem jego oddania lub zachować go dla siebie.
Niezależnie od tego jak się zachowałeś warto na sam koniec wizyty w tej lokacji zbadać ołtarz (Examine the godstone), tym bardziej, że nie stracisz w ten sposób czasu.

Mogr powinien po pewnym czasie poinformować resztę karawany o tym, że jest ona śledzona przez potwory. Wybór pierwszej (No, stop everyone and get ready to fight) lub trzeciej (Good, more slags to kill) opcji zachowania doprowadzi do zainicjowania bitwy wliczanej do działań wojennych, tak więc dobierz odpowiednią do sytuacji taktykę zachowania. Wybór drugiej opcji zachowania (We'll lose them) jest z kolei równoznaczny z uniknięciem walk. Osobiście polecam rozprawić się z potworami, bo uszczupli to liczebność kolejnej ich armii, na którą wkrótce wpadniesz.
Zanim dotrzesz do Ridgehorn czeka Cię jeszcze jedno spotkanie z dużą grupą potworów. Jeżeli nie odesłałeś wcześniej księcia Ludina to powinieneś tu dysponować pięcioma wariantami zachowania:
- Rozegranie standardowej walki (Fight your way as usual) - Bitwa ta, podobnie jak poprzednia, jest wliczana do działań wojennych.
- Zaczekanie na to aż potwory rozdzielą się (Wait and see if they disperse oraz We're going to wait them out) - Nie jest to polecany wariant, bo do wrogiej armii dołączą nowe potwory i w rezultacie pokonanie głównej grupy okaże się trudniejsze.
- Podpalenie części lasu celem odwrócenia uwagi potworów (Create a forest fire as a distraction) - To zdecydowanie najlepszy wariant, gdyż część potworów zginie w ogniu i w rezultacie pokonanie głównej grupy okaże się znacznie prostsze.
- Podpalenie potworów po zaciągnięciu ich do lasu (Draw them into the woods and set them on fire) - Nie jest to polecany wariant, gdyż w zamieszaniu utracisz Yrsę oraz część wojowników (Fighters) i gigantów (Varl).
- Odciągnięcie potworów do lasu bez jego podpalania (Lure them into the woods without the fire) - Nie jest to polecany wariant, gdyż w zamieszaniu utracisz Yrsę oraz część wojowników (Fighters) i gigantów (Varl).
Dodatkowe zdarzenia

Niedługo po opuszczeniu wioski Verdfell karawana powinna zauważyć nową grupę potworów zmierzających w stronę miasta Strand i z racji tego, że nie jest ona zbyt liczna Mogr zasugeruje zorganizowanie ataku z zaskoczenia. Możesz:
- Zrezygnować z ataku (It'd be a waste of time. Strand can handle that). Karawana od razu wyruszy w dalszą podróż.
- Oddelegować część wojowników do rozprawienia się z potworami (Mogr, send some warriors to take care of it). Od karawany odłączy się grupa gigantów (Varl), zaś ona sama wyruszy w dalszą podróż. Nagrodą za wybranie tej opcji jest 5 punktów sławy (Renown).
- Zaatakować potwory (We'll deal with it ourselves). Wybór tego wariantu jest równoznaczny z koniecznością stoczenia bitwy, w której nie będzie niestety mógł wziąć udziału książę Ludin ani nikt z jego obstawy. W bitwie tej do pokonania jest grupa potworów składająca się zarówno ze standardowych (Dredge Grunt) jak i nieco bardziej wymagających kreatur (Vicious Grunt). Nagroda za odniesienie zwycięstwa to maksymalnie 12 punktów sławy (Renown).

Kolejne zdarzenie to rozmowa Hakona z księciem Ludinem i nie musisz jakoś specjalnie zastanawiać się nad wyborem opcji dialogowych, bo nie zrazisz do siebie księcia. Niedługo po zakończeniu tej rozmowy załączy się nowe zdarzenie, z którego dowiesz się, że jeden z gigantów (Varl) z karawany nie okazuje Hakonowi należytego szacunku. Problem ten najlepiej jest rozwiązać wyzywając giganta na pojedynek (Challenge the varl to a fight) lub uderzając go z zaskoczenia (Blindside him), dzięki czemu zyskasz 5 punktów sławy (Renown).
Następne przypadkowe zdarzenie jest ważniejsze i zaprezentowane ono zostało na powyższym obrazku. Dotyczy ono napotkania grupy handlarzy i początkowo możesz zachować się na dwa zasadnicze sposoby:
- Odesłać handlarzy do Strand, zapewniając ich, że droga jest bezpieczna (Assure them the way to Strand is clear and see them off).
- Zapytać ich czy mają coś na sprzedaż (Ask if they have anything to trade).
Jeżeli wybrałeś drugą opcję zachowania to pojawi się możliwość otrzymania dużej ilości zapasów (Supplies) za darmo (opcja dialogowa We'll take them. How much?). NIE POLECAM jednak tego rozwiązania, gdyż w dalszej części przemarszu okaże się, że zapasy były skażone. Pogorszy się w rezultacie morale i bardzo prawdopodobne jest również to, że będziesz musiał pozbyć się znacznej części własnych zapasów, albowiem zaraza przeniesie się także na nie. W ogólnym rozrachunku wyjdziesz więc z tej sytuacji zdecydowanie na minus.

Niedługo po opuszczeniu lokacji Denglr członkowie karawany powinni zauważyć w oddali dym. Możesz się tu naturalnie zachować na kilka różnych sposobów:
- Zignorowanie dymu (Not worth the risk. Keep moving) - Karawana od razu wznowi podróż.
- Wysłanie grupy gigantów do zbadania sytuacji (Send some varl to take a look i następnie Go yourself, get ready for a fight) - Zwiadowcy natrafią na grupę 215 gigantów (varl), którzy dołączą do karawany.
- Wysłanie drużyny do zbadania sytuacji (Check it out yourself) - Wybór tej opcji zachowania jest równoznaczny z koniecznością stoczenia nowej bitwy z potworami. Odniesienie zwycięstwa w tej bitwie pozwoli ci pozyskać punkty sławy (Renown) i ponadto do karawany dołączy grupa aż 280 gigantów (varl).

Jeżeli zezwoliłeś na to żeby książę Ludin pozostał wraz z karawaną i jeżeli pozostawiłeś w spokoju wagon z zapasami, na który karawana natrafiła po opuszczeniu lokacji Denglr, to jeszcze przed dotarciem do Ridgehorn z Rookiem może skontaktować się Mogr, informując go o znikających w niewyjaśnionych okolicznościach wojownikach i gigantach. Możesz agresywnie zareagować na problem dezercji i ukarać kilka przypadkowych osób z karawany (Make an example of a few), przy czym niemal wszystkie pozostałe opcje zachowania wskazują na Ludina jako na osobę odpowiedzialną za ten stan rzeczy. Warto w rezultacie spotkać się z księciem, dowiadując się, że wysyła on kolejne osoby po złoto ze wspomnianego wcześniej wagonu. Możesz na to zareagować na cztery różne sposoby:
- Wymuszenie na księciu zaprzestania procederu (Threaten him if he doesn't stop).
- Wydanie rozkazu przekazania odzyskanych z wagonu rzeczy (Demand he turn over the loot). Możesz następnie stonować swoją wypowiedź lub zastosować przemoc fizyczną.
- Nakazanie wyjaśnienia powodów swojego zachowania (Insist he explains his actions). Możesz następnie mu zagrozić lub wymusić przekazanie zdobytego złota.
- Zastosowanie przemocy fizycznej (Pummel him in his stupid face).
Komentarze czytelników
Może trochę późno, ale jeżeli ja to czytam, to może komuś jeszcze się przyda. Mam jedną uwagę - poradnik stwierdza, że używanie namiotu treningowego jest bezsensowne, bo nie generuje expa - nieprawda. Sławę zbieramy dwojako - po pierwsze do ogólnej puli, po drugie indywidualnie przez bohaterów. Przykładem może być pierwszy postój po wyjściu ze Strandu. Mamy ogólnie pulę powyżej 30 pkt sławy, którą możemy wydać, ale tylko jeden lub dwóch bohaterów osiągnął awans /zależny od liczby zabójstw/. Idziemy więc do namiotu i rozgrywamy bitwy treningowe nie generujące sławy, ale nabijające zabójstwa dla pozostałych npców. Dzięki temu zabiegowi możemy awansować wszystkich i w dalszą podróż ruszyć z całkowicie awansowaną drużyną. Ma to szczególne znaczenie dla postaci defensywnych np Egil, lub wspomagającym, którym trudno zbierać zabójstwa, jeżeli używane są zgodnie z przeznaczeniem.
Kilka uzupełnień do poradnika:
- odesłanie Erica z uchodźcami da nam 10 punktów sławy,
- jeżeli ktoś kradnie zapasy to nie należy informować o tym ludzi z karawany, pogorszymy tylko morale,
- zapasy dla ekipy Rooka są resetowane do poziomu 3 dni przy rozpoczęciu aktu 4 i trzeba kupić je w Frostvellr w cenie 1 do 1. Wcześniejsze robienie nadwyżek nic nie da.
W ostatniej misji powinniśmy znaleźć kwatery dla naszych ludzi, bo inaczej utracimy przynajmniej 80 w zamieszkach. Najlepszym rozwiązaniem jest poszukać wolnych mieszkań (3 wybór) i następnie wybrać przywódców (2)
U mnie ostatnia misja wyglądała tak 1 dzień - znalezienie miejsca dla karawany, 2 - pomoc Iverowi przy murach, 3 - pomoc Iverowi w walce ze skalnym potworem, 4 - znalezienie zapasów.
Odnośnie rozwoju postaci, to ja nie polecam rozwijać Wysiłku i Siły Woli, ponieważ większość ataków powinniśmy wykonywać z puli zdolności i pod ich kątem rozwijać postać.
Dla ogólnie przyjętego schematu najpierw dobrze jest rozwijać Siłę, potem Pancerz i na koniec Przełamanie pancerza.
Kolejność rozwijania tych parametrów jest jednak inna, w przypadku bohaterów korzystających ze zdolności specjalnych wykorzystujących przełamanie pancerza, np. Mogr i Yrsa. Bohaterom takim najpierw rozwijam Przełamanie pancerza, potem Siłę i na koniec Pancerz. Wszystko więc zależy od tego jaką zdolność specjalna ma nasza postać.
Widzę przekłamanie w tym poradniku. Na początku jest napisane, że poradnik był przygotowywany w oparciu o domyślny - średni - poziom trudności, jednak finałowa walka jest opisana na easy. Tym samym wątpię w przydatność tego poradnika, w końcu tego typu materiałów szuka się kiedy ma się problem z jakąś sekcją, a jak wiadomo, na łatwym poziomie trudności taka sytuacja raczej się nie zdarza.
Mały tip dla wyciśnięcia kilku ekstra punktów - gra sugeruje szybkie dobijanie przeciwników przyzywających posiłki. Zdecydowanie nie należy tego robić jeśli bitwa idzie po naszej myśli. Dodatkowy Dredge do ubicia = 1 punkt sławy...
Stranger. ---> dzięki. Właśnie zacząłem sobie brać od nowa bo chyba błędem było kupowanie artefaktów, w zasadzie nie warto ich kupować wcale.
A i 5 lvl i koniec, ok
Rozwój postaci ogólnie jest mocno ograniczony. Piąty level i koniec... Co do renown, ja szukałem okazji w rozgrywaniu wszystkich możliwych walk i rozprawianiu się z niedobitkami w tych powiązanych z wojną. Do tego można eksperymentować z losowymi zdarzeniami, bo część z nich gwarantuje dodatkowe punkty.
Nie warto kupować artefaktów na targowiskach tylko zbierać za odwiedzanie godstone'ów. Do tego imo dobrze jest skupiać się na kilku najlepszych postaciach i tylko okazjonalnie rozwijać te, które w wybranych walkach zastąpią rannych.
To i więcej wkrótce w atlasie świata. ;)
A.l.e.X ---> wiem jakiej długości jest to gra bo to gra epizodyczna i będą jeszcze co najmniej dwie kolejne części, nie o to się pytam. Zresztą postacie być może będą przechodziły do kolejnych części więc lewelowanie może okazać się dłuższe niż ci się wydaje.
Brakuje mi punktów Renown do rozwoju postaci. Toczę wszystkie walki jakie mogę i mam już ileś postaci których nie mogę levelować bo mam za mało punktów Renown.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
