Firaxis Games i MicroProse. 12 studiów, które robią kopiuj/wklej - i dobrze!

Hubert Śledziewski

Firaxis Games i MicroProse

  1. Gry lub seria: Sid Meier's Civilization
  2. Kopiują i wklejają od: 1991 roku
  3. Kopiowane elementy: podstawy gameplayu, nacje, liderzy
Ważną zmianą dla serii było wprowadzenie siatki heksagonalnej – wcześniej musieliśmy budować na kwadratowych polach. - Kopiuj i wklejaj mi jeszcze - dokument - 2022-04-24
Ważną zmianą dla serii było wprowadzenie siatki heksagonalnej – wcześniej musieliśmy budować na kwadratowych polach.

Uzasadniając wybór serii Cywilizacja, chyba nie będę musiał kruszyć kopii. Kolejne odsłony popularnej „Civki” różnią się grafiką, dostępnymi nacjami, liderami czy mechanikami, ale fundament zabawy pozostaje ten sam. Uczestniczymy w wyścigu zbrojeń, tworzymy cuda świata, opracowujemy coraz bardziej zaawansowane technologie – wszystko po to, by nasza cywilizacja jako pierwsza osiągnęła pełny rozkwit i zdominowała resztę świata.

Wprowadzane z odsłony na odsłonę zmiany raz są bardziej, a innym razem mniej trafione, lecz – na ogół – na stałe wpisują się w swego rodzaju dziedzictwo serii. Jeśli coś nie sprawdziło się w „trójce”, może w końcu pasować jak ulał do „szóstki”. Podobnie z powracającymi – czasami aż nazbyt regularnie (na Was patrzę Aleksandrze Macedoński i Mahatmo Gandhi) – nacjami i liderami. Ot taki Czyngis-chan to również stały bywalec serii. Przez jakiś czas wydawało się, że nie pojawi się w „szóstce”, ale w końcu – za sprawą dodatku Rise and Fall – tradycji stało się zadość i znów może on wprowadzić Mongolię w erę informacji.

Najciekawsze jest to, że można odnieść wrażenie, iż społeczność „Civki” wydaje się nie chcieć zmian. Zawód fanów spowodowany brakiem Czyngis-chana w „podstawce” Cywilizacji VI był spory – nic dziwnego, że Firaxis Games dodało go później. Podobnie z rozgrywką, która stale przyrównywana jest do tej z kultowej trzeciej części. Na szczęście cykl sygnowany nazwiskiem Sida Meiera stopniowo się rozwija. Najlepszym tego przykładem jest „szóstka”, która na start oferowała w zasadzie wszystko to, co „piątka” z dwoma dodatkami, jednocześnie wprowadzając wiele ciekawych mechanik – tj. automatyczne tworzenie się dróg na polach, po których przemieszczają się nasze jednostki, czy system dzielnic. Mam nadzieję, że trafią one również do kolejnej odsłony serii.

Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 3 sierpnia 2023

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.3

Gracze

9.7

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

58

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl