Wydobywanie i przetwarzanie surowców w Surviving Mars | Rozgrywka
Aktualizacja:
W tym rozdziale dowiesz się, jak skutecznie wydobywać i wytwarzać surowce, jakie są skutki wydobywania. Ta sekcja zawiera również porady, jakie farmy zakładać, co uprawiać i w jaki sposób wydobywać surowce, które są poza zasięgiem kolonii.
- Zarządzanie zasobami
- Zbieranie surowców z powierzchni Marsa
- Wydobywanie złóż podpowierzchniowych
- Odpady skalne
- Dystrybucja i wytwarzanie podstawowych surowców
- Wpływ pyłu
- Głębokie złoża
- Produkcja żywności
- Ekspansja
Zarządzanie zasobami
W grze istnieje system przeglądu stanu zasobów. Można go włączyć klikając "O" lub na ikonę przeglądu kolonii. Po najechaniu kursorem na zasoby, gra wyświetla okienka z informacjami o zasobach - produkcji zasobów, zużycia, ilość zebranego surowca. Niestety, w żaden sposób nie można szybko zobaczyć, co tak na prawdę zużywa najwięcej zasobów - w tym miejscu dostajesz tylko ogólne informację. Używaj tej opcji często.
Takim szybkim sposobem na kontrolowanie zasobów, jest obserwowanie co jakiś czas magazynów. Buduj magazyny dedykowane pod konkretne zasoby, aniżeli uniwersalne. Dzięki temu, masz szybki podgląd na to, ile zasobów rzeczywiście w tej chwili posiadasz.

Zbieranie surowców z powierzchni Marsa
Często na powierzchni Marsa możesz znaleźć surowce w postaci metalu lub polimeru (formacje skalne). Możesz je zbierać za pomocą ciężarówki sterowanej. Jeżeli surowców w jednym miejscu jest więcej niż ładowność ciężarówki, ustaw ją na stałą trasę surowiec-magazyn. Dzięki temu ciężarówka będzie transportować aż nie skończy się złoże. Zwróć uwagę na fakt, że ciężarówka nie potrafi sama podjechać i się podładować, gdy zajdzie potrzeba. Kontroluj stan akumulatorów.
Cement, który wydobywasz ze złóż regolitu, można też nazwać powierzchniowymi złożami, jednak możesz je wydobywać tylko za pomocą ekstraktorów cementu.
Wydobywanie złóż podpowierzchniowych
Surowce jakie możesz wydobywać spod powierzchni planety to: woda, metale oraz metale rzadkie. Wodę możesz wydobywać za pomocą ekstraktorów wody i działają same - bez ingerencji kolonistów.
Metale oraz metale rzadkie wydobywasz za pomocą ekstraktorów metali i metali rzadkich. Te jednak wymagają obsłużenia przez kolonistów - budynki muszą być w zasięgu kopuły. Przydziel do nich geologów.
Odpady skalne
Powstają przy każdym ekstraktorze i stacji wydobywczej. Każdy esktraktor posiada swój magazyn na surowiec i odpady skalne. Kiedy nie będzie już miejsca, budynki przestaną pracować. Wydziel odpowiednie miejsca na surowce oraz odpady skalne. W późniejszej części gry po zbadaniu odpowiedniej technologii, drony będą mogły uzyskiwać cement z odpadów.
Dystrybucja i wytwarzanie podstawowych surowców
Woda i tlen
Wodę możesz zebrać na 2 sposoby - za pomocą oddzielaczy wilgoci oraz ekstraktorów wód podpowierzchniowych. Zaleca się raczej korzystać z drugiego sposobu, z tego względu, iż oddzielacze wilgoci są mało wydajne. Produkują wodę z powietrza Marsa i są w stanie wyprodukować 1 jednostkę wody (na zrzucie od lewej - ekstraktor wody i oddzielacz wilgoci). Nie buduj osobnych i niezależnych obiegów wody - gra nie sygnalizuje, w którym obiegu brakuje wody. Możesz kontrolować dopływ, za pomocą zaworów. To samo tyczy się tlenu.

