Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 22 lipca 2025, 18:02

autor: Mateusz Zelek

Oblężenie zostało przerwane i Firefly Studios wróciło z właściwą krucjatą. Mój Panie, co będzie dalej z Twierdzą?

Spis treści

Oblężenie zostało przerwane i Firefly Studios wróciło z właściwą krucjatą

Fani od lat prosili, aby Firefly Studios przestało pchać się w bezsensowne projekty 3D i wróciło do ukochanej stylistyki pierwszych części. Ostatnią próbą stworzenia „nowoczesnej” strategii była Twierdza: Władcy z 2021 roku. W końcu, po 16 latach kombinowania, udało się uzyskać znośną oprawę graficzną, w której istniała kolizja jednostek, a fizyka naprawdę działała. Tyle że motyw dalekowschodnich zamków nie trafił w gusta fanów, a i nie do końca sprawny system władców sprawił, że chociaż kupiłem grę w dniu premiery, poświęciłem jej zaledwie 35 godzin.

Twierdza: Krzyżowiec - Edycja ostateczna, Firefly Studios, 2025.

Czytając pojawiające się recenzje, myślałem, że patrzę na koniec Firefly Studios. Co prawda deweloper dorzucił parę DLC, był nawet event z duchami na Halloween, ale gra nie cieszyła się wielką popularnością. I w trakcie tych smutnych tygodni od premiery, po latach próśb i błagań, w 2023 roku Firefly Studios zapowiedziało Twierdzę: Edycję ostateczną. „W końcu!” – zakrzyknąłem wspólnie z innymi fanami. Reinkarnacja ukochanej części. I tak, chcieliśmy remastera, ale z prawdziwego zdarzenia. Bez kombinowania, zmieniania mechanik czy innych udziwnień. Na szczęście ten trend był kontynuowany i najlepsza odsłona serii, czyli Twierdza: Krzyżowiec, doczekała się pełniejszego odświeżenia niż pierwowzór.

Mateusz Zelek

Mateusz Zelek

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. W tematyce gier i elektroniki siedzi, odkąd nauczył się czytać. Ogrywa większość gatunków, ale najbardziej docenia strategie ekonomiczne. Spędził także setki godzin w wielu cRPG-ach od Gothica po Skyrima. Nie przekonał się do japońskich jrpg-ów. W recenzowaniu sprzętów kształci się od studiów, ale jego głównym zainteresowaniem są peryferia komputerowe oraz gogle VR. Swoje szlify dziennikarskie nabywał w Ostatniej Tawernie, gdzie odpowiadał za sekcję technologiczną. Współtworzył także takie portale jak Popbookownik, Gra Pod Pada czy ISBtech, gdzie zajmował się relacjami z wydarzeń technologicznych. W końcu trafił do Webedia Poland, gdzie zasilił szeregi redakcji Futurebeat.pl. Prywatnie wielki fanatyk dinozaurów, o których może debatować godzinami. Poważnie, zagadanie Mateusza o tematy mezozoiczne powoduje, że dyskusja będzie się dłużyć niczym 65 mln lat.

więcej