Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 czerwca 2021, 15:14

[ZOBACZ MEMY]. Jak internetowa twórczość rządzi branżą gier

Zwiastuny? Pokazy prasowe? Zapomnijcie o tym: dziś w branży gier wideo wygrywa ten, kto spodoba się internautom. W świecie interaktywnej rozrywki memy mogą być dla deweloperów zarówno przepustką na salony, jak i gwoździem do trumny.

Spis treści

Marketingowców sen

Wiecie, co jest lepsze od całego działu speców od promocji z budżetem idącym w dziesiątki milionów? Tysiące odbiorców tworzących niewymuszoną, żyjącą własnym życiem i rozprzestrzeniającą się niczym zaraza reklamę. Jestem na przykład przekonany, że gdyby miłośnicy gier FromSoftware nie robili z nich wyzwania niemal nieosiągalnego dla zwykłych śmiertelników, gdyby nie milion memów z „GIT GUD” i „YOU DIED”, japońskie studio do współpracy nad Elden Ringiem mogłoby dziś zatrudnić co najwyżej autora Pieśni wielkopostnych, a nie Pieśni lodu i ognia. Nagle jednak o niszowym, nieprzyjaznym nowicjuszom Dark Souls wiedział każdy – nie z rozgrywki, a właśnie z sieci – i coraz więcej osób odkrywało, że pod przykrywką osławionego symulatora umierania kryje się produkcja wciągająca bardziej niż trujące mokradła Blighttown.

Bardziej aktualny przykład? Resident Evil Village, którego eksplozja popularności nastąpiła w styczniu. I to nawet nie za sprawą gry, a jednej postaci – Lady Dimitrescu, wampirzej szlachcianki o flirciarskiej naturze i gigantycznym wzroście. Nie wiem, czy producenci liczyli na taką reakcję publiki, faktem jednak jest, że stworzona przez nich antagonistka obudziła w sporej części internetu fantazje, przy których używanie miałby sam Zygmunt Freud.

W pierwszych miesiącach tego roku strony i fora o grach zostały wprost zalane materiałami dotyczącymi Lady D. – często balansującymi, w dodatku niezbyt zgrabnie, na granicy fanartu, erotyki i pornografii. Capcom zaprojektował postać fenomen i jego zespołowi marketingowemu pozostało tylko dojechać na tym fenomenie do premiery. Kampania reklamowa skupiła się głównie na niej: pani zamku Dimitrescu pojawiła się w postaci figur wielkości człowieka, na ręcznikach, a nawet w pacynkowym miniserialu. Pierwsza poważna antagonistka Resident Evil Village stała się jedyną twarzą gry. I producentom chyba wyszło to na dobre – ich dzieło w ciągu trzech tygodni rozeszło się w ponad 4 milionach egzemplarzy.

Okazało się, że bycie ganianym po zamku przez atrakcyjną wampirzycę i jej córki jest dla wielu odbiorców kompletnym przeciwieństwem koszmaru. - [ZOBACZ MEMY]. Jak internetowa twórczość rządzi branżą gier - dokument - 2021-06-30
Okazało się, że bycie ganianym po zamku przez atrakcyjną wampirzycę i jej córki jest dla wielu odbiorców kompletnym przeciwieństwem koszmaru.

Zróbmy sobie mema

Czy Capcom był przygotowany na taki obrót sprawy? Cóż, możliwe, że z badań środowiskowych wynikało, iż gracze zaczną lgnąć do wampirzycy z gigantyzmem jak ćmy do światła – ale stawiałbym tu raczej na szczęśliwy traf. W tym bowiem tkwi problem: trudno ocenić, która gra będzie mieć w sobie to coś, co uczyni ją chwytliwą dla internetu. W przypadku Resident Evil Village wystarczyła Lady Dimitrescu, ale mam już kłopot z tym, żeby na przykład zrozumieć, dlaczego na popularności nagle zyskało akurat Among Us, a nie jakiś świeższy tytuł. Półtora roku po premierze streamerzy z jakiegoś powodu tchnęli w tę grę nowe życie, internauci podchwycili temat i ot – mamy kolejny globalny fenomen. Doszukujcie się logiki, ile chcecie – sława w sieci rządzi się własnymi prawami. Nie sposób po prostu sfabrykować czegoś, co na sto procent zdominuje Twittera, Reddita czy 9GAG-a.

Zostało jeszcze 53% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów
Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów

Wszyscy już zdążyliśmy trochę ochłonąć po premierze Elden Ringa. Na tytuł oczekiwaliśmy od lat, a teraz przyjdzie pora na cierpliwe wypatrywanie kontynuacji. Jak zapamiętamy najnowszą produkcję studia FromSoftware? Między innymi dzięki masie memów.

Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji
Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji

Nie trzeba było długo czekać na reakcję internautów po premierze Cyberpunka 2077. Zebraliśmy prace domorosłych grafików, którzy postanowili skomentować wydanie polskiej superprodukcji.

Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!
Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!

Zbiór podobno śmiesznych obrazków z Sieci, które związane są z tegorocznym, letnim hitem, czyli Among Us. Gra potrzebowała dwóch lat, aby podbić YouTube’a oraz Twitcha, ale wystarczyło kilka tygodni, aby stała się memem.