Tlen również można uzyskać na 2 sposoby - za pomocą MAGETLEN-u oraz za pomocą upraw wewnątrz kopuły. Zaleca się korzystać ze sposobu pierwszego - są o wiele bardziej wydajne. Używaj drugiego sposobu jedynie jako dopełnienie lub chwilowy ratunek, na wypadek braku tlenu. (na screenie - MAGETLEN trzeci od lewej)
Energia
Energię możesz pozyskać na kilka sposobów. Na początku oraz w późniejszej fazie gry głównym źródłem energii będą turbiny wiatrowe oraz generatory Stirlinga (3 i 4 budynek od lewej). Generatory Stirlinga można dodatkowo otwierać, zapewniają wtedy więcej energii. Tak samo jak panele słoneczne, są wrażliwe na pył. Bardzo wydajnym budynkiem jest reaktor termojądrowy (5 od lewej) - do jego obsługi potrzebni są koloniści, im więcej przy nim pracuje, tym więcej energii daje. Staraj się raczej łączyć kablami wszystkie niezależne obwody/skupiska budynków produkujących energię. Gra nie informuje, w którym obwodzie brakuje energii - sygnalizuje tylko, jaki jest deficyt. Dzięki połączeniu wszystkich obwodów, nie będziesz musiał budować budowli zasilających na ślepo. Do tworzenia prostych obwodów zawsze możesz użyć wyłącznika, dzięki któremu, możesz kontrolować dopływ energii.

Wpływ pyłu
Wszystkie ekstraktory włącznie z ekstraktorem wody, oprócz odpadów skalnych, generują pył. Pamiętaj o tym, aby nie stawiać blisko ekstraktorów oddzielaczy wilgoci, ogniw słonecznych i generatorów Stirlinga. Obniża to mocno ich wydajność. Ogniwa słoneczne i generatory Stirlinga można zamykać, chroniąc je przed pyłem, ale to doraźne rozwiązanie. Oprócz odpowiedniego ustawienia, dobrym krokiem będzie zainwestowanie w oczyszczarkę tryboelektryczną. Emituje ona impulsy czyszcząc okoliczne budynki w zasięgu.
Głębokie złoża
W początkowej fazie gry nie będziesz miał możliwości wykryć głębokich złóż ani ich wydobywać bez odpowiedniej technologii (chyba, że wybrałeś profil Astrogeologa). Opłaca się jednak posiadać tę technologię, ze względu na to, że kryją o wiele więcej surowców niż zwykłe podziemne złoża. Aby wykryć głębokie złoża, musisz mieć dostęp do głębokiego skanowania sektorów.

Produkcja żywności
Jakie farmy budować?
Żywność produkujesz za pomocą farm. Występują one w 3 rodzajach: farmy hydroponiczne, farmy oraz farmy grzybów. Pamiętaj, aby przydzielać botaników do farm.
Farma grzybów zawsze będzie produkować tylko 5 jednostek jedzenia, różni się od innych farm tym, że można je budować poza kopułą. Mało wydajne w porównaniu do innych farm.
Skup się na zwykłych farmach i hydroponicznych. Największą wydajność posiadają zwykłe farmy - potrafią produkować nawet 80 jednostek jedzenia. Zajmują jednak najwięcej miejsca w kopule i zużywają dużo wody.

Farmy hydroponiczne są dobrym rozwiązaniem na samym początku gry, gdy nie będziesz miał dostępu do innych farm. Zużywają bardzo mało wody i konkretne plantacje potrafią produkować tlen.

Co uprawiać?
Jeśli chodzi o największą wydajność dla farm - kukurydza, owoce i ziemniaki. Zwróć uwagę na to, że kukurydza i ziemniaki niszczą glebę. Możesz to naprawić, dwa razy w cyklu uprawiając soję (+10% do jakości gleby) oraz raz w cyklu rośliny okrywowe (+40% do jakości gleby). Nie musisz się przejmować zwiększonym zużyciem wody - woda jest najczęściej spotykanym surowcem na Marsie i ekstraktory wody można budować kilka przy jednym źródle.
Dla farm hydroponicznych - najbardziej wydajne uprawy to: ryż, jarzyny oraz uprawy liściaste. Zwróć uwagę na glony, produkują one trochę tlenu. Przydatne, kiedy chwilowo zabraknie Ci w zbiornikach tlenowych. Weź pod uwagę też fakt, że jedzenie musisz przetworzyć - koloniści mogą być niezadowoleni, że muszą jeść nieprzetworzone jedzenie. Buduj stołówki.
Istnieje jeszcze technologia - Wielkie uprawy - z drzewka przełomów. Pozwala na odblokowanie olbrzymich upraw o zwiększonej wydajności produkcji. Więcej informacji znajdziesz w "Wielkie uprawy".
Lista upraw
Farmy hydroponiczne
Nazwa | Opis |
Ryż | Znakomita wydajność, powolny wzrost, większe zużycie wody. Zużycie wody: 0.9, Czas rośnięcia: 4 Sole, Optymalny zbiór: 14 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1 |
Uprawy liściaste | Dobra wydajność, powolny wzrost. Zużycie wody: 0.6, Czas rośnięcia: 4 Sole, Optymalny zbiór: 10 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Kiełki | Niska wydajność, powolny wzrost, mniejsze zużycie wody. Zużycie wody: 0.3, Czas rośnięcia: 4 Sole, Optymalny zbiór: 8 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Jarzyny | Dobra wydajność, powolny wzrost, mniejsze zużycie wody. Zużycie wody: 0.5, Czas rośnięcia: 4 Sole, Optymalny zbiór: 12 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Glony | Bardzo niska wydajność, wytwarzają tlen. Zużycie wody: 0.6, Czas rośnięcia: 1 Sol, Optymalny zbiór: 2 jedzenia, Produkcja tlenu: 1. |
Brunatnice | Przeciętna wydajność, bardzo szybki wzrost, wytwarzają tlen. Zużycie wody: 0.6, Czas rośnięcia: 1 Sol, Optymalny zbiór: 3 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.5. |
Perz | Niska wydajność, bardzo szybki wzrost. Zużycie wody: 0.6, Czas rośnięcia: 1 Sole, Optymalny zbiór: 2 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Farmy
Nazwa | Opis |
Komosa ryżowa | Przeciętna wydajność, szybki wzrost, mniejsze zużycie wody. Zużycie wody: 1.6, Czas rośnięcia: 2 Sole, Optymalny zbiór: 20 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3. |
Pszenica | Niska wydajność, bardzo szybki wzrost, mniejsze zużycie wody. Zużycie wody: 1.6, Czas rośnięcia: 2 Sole, Optymalny zbiór: 14 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3. |
Kukurydza | Znakomita wydajność, powolny wzrost, wyjaławianie gleby - zmniejsza wydajność następnej uprawy. Zużycie wody: 3, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 65 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3, Spadek jakości gleby: 10%. |
Owoce | Dobra wydajność, bardzo powolny wzrost, poprawia jakość gleby. Zużycie wody: 2.4, Czas rośnięcia: 8 Soli, Optymalny zbiór: 80 jedzenia, Produkcja tlenu: 1, Wzrost jakości gleby: 10%. |
Ziemniaki | Dobra wydajność, powolny wzrost, wyjaławianie gleby. Zużycie wody: 2.4, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 45 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3, Spadek jakości gleby: 10%. |
Rośliny okrywowe | Bardzo niska wydajność, znaczna poprawa jakości gleby. Zużycie wody: 2.4, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 12 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3, Wzrost jakości gleby: 40%. |
Soja | Niska wydajność, powolny wzrost, poprawa jakości gleby. Zużycie wody: 2, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 34 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3, Wzrost jakości gleby: 10%. |
Wielkie uprawy
Wielkie uprawy to technologia z drzewka przełomów - najlepsza technologia, jaką możesz pozyskać w zakresie produkcji żywności. Przykładowo, zamiast kukurydzy, która daje 65 żywności, możesz uprawiać wielką kukurydzę, która daje 100 żywności.
Farma hydroponiczna
Nazwa | Opis |
Wielki ryż | Znakomita wydajność, powolny wzrost, większe zużycie wody. Zużycie wody: 0,9, Czas rośnięcia: 4 Soli, Optymalny zbiór: 18 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Wielkie uprawy liściaste | Dobra wydajność, powolny wzrost. Zużycie wody: 0,6, Czas rośnięcia: 4 Soli, Optymalny zbiór: 15 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Wielki perz | Niska wydajność, bardzo szybki wzrost. Zużycie wody: 0,6, Czas rośnięcia: 1 Soli, Optymalny zbiór: 3 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.1. |
Farma
Nazwa | Opis |
Wielka pszenica | Niska wydajność, bardzo szybki wzrost, mniejsze zużycie wody. Zużycie wody: 1,6, Czas rośnięcia: 2 Soli, Optymalny zbiór: 18 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3. |
Wielka kukurydza | Znakomita wydajność, powolny wzrost i wyjaławianie gleby. Zużycie wody: 3, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 100 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3. Spadek jakości gleby: 10%. |
Wielkie ziemniaki | Dobra wydajność, powolny wzrost, wyjaławianie gleby. Zużycie wody: 2,4, Czas rośnięcia: 5 Soli, Optymalny zbiór: 68 jedzenia, Produkcja tlenu: 0.3. Spadek jakości gleby: 10% |
Ekspansja
Ekspansja czasami jest jedynym słusznym wyborem w obliczu braku surowców na start. To często konieczność, aby nie przywozić surowców z Ziemii i marnować fundusze sponsora.
Ekspansja po wodę
Ekspansja po wodę jest o tyle łatwa, że potrzeba przygotować bardzo mało surowców. Oprócz tunelu, należy przygotować surowce na ekstraktory wody, zbiorniki, połączenia rurami i zapasowe źródła energii.
Na tunel potrzeba 80 cementu, 20 metalu, 30 części maszyn.
Na 1 ekstraktor wody - 6 cementu i 2 części maszyn.
Wieża ciśnień - 3 metalu.
Zapasowe źródło energii - turbina wiatrowa - 4 cementu, 1 część maszyn lub generator Stirlinga - 12 polimeru i 6 artykułów elektronicznych lub prefabrykat za $400M.
Rury i kable - 1 metalu na każde 5 heksów.
Gniazdo dronów - prefabrykat za $150M lub 12 metalu i 8 artykułów elektronicznych.
Ewentualna obrona przeciwmeteorytowa - Laser SOP - 15 metalu i 5 artykułów elektronicznych lub wieżyczka obronna - 10 metalu i 5 artykułów elektronicznych.
Jak widać, koszt takiej inwestycji jest relatywnie mały.

Ekspansja po złoża podziemne
Ekspansja po złoża podziemne jest o tyle trudna, że potrzebna jest o wiele większa infrastruktura w porównaniu do ekspansji po wodę. Musisz pamiętać, że ekstraktory metali oraz rzadkich metali nie będą działać bez kolonistów, więc jeżeli planujesz wydobywać metale, potrzebujesz wybudować również kopułę dla kolonistów. A jeżeli budujesz kopułę, musisz również zadbać o wygodę. To drastycznie podnosi koszty takiej inwestycji. Mimo wszystko, jeśli złoża są odpowiednio duże, inwestycja może się opłacić i zapewni Ci stabilizację w kolonii. Patrząc na koszty ekspansji po wodę, dorzuć koszty kopuły, budynków w kopule, wytwarzanie i magazynowanie tlenu oraz ekstraktory. Sama kopuła potrafi kosztować bardzo dużo, zwłaszcza w początkowej fazie gry, bez odpowiednich technologii zmniejszających koszty budowy (np. kopuła podstawowa - 80 cementu, 20 metalu i 10 polimeru).

0
- Surviving Mars - poradnik do gry
- Poradnik do gry
- Rozgrywka
- Ustalenie ładunku w Surviving Mars | Rozgrywka
- Wybór tajemnicy w Surviving Mars | Rozgrywka
- Wybór miejsca lądowania w Surviving Mars | Rozgrywka
- Założenie bazy w Surviving Mars | Rozgrywka
- Surowce w Surviving Mars | Rozgrywka
- Wydobywanie i przetwarzanie surowców w Surviving Mars | Rozgrywka
- Jednostki w Surviving Mars | Rozgrywka
- Zagrożenia w Surviving Mars | Rozgrywka
- Anomalie w Surviving Mars | Rozgrywka
- Technologia w Surviving Mars | Rozgrywka
- Rozbudowa bazy w Surviving Mars | Rozgrywka
- Koloniści w Surviving Mars | Rozgrywka
- Kamienie milowe w Surviving Mars | Rozgrywka
- Jak utrzymać przy życiu kolonistów w Surviving Mars? | Rozgrywka
- Jak zarabiać w Surviving Mars? | Rozgrywka
- Cuda w Surviving Mars | Rozgrywka
- Osiągnięcia w Surviving Mars | Rozgrywka
- Rozgrywka
- Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Spili Junior
Nie można postawić kopuł obok siebie tak żeby koloniści tu mieszkali a tam pracowalil? W każdej kopule trzeba kopiować te same budynki :/ kasyno, stołówka, bar itp :/
mlokos79 Legionista
Czy da sie jakos kasowac wybudowane rury i kable?
mlokos79 Legionista
@Tomas - jesli masz na mysli "Protokol rozbiorki" to on dotyczy tylko budynkow a nie rur i kabli...
Runnersan Senator
Ja nie potrzebne kable odcinam na przycisku, wprawdzie potem irytują mnie komunikaty o pęknieciach w nich, ale nie mam strat w energii i nie musze ich utrzymywać. Gorzej, gdy akurat kawałek kabla blokuje budowę np. kopuły. Trochę słabo.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.