Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 7 października 2025, 16:55

Evil West – polski akcyjniak z dużą dawką dziwnej nauki. Kieszonkowy przewodnik po Weird West

Spis treści

Evil West – polski akcyjniak z dużą dawką dziwnej nauki

Flying Wild Hog

Zbiór gier, które opierają swój pomysł na walce z demonicznymi przeciwnikami w westernowych klimatach, bynajmniej nie kończy się na poprzedniej pozycji. Evil West to kolejna gra z rodzimego podwórka, autorstwa studia Flying Wild Hog, w której przyjdzie nam przedzierać się przez bardzo liniowe korytarze zapełnione hordami nieumarłych maszkaronów, z krwiopijcami na czele. Tym razem z pomocą głównemu bohaterowi, przedstawicielowi Instytutu Rentiera, który przyrzekł położyć kres rządom wampirycznych pomiotów, przyjdzie cały arsenał broni, będącej idealnym przykładem tzw. „dziwnej nauki”.

Tytuł oferuje rozgrywkę opierającą się na zręcznościowej, dynamicznej walce z różnorodnymi przeciwnikami, przy użyciu dość szerokiego zbioru broni dystansowej. Dodatkowo bohater korzysta z mechanicznej rękawicy, pozwalającej tworzyć dynamiczne combosy w bliższym dystansie. Cały arsenał, poszerzony o pomocnicze gadżety, można także ulepszać w trakcie gry. Sami zaś twórcy postanowili nie oddawać wszystkich narzędzi destrukcji już na początku zabawy, więc wraz z postępem fabuły ujawniane są kolejne typy broni, które zmieniają nieco styl dotychczasowej rozgrywki.

Warto również wspomnieć, że kluczowa dla gatunku „dziwna nauka” przypomina mocno steampunkowe lub teslapunkowe wyobrażenia broni palnej, która w tym przypadku niejednokrotnie bywa napędzana mocą elektryczności. Mamy tu więc sporo trybików, ale również baterii zdolnych przetrzymywać ogromne ilości mocy elektrycznej wykorzystywanej do niszczenia zastępów nieumarłych. Słowem – jeśli gdzieś szukać dobrze wykorzystanego motywu niecodziennej nauki w westernowym opakowaniu, to właśnie tutaj.

Jonasz Gulczyński

Jonasz Gulczyński

Kulturoznawca, który urodził się z padem od PSX-a w ręku. Z GRYOnline.pl współpracuje od października 2024 roku, gdzie głównie zajmuje się nowinkami z branży gier z apetytem na bardziej skomplikowane publikacje. Swoje najmłodsze lata spędzał w Górniczej Dolinie, a obecnie nie stroni od strategii turowych wszelkiej maści. Miłośnik prozy Lovecrafta, a także twórczości Quentina Tarantino i Roberta Eggersa. Prywatnie również fan uniwersum Warhammer Fantasy, w którym spędził niezliczoną liczbę godzin zarówno jako gracz, jak i mistrz gry w papierowym wydaniu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Lubisz gatunek Weird West?

Tak.
88,2%
Nie, wolę klasyczny western.
5,9%
Dopiero o nim usłyszałem/usłyszałam, ale brzmi fajnie.
0%
W ogóle nie lubię tej tematyki.
5,9%
Zobacz inne ankiety
Niesamowite detale Red Dead Redemption 2 – gra dopracowana jak żadna inna
Niesamowite detale Red Dead Redemption 2 – gra dopracowana jak żadna inna

Rockstar znów to zrobił – Red Dead Redemption 2 zostało wypełnione po brzegi toną niezwykłych szczegółów, detali i smaczków, jakich próżno szukać w którymkolwiek konkurencyjnym dziele. Nie było jeszcze gry tak dopracowanej.

Jak olewano Dziki Zachód, czyli dlaczego growe westerny to nisza
Jak olewano Dziki Zachód, czyli dlaczego growe westerny to nisza

Kto chce zagrać w solidną grę wideo, osadzoną na Dzikim Zachodzie, poza Red Dead Redemption nie ma ogromnego wyboru. Większość deweloperów unika tej tematyki – i trudno im się dziwić, bo zrobienie i sprzedanie dobrego westernu to diablo ciężka robota.