Pathologic – tej sceny nie zniesie wrażliwe serce gracza. 5 najbardziej absurdalnych przykładów cenzury w grach. Przy tych podmiankach trudno zachować powagę
- Devil May Cry 5 – promień światłości na straży skromności
- Command and Conquer: Generals w Niemczech – bunt robotów? No prawie
- Wolfenstein 3D na SNES-a – bojowe szczury zamiast psów i brak pewnego wąsa
- Pathologic – tej sceny nie zniesie wrażliwe serce gracza
- Fortnite i Peacemaker – nie do końca pokojowe biodra
Pathologic – tej sceny nie zniesie wrażliwe serce gracza

Pierwsze Pathologic z 2005 roku było debiutancką produkcją rosyjskiego studia Ice-Pick Lodge. W dziele tym czuć wschodnią duszę, także te jej ciemniejsze strony – tytuł ów to bowiem egzystencjalny horror. Rozgrywka łączy przygodówkę z akcją i elementami RPG oraz survivalu. Ważną częścią tej produkcji jest opowiadana w niej historia, dlatego wspominając ocenzurowaną scenę, spróbujemy nie zdradzić za wiele. Trzeba przyznać, że wyjątkowo postarano się, aby wpaść z deszczu pod rynnę.
Wszystko zaczęło się od tego, że wydawca uznał psychikę i serca zachodnioeuropejskich graczy za znacznie bardziej delikatne niż miłośników gier ze Wschodu. Zmodyfikowano bowiem wyłącznie egzemplarze przeznaczone na rynek anglojęzyczny. W jednym z pierwszych zadań w kampanii Haruspexa naszym celem jest rozwiązanie problemu pewnego zdrajcy. Okazuje się nim chłopiec o imieniu Lika. Zasoby, które są nagrodą za wykonanie misji, bez wątpienia skłonią zdecydowaną większość graczy do szybkiego zabicia chłopaczka – który nie ginie w cutscence, tylko podczas normalnej walki. Wydawca uznał, że możliwość zabicia nastolatka jest niedopuszczalna i należy coś z tym zrobić. Ostatecznie podmieniono chłopca na... niskorosłego (w angielskiej wersji to „midget”, czyli „karzeł”), starszego mężczyznę nazwanego po prostu Some Git. Przypominamy, że niskorosłość może być uznawana w kontekście prawnym i społecznym za niepełnosprawność.

Wnioski? Ludzi można zabijać dla osobistych korzyści pod warunkiem, że osiągną odpowiedni wiek. Wtedy wszystko jest w porządku. Nie ma również żadnych przeszkód, żeby mordować niepełnosprawnych, w tym konkretnym przypadku osoby niskorosłe. Trudno to nawet skomentować.
Przykład Pathologic pokazuje, że cenzura w zasadzie pogorszyła tylko stan rzeczy – zmianę można uznać za bardziej kontrowersyjną niż oryginalny pomysł autorów (przypominamy, że jest to gra, w której można handlować z dziećmi morfiną i trzymać w kieszeniach ludzkie narządy). Cenzura została cofnięta w edycji Pathologic Classic HD z 2015 roku.
