Arkane Studios. 12 studiów, które robią kopiuj/wklej - i dobrze!

Hubert Śledziewski

Arkane Studios

  1. Gry lub seria: Dishonored, Prey, Deathloop
  2. Kopiuje i wkleja od: 2012 roku
  3. Kopiowane elementy: skradanie, wiele umiejętności, styl graficzny (w pewnym stopniu)

Teraz wchodzę do stawu o bardzo nierównym dnie i mogą „bulknąć”. Innymi słowy, pewnie wielu z Was zastanawia się, co na tej liście robi studio Arkane, twórcy gier takich jak Dishonored, Prey czy Deathloop. Czym się ma steampunkowo-wiktoriańska skradanka do immersive sima w klimacie science fiction i jak go odnieść do surrealistycznej strzelanki z elementami żywcem wyjętymi z „rogalików”? Już tłumaczę.

W przeciwieństwie do portfolio FromSoftware, dzieła mistrzów z Francji raczej trudno pomylić. Zdecydowanie różnią się stylistyką i w dużej mierze również gatunkiem. Mają jednak garść punktów wspólnych. Widok FPP to jedno, ale sam w sobie trudno uznać za element skopiowany. Nacisk na skradanie jest już jednak czymś, co można określić mianem cechy charakterystycznej gier Arkane. W pierwszym i drugim Dishonored było ono mocno nagradzane. W Death of the Outsider i Preyu stanowiło raczej jedną z możliwych dróg do osiągnięcia celu, ale twórcy ewidentnie przestali zabiegać o to, by skłonić graczy do cichego eliminowania wrogów – każdy mógł grać po swojemu bez obawy, że niezastosowanie się do niepisanych reguł może skutkować gorszym zakończeniem.

Czy to Dishonored, czy Deathloop – blink wygląda niemal identycznie. - Kopiuj i wklejaj mi jeszcze - dokument - 2022-04-24
Czy to Dishonored, czy Deathloop – blink wygląda niemal identycznie.

W Deathloopie skradanie powróciło jako forma uzyskania przewagi. Dość trudno w to grać, nastawiając się na niepohamowaną rozwałkę. Element zaskoczenia czy niepostrzeżone zmniejszenie liczby wrogów, z którymi przyjdzie nam radzić sobie w otwartym starciu, można uznać za podstawę gameplayu.

Podobnie korzystanie z mocy specjalnych – teoretycznie opcjonalne, w praktyce jednak trudne do odstawienia na bok. Granie bez nich można usprawiedliwić chyba tylko chęcią podkręcenia poziomu trudności. Tym bardziej, że w Deathloopie nie ma to większego sensu fabularnego, którego można było – od biedy – doszukiwać się w Dishonored 2 (ukończyłem je nawet w ten sposób, w dodatku nikogo nie zabijając i nie dając się wykryć) czy w Preyu (mam tu na myśli korzystanie lub nie z mocy kosmitów).

Ponadto zdolności te są do siebie dość podobne w każdej z wymienionych gier. Mignięcie (ang. blink) w zasadzie wygląda tak samo w pierwszym Dishonored, jak w Deathloop. Podobnie rzecz się ma z mocą domino, którą mogła władać Emily w Dishonored 2, i splotem z Deathloopie.

Ewidentnych podobieństw można doszukać się również w interfejsie czy tym, jak postać gracza trzyma nóż i broń palną – wyłączając protagonistę lub protagonistkę z Prey. Innymi słowy, każda gra studia Arkane posiada coś więcej niż charakterystyczny gameplay, pozwalający stwierdzić, kto za nią odpowiada. Twórcy jednak tak umiejętnie mieszają poszczególne elementy – w dodatku okraszając je rozmaitymi wizualiami – że raczej nikomu nie powinno to przeszkadzać.

Ciekawe, jak w to wszystko wpisze się nadchodzące Redfall.

Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 3 sierpnia 2023

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.3

Gracze

9.7

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

58

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl