8 niezłych gier, które nie odniosły sukcesu finansowego

Są takie gry, które – choć nieźle oceniane – dostarczyły swoim twórcom więcej powodów do zmartwień niż radości (czyt. nie zarobiły na siebie). Przed Wami osiem takich właśnie produkcji.

Grzegorz Misztal

Dobre wcale nie musi znaczyć popularne. Przed Wami osiem gier, które nie sprostały oczekiwaniom finansowym twórców. Niektóre tytuły są mniej, a niektóre bardziej znane, ale wszystkie łączy jedno. To niezłe produkcje, którym nie poszczęściło się na rynku, często z błahych powodów. Proponuję zapiąć pasy i zabrać się z nami wehikułem czasu do przeszłości, by przyjrzeć się tym dziełom raz jeszcze.

Wybierając gry do tego zestawienia, kierowaliśmy się głównie sentymentem. To oczywiście nie wszystkie takie produkcje – na Spec Ops: The Line, które również nie osiągnęło spektakularnych wyników finansowych, także przyjdzie czas.

Sacrifice

Liczba sprzedanych kopii: według Steam Spy grę posiada 51 tys. osób; twórcy twierdzą, że „ponieśli naprawdę duże straty”.

Trafiasz do nowego, pełnego dziwactw świata. Gdy masz nadzieję, że w końcu odnalazłeś spokój, natykasz się na pięcioro skłóconych bogów i dowiadujesz, że prowadzą ze sobą wyniszczającą wojnę. Musisz podjąć decyzję, z kim się sprzymierzysz, biorąc pod uwagę fakt, że każda z istot ma inne pobudki i ukryte intencje, a Ty jesteś tu tylko pionkiem na szachownicy.

Sacrifice to rewolucyjna gra strategiczna, w której kierujemy postacią w widoku trzecioosobowym. Jako awatar wybranego bóstwa zyskujemy dostęp do jego unikatowych jednostek i zaklęć. Przekłada się to również na inny styl rozgrywki oraz odmienne cele. Na przykład jako poplecznik boga ognia Pyro będziemy przyzywać zdeformowane ogniste bestie, a arsenał dostępnych zaklęć okaże się głównie ofensywny. Odblokujemy możliwość przywoływania deszczu meteorytów, ochronimy się ognistą tarczą lub stworzymy wielkie wulkany, które zniszczą wrogów.

W grze występują tylko dwa główne zasoby: mana i dusze stworów. Pierwszy znajduje się zazwyczaj w kluczowych miejscach na mapie, co naturalnie prowokuje do walki. Konieczne jest bowiem wzniesienie specjalnych budynków, manalitów, dzięki którym pozyskamy cenne surowce. Jeśli chodzi o zdobywanie dusz, sprawa wygląda prosto. Trzeba zabijać wrogie jednostki i konwertować ich dusze przy swoim ołtarzu, by móc przyzywać potężniejsze stwory.

Mocnym punktem gry jest nieliniowość i ciekawe zwroty akacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, by np. przez większość czasu wykonywać misje dla bogini dobra Persefony, a potem w pewnym momencie ją zdradzić i zniszczyć z pomocą boga śmierci. Dzięki temu zyskamy unikatowy miks różnych zaklęć i jednostek, a ostatnia misja będzie mieć zupełnie inny przebieg. Gra nawet w dzisiejszych czasach robi wrażenie oryginalną oprawą oraz skalą zaklęć i walk. Gdy w boju zderzają się różne armie – na polu bitwy wybuchają wulkany, wokół panuje pożoga, a ziemię rozdzierają przepaście, w które spychane są jednostki.

Sacrifice to przykład tego, jak niesprawiedliwa potrafi być branża gier. Tytuł oparty został na nowatorskich pomysłach, którymi bije na głowę większość wydanych dotąd strategii. Zaprezentowane mechanizmy rozgrywki były na tyle innowacyjne... że większość graczy się w nich pogubiła. Dziwne ujęcia kamery, transmutowanie dusz, chaos w walce i wysoki poziom trudności przyćmiły liczne zalety gry. Jeśli ktoś nie słyszał o tym dziele, powinien nadrobić zaległości.

Dlaczego warto wrócić do tej gry?

  1. Grafika w dzisiejszych czasach nie wygląda źle.
  2. Obliczono, że kampania oferuje ok. 172 890 unikatowych możliwości przebiegu akcji, tworzenia unikalnych scenariuszy z innymi jednostkami, zaklęciami itp.
  3. Skala bitew jest ogromna, a samo wrażenie bycia półbogiem – niesamowite. Tytuł idealnie nadaje się również do potyczek przez internet.
  4. Mechanizm i struktura gry są niepowtarzalne – jeśli jesteście znudzeni klasycznymi RTS-ami, to tytuł dla Was.
Sleeping Dogs

Sleeping Dogs

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 14 sierpnia 2012

Informacje o Grze
8.3

GRYOnline

8.4

Gracze

9.4

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

37

Którą z wymienionych gier wspominasz najlepiej?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-10-13
19:48

freedompzn Junior

freedompzn

Baaardzo brakuje mi tutaj SILENT STORM...dlaczego UFO, które obecnie odnosi sukces, będąc tylko namiastką tego co tam można było robić, zdobywa grono użytkowników...a takie perełki giną ;(

Komentarz: freedompzn
2017-10-17
18:51

Seboolek Generał

Sleeping Dogs. Do tej pory gram od czasu do czasu. Swietna historia na dwa fronty. Wielce sprawiajace przyjemnosc walki w bliskim kontakcie. Takiego systemu bardzo brakuje mi w serii GTA.

Komentarz: Seboolek
2017-10-21
17:19

kil69 Senator

kil69

8 niezłych gier, które nie odniosły sukcesu finansowego

A w śród nich Original War. No zabiję. Jaka niezła gra? To jest najlepszy singlowy RTS w jakiego kiedykolwiek zagrałem. Nie z sentymentu, rok temu grałem w niego na steamie i nadal trzyma się wyśmienicie.

Komentarz: kil69
2018-01-01
11:48

zanonimizowany747924 Centurion

Z tej listy szczególnie wybijają się dwa tytuły: Sacrifice i Giants: Citizen Kabuto. Sacrifice to moja ulubiona gra ze wszystkich możliwych gatunków (jedynie Fallout i Age of Decadence mogłyby się z nią równać, ale i tak były problem), właściwie gra bezbłędna czego nie mogę powiedzieć o żadnym innym tytule. Jakim cudem nie odniosła sukcesu - nie wiem. Takiego potencjału nie ma też żadna inna gra, ale niestety nawet na tamte czasy była zbyt trudna dla wielu i myślę, że głównie dlatego tak słabo się sprzedała. Z Giants jest podobnie, choć potencjału na kontynuację za bardzo tu nie widzę.

Komentarz: zanonimizowany747924
2019-07-13
17:15

Kaczmarek35 Senator

Kaczmarek35

Zdecydowanie Sacrifice i Giants: Citizen Kabuto.

Komentarz: Kaczmarek35

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl