Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 czerwca 2021, 15:14

[ZOBACZ MEMY]. Jak internetowa twórczość rządzi branżą gier

Zwiastuny? Pokazy prasowe? Zapomnijcie o tym: dziś w branży gier wideo wygrywa ten, kto spodoba się internautom. W świecie interaktywnej rozrywki memy mogą być dla deweloperów zarówno przepustką na salony, jak i gwoździem do trumny.

Spis treści

Memiczny miecz ma dwa ostrza

Problemy zaczynają się wtedy, gdy internauci obiorą za cel grę, która wcale im się nie podoba. Marketing poprzez memy to bowiem potężna broń – rzecz w tym, że obusieczna. Na każdą Lady Dimitrescu, której gracze będą padać do stóp, przypada Assassin’s Creed Unity, sponiewierane do dziś spędzającymi deweloperom sen z oczu kompilacjami błędów. Oczywiście w wielu przypadkach twórcy sami proszą się o tak bezlitosne traktowanie: gdyby BioWare nie chciało, by Andromedę ochrzczono mianem Mess Effecta („efekt burdelu” zamiast Mass Effecta – „efektu masy”), może powinno było spędzić więcej niż pojedynczy długi weekend na programowaniu animacji. Nie będę też krytykował internautów, którzy jechali po Falloucie 76 jak po łysej kobyle – Bethesdzie za tę kolosalną wpadkę należały się wszelkie cięgi.

Ten „fanowski” plakat zdecydowanie lepiej prezentował jakość Assassin’s Creed Unity w dniu premiery.
Ten „fanowski” plakat zdecydowanie lepiej prezentował jakość Assassin’s Creed Unity w dniu premiery.

Niekiedy jednak memy sprawiają, że do jakiejś produkcji przylega łatka, która wraz z upływem czasu traci na aktualności – a zszarganą reputację trudno naprawić. No Man’s Sky do dziś jest synonimem growego rozczarowania, niewielu jednak wzięło pod uwagę, że ten szalenie ambitny tytuł, choć robiony był pod batutą Sony, to jednak przez zespół niezależnych deweloperów. I ci twórcy w ciągu kolejnych kilkunastu miesięcy zmienili swoją produkcję nie do poznania – na tyle, że osoby, które dały jej drugą szansę, są absolutnie zachwycone. Mimo to wielu graczy ma Hello Games za hochsztaplerów, którzy w najlepszym wypadku mocno przecenili swoje umiejętności, a w najgorszym – świadomie okłamywali publikę. Trudno powiedzieć, jaki wpływ będzie mieć ta opinia na dalszą karierę tego studia, ale nie liczyłbym na łatwy powrót na szczyt.

Zostało jeszcze 63% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...

... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium

Abonament dla Ciebie

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów
Elden Ring na wesoło. Oto historia gry w postaci memów

Wszyscy już zdążyliśmy trochę ochłonąć po premierze Elden Ringa. Na tytuł oczekiwaliśmy od lat, a teraz przyjdzie pora na cierpliwe wypatrywanie kontynuacji. Jak zapamiętamy najnowszą produkcję studia FromSoftware? Między innymi dzięki masie memów.

Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji
Cyberpunk 2077 - najlepsze memy po premierze polskiej superprodukcji

Nie trzeba było długo czekać na reakcję internautów po premierze Cyberpunka 2077. Zebraliśmy prace domorosłych grafików, którzy postanowili skomentować wydanie polskiej superprodukcji.

Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!
Najlepsze memy z Among Us – u nas oszustów nie ma!

Zbiór podobno śmiesznych obrazków z Sieci, które związane są z tegorocznym, letnim hitem, czyli Among Us. Gra potrzebowała dwóch lat, aby podbić YouTube’a oraz Twitcha, ale wystarczyło kilka tygodni, aby stała się memem.