Czerwona linia (Fail-Safe). Najlepsze filmy o katastrofach nuklearnych

filmomaniak.pl

Karol Laska

Komentarze

Czerwona linia (Fail-Safe)

  1. Co to: historia pewnego tragicznego przypadku
  2. Ile w tym fantastyki: ani grama
  3. Rok produkcji: 1964
  4. Gdzie obejrzeć: iTunes Store

Sidney Lumet to jest gość. Wystarczy zapewnić mu działającą kamerę, zamknięte pomieszczenie i paru znających się na swoim fachu aktorów, by stworzył kinowe arcydzieło. Zrobił tak w przypadku legendarnych Dwunastu gniewnych ludzi i podobnie uczynił przy okazji Czerwonej linii, choć do tej produkcji potrzebował kilku pokoi więcej. Scenografia nadal jest jednak bardzo oszczędna, a Fail-Safe to minimalistyczne mistrzostwo świata. Żebyście mnie źle nie zrozumieli – ten film wygląda znakomicie, a każdy kadr dopieszczony został do perfekcji, żaden dostrzegalny na ekranie element nie jest tu zbędny.

Opowieść to wciągająca, opowieść to przeraźliwa, bowiem przez błąd systemu amerykańskim pilotom zostaje wydany rozkaz ataku nuklearnego na Moskwę. Wojskowych próbuje zatrzymać prezydent USA (w tej roli legendarny Henry Fonda) wraz z tłumaczem języka rosyjskiego, charyzmatyczny generał Black oraz cały Pentagon. Problemy techniczne i absurdalne zasady uniemożliwiają jednak kontakt z żołnierzami. Komendy nakazującej im odwrót mogą wysłuchać tylko przed upływem pięciu minut od wydania rozkazu. Potem nie zareagują nawet na żądania głowy państwa (nabiera to większego sensu w trakcie seansu).

I tak oto obserwujemy bezwzględną walkę z czasem opartą tylko na wyczerpujących rozmowach – czy to dyskusjach pomiędzy Amerykanami, czy też dyplomatycznych pertraktacjach ze Związkiem Radzieckim. Niemal każdej ze scen towarzyszy komputerowa mapa, na której widzimy ruchy statków powietrznych. Przypomina ona trochę grę Asteroids z Atari, ale w bardzo jasny sposób obrazuje akcję, której tak naprawdę nie jesteśmy świadkami. Widz ma związane ręce tak samo jak główni bohaterowie. Różnica polega na tym, że oni mogą kłapać jęzorem, gdy nam pozostaje cierpliwie siedzieć i słuchać. Mały spoiler: w tym przypadku to nie nadzieja umiera ostatnia.

O AUTORZE

Jestem niepoprawnym fanem nowego Mad Maxa – moje wewnętrzne ja lubi smród, krew i szaleństwo, szczególnie w tej nieco odrealnionej i zezwierzęconej wersji. Trochę inaczej podchodzę do filmów o katastrofie nuklearnej – z większym szacunkiem i bagażem przemyśleń. Nie zmienia to jednak faktu, że przy takiej Czerwonej linii ubawiłem się niesamowicie, ale to głównie ze względu na wielki warsztat Lumeta. Uwielbiam taki stylistyczny perfekcjonizm.

Film:Chiński syndrom(The China Syndrome)

premiera: Anulowanadramatthriller

Film The China Syndrome

Film:A gdy zawieje wiatr(When the Wind Blows)

premiera: 1986animacjadramatwojennysci-fi

A gdy zawieje wiatr to brytyjski film animowany o tematyce antywojennej i antynuklearnej. Opowiada o małżeństwie emerytów próbujących wieść normalne życie w obliczu widma wojny atomowej. A gdy zawieje wiatr to wydany w 1986 roku brytyjski film animowany na podstawie komiksu Raymonda Briggsa o tym samym tytule. Opowiada o Jimie i Hildzie Bloggsach, starym małżeństwie żyjącym na angielskiej wsi w czasach zimnej wojny. Zaogniające się relacje między NATO a Paktem Warszawskim grożą wybuchem konfliktu nuklearnego. Film przedstawia podejmowane przez Bloggsów próby prowadzenia normalnego życia w obliczu nadchodzącej zagłady oraz ich nieświadomość co do powagi sytuacji. Głównym bohaterom głosy podłożyli Peggy Ashcroft (Hilda Bloggs) i John Mills (Jim Bloggs). Piosenkę tytułową wykonał David Bowie.

Film When the Wind Blows

Film:Projekt Manhattan(Fat Man and Little Boy)

premiera: 1989wojennydramathistoryczny

"Fat Man and Little Boy" to dramat historyczny z 1989 roku, w reżyserii Rolanda Joffé, opowiadający historię rozwoju bomby atomowej podczas II wojny światowej, skupiając się na Projekcie Manhattan i zaangażowanych naukowcach, w tym J. Robercie Oppenheimerze i generale Lesliem Grovesie. Obraz bada moralne i etyczne implikacje tworzenia takiej destrukcyjnej broni, a także ogromną presję, której doświadczali naukowcy pracujący nad projektem. Tytuł "Fat Man and Little Boy" odnosi się do kodowych nazw dwóch bomb atomowych zrzuconych na Japonię w 1945 roku. W rolach głównych występują m.in. Paul Newman, Dwight Schultz i Bonnie Bedelia.

Film Fat Man and Little Boy

Film:Peacemaker(The Peacemaker)

premiera: 1997akcjathriller

Film The Peacemaker

Film:Doktor Strangelove, lub jak przestałem się martwić i pokochałem bombę(Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb)

premiera: Anulowanadramatkomediawojenny

Film Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Film:Godzilla

premiera: 2014akcjadramatsci-fi

Godzilla z 2014 roku opowiada o tytułowym potworze – wielkiej zmutowanej jaszczurce – która jest zmuszona do walki ze złymi stworzeniami będącymi owocem ludzkich eksperymentów, które zagrażają światu. Produkcję możemy zaliczyć do filmów akcji science-fiction. Godzilla to nowa wersja klasycznej japońskiej opowieści o wielkiej zmutowanej jaszczurce, wyreżyserowana przez Garetha Edwardsa. Głównym bohaterem jest porucznik Ford Brody, którego ojciec zostaje zatrzymany w Japonii za wtargnięcie na teren elektrowni atomowej. Okazuje się, że prowadzone są w niej eksperymenty nad tajemniczym potworem. Monstrum uwalnia się i zagraża ludzkości. Stawić mu czoła może jedynie tytułowa Godzilla. W filmie wystąpili między innymi Aaron Taylor-Johnson (Ford Brody), Bryan Cranston (Joe Brody), Elizabeth Olsen (Elle Brody), Ken Watanabe (Dr Ishiro Serizawa), Sally Hawkins (Vivienne Graham) i Juliette Binoche (Sandra Brody). Zdjęcia kręcono w Victorii, Nanaimo, Richmond, Vancouver, New Westminster, Honolulu, Las Vegas i San Francisco.

Film Godzilla

40

Karol Laska

Autor: Karol Laska

Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.

Jeśli Godzilla, to tylko:

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl