Company of Heroes 2: Co, gdzie, jak? - Multiplayer
Aktualizacja:
Co, gdzie, jak?
Ukończyłeś kampanię, ale masz ochotę na więcej? Chciałbyś spróbować swoich sił w multiplayerze, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Jesteś kickowany z każdego meczu za bycie noobem? Nie przejmuj się, każdy kiedyś zaczynał. W tej części poradnika zapoznasz się z podstawami starć wieloosobowych oraz poznasz propozycje podstawowych strategii dla obu armii.
Zważ, że propozycje strategii nie są rozwiązaniami krok po kroku, co i jak robić, żeby wygrać. Jest to ogólny zarys taktyk wykorzystujące największe zalety obu stron w zależności od fazy meczu (early game - początek i pierwsza rozbudowa, mid game - obie armie mają już dostęp do średniej jakości jednostek i late game - dysponujecie już pełnym arsenałem i najlepszymi zdolnościami), który może, ale nie musi, zapewnić zwycięstwo i który możesz, a wręcz powinieneś, modyfikować w przyszłości, zgodnie z własnym doświadczeniem i preferowanym stylem gry.
Podstawy

Przede wszystkim należy wiedzieć, co zrobić żeby wygrać. Mecz można wygrać na dwa sposoby. Tradycyjnym całkowitym zniszczeniem przeciwnika albo na punkty. Jeśli idzie o punkty, to obie drużyny zaczynają grę z taką samą ich ilością. Przez kontrolowanie Punktów Zwycięstwa (gwiazdki na mapie) uszczupla się pulę przeciwnika. Pierwszy gracz (lub zespół), który osiągnie 0 przegrywa. Punkty Zwycięstwa są trzy. Wynika z tego, że by mieć pewność wygranej w meczu trzeba przez większość gry kontrolować dwa kluczowe terytoria.
Skoro już wiadomo, na jakiej zasadzie się wygrywa, to pozostaje jeszcze delikatna sprawa tego, jak grać, żeby wygrać. Gry internetowe różnią się znacznie od gry w pojedynkę. O ile w kampanii często z racji takiego, a nie innego, skryptu można było na chwilę odetchnąć, zwolnić i dokładnie się przygotować, o tyle żywy gracz raczej nie zezwoli na taki luksus. Dlatego też tak istotnymi czynnikami są szybkość i wiedza, co chce się osiągnąć. Przede wszystkim warto nauczyć się stosowania skrótów klawiszowych. Zapewnią one nieporównywalnie szybsze działania w porównaniu do klikania myszką. Każda umiejętność i produkcja jednostek ma swój skrót klawiszowy, z reguły odpowiadający angielskiej nazwie danego skilla/jednostki. Jest on widoczny w lewym dolnym rogu każdej ikony. Również budynki produkcyjne mają swoje skróty, odpowiadające klawiszom F1-F5.
Kolejną istotną kwestią jest zużywanie zasobów. Grając powinieneś wiedzieć co i kiedy chcesz zbudować. Zasoby nigdy nie powinny leżeć odłogiem w magazynie, powinny być od razu wykorzystane. Warto znać ceny poszczególnych jednostek (znajdziesz je w części poradnika opisującej wojsko) i mieć z góry przygotowany plan rozbudowy. Kontrolujesz wówczas ile zasobów masz już zebranych, a gdy zbierzesz odpowiednią ilość, na to czego potrzebujesz, od razu, w dwóch kliknięciach, rozpoczynasz produkcję. Umiejętność szybkiego rozwoju jest bardzo ważna, szczególnie podczas gry Niemcami. Rozbudowując się szybciej i składniej niż drugi gracz zyskujesz wstępną przewagę w początkowej fazie gry, która może bardzo szybko doprowadzić do zwycięstwa, jeśli rywal nie będzie w stanie odpowiednio zareagować. By dobrze opanować skróty klawiszowe i szybką rozbudowę możesz organizować gry 2vs1 z komputerem. Komputer z drużyny zajmie się walką, podczas gdy ty możesz spokojnie ćwiczyć i zapamiętywać kolejność budowy jednostek oraz skróty.
Należy jeszcze wspomnieć, by nie stawiać budynków bezpośrednio obok siebie, żeby nie narażać ich na ostrzał artyleryjski. W przypadku odstępów zmniejszasz szansę na to, aby moździerz nieprzyjaciela w czasie jednej salwy uszkodził naraz dwa, lub więcej budynków, co mogłoby się zdarzyć, jeśli te stałyby jeden obok drugiego. Ponadto w Company of Heroes 2, w przeciwieństwie do wielu innych gier RTS, spokojnie wystarczy jedna struktura danego rodzaju. Budowa większej ilości mija się z celem, po pierwsze z racji ceny, po drugie z racji tego, że i tak nie wykorzystasz w pełni dwóch budynków tego samego typu.
Modyfikacja armii

Istotnym elementem jest tzw. Modyfikacja armii, do której dostęp uzyskasz bezpośrednio z menu głównego. Można w niej opracować kilka zestawień generałów oraz specjalnych bonusów dla jednostek, do których będziesz miał dostęp w swoich grach. Wygrywając, przegrywając, wykonując różne achievementy, jednym słowem - grając, zdobywasz coraz wyższy poziom doświadczenia, odblokowując więcej opcji i możliwości.
Kiedy opracujesz już jakąś wstępną strategię, według której zamierzasz grać dobrze będzie zwiększyć do maksimum jej możliwości za pomocą biuletynów. Bardzo lubisz w czasie swoich gier wykorzystywać SU-76? Przeszukaj zakładki by znaleźć dla nich jakieś wzmocnienie, a dowiesz się, że możesz skrócić o 10% czas, w jakim awansują na weterana. Potrzebny jest do tego ósmy poziom oraz zniszczenie za ich pomocą 40 lekkich pojazdów i posiadanie 20 suczek trzeciej rangi. Wymagania, które są nakładane do odblokowywania poszczególnych biuletynów wykonywane są także w trakcie starć z komputerem. Możesz, więc zagrać kilka gier, w których skupisz się na ich wykonaniu, a później, w starciu z żywym przeciwnikiem, dysponować już odpowiednim boostem. Staraj się odkryć swój ulubiony sty gry, ale nie trzymaj się go kurczowo. Bądź elastyczny. Nigdy nie wiadomo, co przyszykuje przeciwnik. Nie ograniczaj się do jednych jednostek. Trzymaj różne umiejętności na różne okazje.
Komentarze czytelników
Misja 08 - Polowanie na Tygrysy
łatwiej jest biegać po wiosce i zgarnąć ptrsy (rusznice ppanc) i okrążyć tygrysa (nie dawajcie nikogo przed czołg bo mg go szybko posieka) i pomimo małego dmg szybko czołg padnie i się wycofa bo dosyć szybko te rusznice go zbiją
W "Sniper Elite IV" jest wielu żołnierzy z Batallion Jäger. To fikcyjna jednostka wojskowa, ale pewnie studio Rebellion zapożyczyło to z tej gry.
Mam duza prosbe o pomoc: rozwijam sobie biuletyny zwiazane z ciezkimi czolgami i mam do rozwalenia tygrysem 9 sztuk is-2 i 1 sztuke t-34/85 tylko sek w tym ze w ogole nigdzie nie moge juz ich znalezc do zniszczenia na mapach z SI. Komputer ciagle produkuje te swoje nieszczesne SU-76M, SU-85 czy T-34/76.
Gdzie moge w calym CoH2 znalezc IS-2 i T-34/85 na mapie by zaatakowac je Tigerem?
Te poradniki są tak pisane jakby autorzy ich nie wiedzieli o istnieniu czegoś takiego jak surowce ;)
3 pantery to ponad 300 zasobów paliwa ;)
Uważam, że pisanie takich poradników to strata czasu, tym bardziej jeżeli się posiada zbyt małą wiedzę na temat tej gry. Ja bym nie polecał miotaczy ognia z half-truck'iem (tzw.klaun carów), bo trzeba mieć dobre zarządzanie jednostakami, każdy ogarnięty gracz przy nieumiejętnym sterowaniu tej jednostki zniszczy go bez żadnego problemu za pomocą fausta, a podstawową zasadą jest nie tracenie jednostek. Nowi gracze powinni sobie poszukać tematycznego forum do tej gry(Exitii), poczytać posty z tej strony, jeżeli chcą dobrze grać.
Ps. Co do podsumowania poradnika w Late Game, Pantery są zbyt drogie, aby ich było sporo(chyba, że według autora to 2-3), natomiast jeżeli tak jest, to zapewne jesteśmy zepchnięci do bazy i jedyne co możemy zrobić to napisać kulturalnie GG i wyjść z gry.
Pozdrawiam.
Chcecie się nauczyć grać w CoH'a, to zapraszam :
[link]
Witam. Czy mógłby mi ktos napisac dobra taktyke, w miare szczegolowa do gry niemcami i ruskimi w multi 3 na 3 lub 4 na 4? Kupilem ten poradnik, ale jakis cienki, a strasznie slabo gram :P [email protected] z góry dzieki
@Soplic: armata kaliber 88mm typu FLAK stosowana przez niemców bez jakichkolwiek problemów przebije pancerz T34 (76, jak i 85), działa te miały bardzo dużą siłę rażenia i dlatego stanowiły nie lada postrach.
@Szkan - tak samo Stug jak SU-85 są to samobieżne działa szturmowe, a nie niszczyciele ( ogólnie Stug-i posiadały armaty o zbyt małym kalibrze by mogły być niszczycielami).
niepodoba mi sie dwójka
Jest więcej niszczycieli z obracaną wieżą jednak tylko amerykanie takie posiadali.
Nie tylko. Przykladowo:
http://en.wikipedia.org/wiki/FV_4101_Charioteer
http://www.military-today.com/artillery/centauro_b1.htm
#Asmodeusz Jest więcej niszczycieli z obracaną wieżą jednak tylko amerykanie takie posiadali. Także biorąc pod uwagę wszystkie niszczyciele czołgów. To tych z obracaną wieżą było może około 5% wszystkich niszczycieli. Zatem to co tutaj wypisują brzmi bardzo słabo mimo wszystko.
W sumie jak tak czytam sobie niektóre opisy misji, to powiem tak na przykładzie Lublina, wszelkie kombinowanie daje ułudę stosowania jakiejś taktyki, też tak się bawiłem. Snajperzy, moździerze, miny itd. itp. a tak naprawdę wystarczy 4 T34/85 i naprzód marsz, czy to ciasne uliczki, czy otwarte tereny idziesz i miażdżysz. I ani piechota, ani Elefant, miny, ostrzał rakietowy, a także 88tka, nie stanowią problemu. Trochę to psuje wrażenie, nikt nie zmusza do walcowania wroga, ale trochę to nie w porządku;)
@sechu2 To jest kwestia semantyki. Czołg to po prostu uogólnienie dla wszystkich metalowych puszek na gąsienicach z dużym działem stosowane przez ogól społeczności :) Sam poradnik nie ma być przecież źródłem wiedzy o historii pojazdów wojskowych i ich podziałach, a w prosty i przejrzysty sposób informować graczy o plusach i minusach poszczególnych jednostek z gry. A te są z kolei dokładnie takie, jak w opisie. Stug jest dobry przeciw lekko opancerzonym pojazdom (z ciężkimi już sobie nie radzi), ale jego fatalna mobilność sprawia, że bardzo łatwo go oflankować i zneutralizować… Nawet rosyjski scout car może bezproblemowo robić sobie wokół niego kółka, a ten nie będzie w stanie w żaden sposób mu odpowiedzieć. Inna sprawa, że sama gra nazywa Stuga działem pancernym, a nie niszczycielem (niszczycielem jest nazwany np. Su-85 ;)
Tak czy inaczej dzięki za zainteresowanie i interesujący post, pozdrawiam : )
Niszczyciel czolgow nie ma obracanej wiezy.
M18 Hellcat sie klania - niszczyciel czolgow z obracana wieza
http://en.wikipedia.org/wiki/M18_Hellcat
Inne tez sie zapewnie znajda jakby odpowiednio poszukac.
EDIT:
w druga strone to tez dziala - sa czolgi nie posiadajace wiezy (np. Strv 103)
Wiem że minęły 3 lata ale muszę napisać. Obrotowa wieża nie jest wyznacznikiem czołgu (pierwsze czołgi wtedy by nimi nie były) to czy coś jest czołgiem definiuje to do jakich zadań został zaprojektowany.
Panowie piszac te poradniki powinnismy wiedziec o czyms takim ze istnieje niszczyciel czolgow i czolg. Niszczyciel czolgow nie ma obracanej wiezy. Natomiast w waszym poradniku cytuje pojawia sie nastepujace zdanie.
"Tani i dość wartościowy czołg. Dobrze sprawdzi się do kontrowania lekko i średnio opancerzonych oddziałów wroga. Z powodu słabej penetracji pocisków będzie miał jednak problemy ze zniszczeniem ciężej opancerzonych tanków. Niestety nie może kręcić lufą, więc bardzo traci na mobilności i łatwo go oflankować"
To jest wartosciowy niszczyciel czolgow i zapewniam, ze nadaje sie on doskonale do zwalczania opancerzonych pojazdow przede wszystkim. Nie posiada obracanej wiezy jako ze jest niszcycielem czolgow a nie czolgiem.
Pozdrawiam.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
