Nad czym pracują polscy deweloperzy, czyli wielka lista nadchodzących gier znad Wisły

Polska już kilka lat temu stała się jednym z tych państw, którego dumą narodową mogą być m.in. gry wideo. W poniższym artykule zbieramy informacje na temat nadchodzących gier – zarówno tych autorstwa dużych studiów, jak i małych niezależnych deweloperów.

Jakub Mirowski

Polskie gry wideo przeżywają aktualnie naprawdę wspaniały okres. Już od kilku lat obserwujemy coraz częstsze sukcesy deweloperów z naszego kraju, tak na mniejszą, jak i większą skalę. Od ogromnych i pełnych zawartości Wiedźmina 3 oraz Dying Light po króciutkie Superhot urzekające pomysłem na rozgrywkę i stylistyką.

Wykorzystaliśmy odbywającą się w Krakowie konferencję Digital Dragons, aby zebrać jak najwięcej informacji na temat planowanych projektów znad Wisły. Są wśród nich produkcje wysokobudżetowe i tworzone w zaciszu jednego pokoju „indyki” – a przynajmniej kilka z poniższych pozycji ma niemałe szanse, by zyskać rozgłos poza granicami naszego kraju. Przede wszystkim jednak zaskakuje skala tego, jak branża rozrosła się w ostatnich latach. Kilkadziesiąt firm, ponad sto tytułów o różnym stopniu zaawansowania prac...

Do naszego zestawienia wybraliśmy więc wyłącznie „duże” projekty na konsole i komputery stacjonarne, pomijając całkowicie produkcje kierowane na urządzenia mobilne. Rozważane tytuły nie mogły być też dostępne w żadnej formie beta-testów (np. Gloria Victis) czy wczesnego dostępu (np. Darkwood). Z listy wypadły także gry przeglądarkowe, free-to-play oraz porty istniejących już dzieł na inne platformy (np. Planar Conquest, który jest rozwojową wersją Worlds of Magic na konsole, urządzenia mobilne i jako aktualizacja dla posiadaczy oryginalnej gry na PC).

Ale i z takimi obostrzeniami nie łudzimy się, że jest ona kompletna. Polska branża gier rozrosła się już na tyle, że nie każdy deweloper zostanie zawsze zauważony. Staraliśmy się podać jak najwięcej informacji – choć zdajemy sobie sprawę, że poniższy wykaz może stać się w niektórych miejscach nieaktualny już po paru dniach od publikacji. Mając to na uwadze, zapraszamy do lektury – koniecznie napiszcie w komentarzach, na które z wymienionych tytułów Wy czekacie najbardziej.

Podobało się?

40

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2016-05-28
20:12

maadziak Legionista

maadziak
😎

Kilka gier już znajdowało się na mojej liście obserwowanych, tj. "Cyberpunk 2077", "Lovecraft Tales", "UBOOT", "SEVEN: The Days Long Gone" oraz "Bohemian Killing". Dzięki temu artykułowi dodałam do niej:
- "Ruiner",
- "The Works of Mercy",
- "TSIOQUE",
- "Husk".

Komentarz: maadziak
2016-05-29
09:01

Maczadro Legionista

Maczadro

Super, że polski rynek wchodzi, że tak powiem do gry (hłe hłe hłe), ale pewnie minie kolejnych 5-6 lat za nim to zaczną być gry z dużym budżetem i o którym usłyszy się na zachodzie. Obecna sytuacja natomiast najlepsza jest dla samych studentów i już absolwentów informatyki i grafiki, z roku na rok przybywa co raz więcej pracy w branży i może nawet zarobkowo dogoni choćby hmmm Czechy :P

Komentarz: Maczadro
2016-05-29
11:55

poYarenko Pretorianin

Spokojnie, nie od razu Rzym zbudowano. Ważne, że polscy twórcy wykazują się świeżością, innowacyjnością i mają przysłowiowego "nosa". Małe gry mogą odnosić sukcesy. Wystarczy spojrzeć na parę tytułów, SuperHOT, This War of Mine, Ronin czy Layers of Fear które zostały bardzo pozytywnie przyjęte i cieszyły się sporą popularnością w środowisku youtubersko-streamerskim. Takie coś przekłada się potem na sukces finansowy. Ja wiem, że cześć osób tutaj widziałaby Polskę w roli światowego Hollywoodu gier, ale na takie coś pracuje się latami.

Każdy z wymienionych developerów na tej liście z pewnością chciałby podzielić los CDP RED podbijając światowy rynek wielkim tytułem i zgarniając miliony, ale do tego po prostu trzeba ogromnych mocy przerobowych i gigantycznych nakładów finansowych, a większość polskich twórców to najczęściej małe studia, kilku bądź kilkunastu osobowe, a spora liczba gier na tej liście jest tworzona po prostu przez zapaleńców. Osobiście wolę zagrać w ciekawego indyka który wciągnie mnie innowacyjną mechaniką bądź zaskoczy klimatem, niż w coś ala Raven's Cry, gdzie twórcy porwali się z motyką na Słońce. Tak się właśnie kończy jak się nie ma budżetu i wspomnianych mocy przerobowych, a się chce robić własnego Wiedźmina... Znaj proporcjum mocium panie!

Komentarz: poYarenko
2016-05-29
19:50

Mastyl Legend

Mastyl

Propsy za złożony i szczegółowy przegląd, w którym nie pojechano po łebkach czyli po kilku najbardziej znanych studiach growych. Czy kogokolwiek brakuje?

Komentarz: Mastyl
2017-11-01
17:09

SageHeppy Chorąży

SageHeppy

No ja tam czekam na remake pierwszej części Wiedźmina i ewentualnie dwójki :P To by był kozak.

Komentarz: SageHeppy

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl