autor: Daniel Stroński
Siedmiu wspaniałych – bez nich branża gier nie byłaby taka sama
Gdyby zabrakło tych wizjonerów, nasze hobby nie byłoby tym, czym jest dzisiaj. Wybraliśmy siedem najważniejszych osób, którym zawdzięczamy obecny stan elektronicznej rozrywki.
Spis treści
- Siedmiu wspaniałych – bez nich branża gier nie byłaby taka sama
- Gabe „Gaben” Newell
- Shigeru Miyamoto
- Tim Sweeney
- Sam i Dan Houserowie
- Ken Kutaragi
- Hidetaka Miyazaki
- Wyróżnienia
Wyróżnienia
Michael Morhaime
- Wiek: 51 lat
- Najważniejsze gry: World of Warcraft
- Największe osiągnięcie: wykreowanie mody na RTS-y i MMORPG
- Zasługi w: Blizzard Entertainment, Activision Blizzard
Współzałożyciel legendarnego studia Blizzard Entertainment zdecydowanie odcisnął swe piętno na branży gier wideo. Był producentem wykonawczym gier z kultowych serii Warcraft, StarCraft i Diablo, a także najważniejszego MMO w historii – World of Warcraft. Później jako prezes stał na czele Blizzarda, gdy powstawały święcące tryumfy w ostatnich latach Overwatch i Hearthstone. Studio Michaela Morhaime’a miało wpływ na pokolenia graczy i twórców na całym świecie, a WoW pozostaje jednym z największych fenomenów w historii branży. Nie była to pierwsza, ani jedyna gra wymagająca opłacania abonamentu, ale na pewno najbardziej popularna. W kwietniu 2019 roku, po wielu latach, Michael Morhaime ostatecznie odszedł z Blizzarda.
Sid Meier
- Wiek: 65 lat
- Najważniejsze gry: seria Civilization
- Największe osiągnięcie: spopularyzowanie podgatunku strategii 4X
- Zasługi w: Firaxis Games
Czego innego można się było spodziewać po zdolnym studencie historii i informatyki, jeśli nie najbardziej wpływowej serii strategicznej o historii ludzkości? Zbieranie surowców, zakładanie osad, budowa, walka, dyplomacja – pierwsze Civilization czarowało złożonością i wciągało rozgrywką, stanowiąc fundament gatunku 4X, czyli „eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate”. Proste decyzje potrafiły tu być katastrofalne w skutkach, co wymagało od gracza ogromnej ostrożności. Bardzo szybko nie tylko seria Civilization, ale i samo nazwisko Sida Meiera zaczęły być utożsamiane z grami strategicznymi najwyższej jakości.
Hideo Kojima
- Wiek: 55 lat
- Najważniejsze gry: seria Metal Gear
- Największe osiągnięcie: wyjątkowe połączenie gier i wysokobudżetowego kina akcji (?)
- Zasługi w: Konami, Kojima Productions
Produkcje tego wyjątkowo specyficznego twórcy z Japonii można kochać albo nienawidzić, ale nie można mu odmówić oryginalnego stylu. Zaczynając od pisania powieści i scenariuszy, Kojima marzył o światowej sławie jako scenarzysta lub reżyser, jednak dopiero w grach dojrzał medium, które było w stanie unieść jego zwariowane pomysły. Ostatecznie szpiegostwo, wyjątkowo wyraziste postacie i nieszablonowe rozwiązania w kwestii rozgrywki sprawiły, że seria Metal Gear urosła do rangi kultowej. Obecnie, znając niebywałą kreatywność Kojimy, cały świat czeka, czym zaskoczy nas on przy okazji nadchodzącego Death Stranding.
Todd Howard
- Wiek: 47 lat
- Najważniejsze gry: serie The Elder Scrolls oraz Fallout
- Największe osiągnięcie: rozwój gatunku RPG
- Zasługi w: Bethesda Game Studios
Mimo że nie pracował od samego początku przy najważniejszych seriach Bethesdy – The Elder Scrolls i Falloucie – Howard opiekował się nimi, wprowadzając do każdej kolejnej części innowacyjne rozwiązania mające wpływ na cały gatunek RPG. Niestety, jego ostatnie decyzje pokazują, że traci rozeznanie w tym, czego rzeczywiście chcą gracze. Miejmy nadzieję, że po porażce w postaci Fallouta 76 zapowiedziane The Elder Scrolls VI będzie wielką przygodą dla jednego gracza, bez dodawanych na siłę wyraźnie niechcianych przez społeczność innowacji.