Firaxis Games i MicroProse. 12 studiów, które robią kopiuj/wklej - i dobrze!
- Kopiuj i wklejaj mi jeszcze - 12 studiów, które robią copy/paste, a my się cieszymy
- Arkane Studios
- Firaxis Games i MicroProse
- Playground Games
- Piranha Bytes
- Larian Studios
- Supergiant Games
- Gearbox Software
- Capcom
- Nintendo
Firaxis Games i MicroProse
- Gry lub seria: Sid Meier's Civilization
- Kopiują i wklejają od: 1991 roku
- Kopiowane elementy: podstawy gameplayu, nacje, liderzy

Uzasadniając wybór serii Cywilizacja, chyba nie będę musiał kruszyć kopii. Kolejne odsłony popularnej „Civki” różnią się grafiką, dostępnymi nacjami, liderami czy mechanikami, ale fundament zabawy pozostaje ten sam. Uczestniczymy w wyścigu zbrojeń, tworzymy cuda świata, opracowujemy coraz bardziej zaawansowane technologie – wszystko po to, by nasza cywilizacja jako pierwsza osiągnęła pełny rozkwit i zdominowała resztę świata.
Wprowadzane z odsłony na odsłonę zmiany raz są bardziej, a innym razem mniej trafione, lecz – na ogół – na stałe wpisują się w swego rodzaju dziedzictwo serii. Jeśli coś nie sprawdziło się w „trójce”, może w końcu pasować jak ulał do „szóstki”. Podobnie z powracającymi – czasami aż nazbyt regularnie (na Was patrzę Aleksandrze Macedoński i Mahatmo Gandhi) – nacjami i liderami. Ot taki Czyngis-chan to również stały bywalec serii. Przez jakiś czas wydawało się, że nie pojawi się w „szóstce”, ale w końcu – za sprawą dodatku Rise and Fall – tradycji stało się zadość i znów może on wprowadzić Mongolię w erę informacji.
Najciekawsze jest to, że można odnieść wrażenie, iż społeczność „Civki” wydaje się nie chcieć zmian. Zawód fanów spowodowany brakiem Czyngis-chana w „podstawce” Cywilizacji VI był spory – nic dziwnego, że Firaxis Games dodało go później. Podobnie z rozgrywką, która stale przyrównywana jest do tej z kultowej trzeciej części. Na szczęście cykl sygnowany nazwiskiem Sida Meiera stopniowo się rozwija. Najlepszym tego przykładem jest „szóstka”, która na start oferowała w zasadzie wszystko to, co „piątka” z dwoma dodatkami, jednocześnie wprowadzając wiele ciekawych mechanik – tj. automatyczne tworzenie się dróg na polach, po których przemieszczają się nasze jednostki, czy system dzielnic. Mam nadzieję, że trafią one również do kolejnej odsłony serii.
