GTA 1 – miszmasz pomysłów. 7 wielkich hitów, których omal nie skasowano

Dariusz Matusiak

8

GTA 1 – miszmasz pomysłów

  1. Data premiery: 27 października 1997
  2. Producent: DMA Design
  3. Gatunek: sandboksowa gra akcji 2D

Dziś tylko najstarsi weterani komputerowego grania pamiętają, że kultowa seria Grand Theft Auto zaczynała od dwuwymiarowej gry z miastem oglądanym pionowo z góry. A studio pracujące nad pierwszym GTA nie nazywało się jeszcze Rockstar North (tylko DMA Design) i powstało w Szkocji. Dość powiedzieć, że prace nad Grand Theft Auto szły jak po grudzie. W ekipie ciągle zderzały się kompletnie różne wizje tego, jaka to ma być gra. Co więcej, poszczególne elementy tworzone przez mniejsze zespoły zupełnie do siebie nie pasowały. Projektanci poziomów i mechanik rozgrywki robili swoje, a scenarzyści i twórcy misji swoje.

GTA było zlepkiem przypadkowych fragmentów, które składały się na bezsensowny miszmasz, a nie wciągający sandbox akcji. Szczególnie irytowało to wydawcę, BMG Interactive (późniejsze Rockstar Games), który nalegał na skasowanie projektu. Gary Penn – jeden z ówczesnych pracowników DMA – wspomina, że telekonferencje z BMG odbywały się co tydzień i za każdym razem głównym tematem był nakaz porzucenia projektu, czemu Szkoci stanowczo się przeciwstawiali. Mimo wszystko wciąż wierzyli, że może wyjść z tego coś naprawdę dobrego. I mieli rację! Gdyby nie ich konsekwencja i gdyby ulegli naciskom wydawcy, dziś moglibyśmy mieć świat gier bez GTA 5 i tego wielkiego oczekiwania na „szóstkę”

  1. Więcej o grze Grand Theft Auto

Duke Nukem Forever – pomiędzy skasowaniem a produkcyjnym piekłem

Duke Nukem Forever jest trochę wyjątkową pozycją, która nie do końca pasuje do naszej listy. Gra nie okazała się ani hitem, ani nawet w miarę udanym tytułem, a jej największym sukcesem było to, że w ogóle się ukazała. DNF był królem vaporware – produktem, który dawno przekroczył wszelkie możliwie terminy oczekiwania na jego ukończenie. Zdobył aż dziewięć przewrotnych nagród Vaporware Award serwisu Wired News.

Gra stała się sławna dzięki rekordowemu okresowi 14 lat produkcji, w trakcie którego, ilekroć gracze kompletnie zapominali, że ma wyjść kontynuacja Duke’a, co jakiś czas ujawniano pewne materiały, rozbudzając nadzieje, że coś się jednak dzieje w tym temacie. Po kilkunastu latach takiej przepychanki, utracie resztek dobrego wizerunku marki i stania się branżowym memem studio Gearbox w końcu wypuściło grę Duke Nukem Forever. W 2011 roku nie zrobiło to już jednak na nikim wrażenia.

The Witcher 2: Assassins of Kings

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

The Witcher 2: Assassins of Kings
PC Xbox
Data wydania: 17 maja 2011
The Witcher 2: Assassins of Kings - Encyklopedia Gier
8.5

GRYOnline

8.9

Gracze

9.0

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

60

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Którą serię wolisz? Call of Duty czy Battlefield?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl