GTA 1 – miszmasz pomysłów. 7 wielkich hitów, których omal nie skasowano

Dariusz Matusiak

GTA 1 – miszmasz pomysłów

  1. Data premiery: 27 października 1997
  2. Producent: DMA Design
  3. Gatunek: sandboksowa gra akcji 2D

Dziś tylko najstarsi weterani komputerowego grania pamiętają, że kultowa seria Grand Theft Auto zaczynała od dwuwymiarowej gry z miastem oglądanym pionowo z góry. A studio pracujące nad pierwszym GTA nie nazywało się jeszcze Rockstar North (tylko DMA Design) i powstało w Szkocji. Dość powiedzieć, że prace nad Grand Theft Auto szły jak po grudzie. W ekipie ciągle zderzały się kompletnie różne wizje tego, jaka to ma być gra. Co więcej, poszczególne elementy tworzone przez mniejsze zespoły zupełnie do siebie nie pasowały. Projektanci poziomów i mechanik rozgrywki robili swoje, a scenarzyści i twórcy misji swoje.

GTA było zlepkiem przypadkowych fragmentów, które składały się na bezsensowny miszmasz, a nie wciągający sandbox akcji. Szczególnie irytowało to wydawcę, BMG Interactive (późniejsze Rockstar Games), który nalegał na skasowanie projektu. Gary Penn – jeden z ówczesnych pracowników DMA – wspomina, że telekonferencje z BMG odbywały się co tydzień i za każdym razem głównym tematem był nakaz porzucenia projektu, czemu Szkoci stanowczo się przeciwstawiali. Mimo wszystko wciąż wierzyli, że może wyjść z tego coś naprawdę dobrego. I mieli rację! Gdyby nie ich konsekwencja i gdyby ulegli naciskom wydawcy, dziś moglibyśmy mieć świat gier bez GTA 5 i tego wielkiego oczekiwania na „szóstkę”

  1. Więcej o grze Grand Theft Auto

Duke Nukem Forever – pomiędzy skasowaniem a produkcyjnym piekłem

Duke Nukem Forever jest trochę wyjątkową pozycją, która nie do końca pasuje do naszej listy. Gra nie okazała się ani hitem, ani nawet w miarę udanym tytułem, a jej największym sukcesem było to, że w ogóle się ukazała. DNF był królem vaporware – produktem, który dawno przekroczył wszelkie możliwie terminy oczekiwania na jego ukończenie. Zdobył aż dziewięć przewrotnych nagród Vaporware Award serwisu Wired News.

Gra stała się sławna dzięki rekordowemu okresowi 14 lat produkcji, w trakcie którego, ilekroć gracze kompletnie zapominali, że ma wyjść kontynuacja Duke’a, co jakiś czas ujawniano pewne materiały, rozbudzając nadzieje, że coś się jednak dzieje w tym temacie. Po kilkunastu latach takiej przepychanki, utracie resztek dobrego wizerunku marki i stania się branżowym memem studio Gearbox w końcu wypuściło grę Duke Nukem Forever. W 2011 roku nie zrobiło to już jednak na nikim wrażenia.

The Witcher 2: Assassins of Kings

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów

The Witcher 2: Assassins of Kings

PC Xbox

Data wydania: 17 maja 2011

Informacje o Grze
8.5

GRYOnline

8.9

Gracze

9.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

60

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Którą serię wolisz? Call of Duty czy Battlefield?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2021-08-06
15:50

Xsardass Generał

Xsardass

"Którą serię wolisz? Call of Duty czy Battlefield?"

Tak xD

Komentarz: Xsardass
2021-08-06
16:07

zanonimizowany1355283 Generał

😉

wtedy pojawiły się największe przeszkody – szefostwo. Pierwsza bitwa zaczęła się od nabycia licencji na marki Forgotten Realms i Planescape Dungeons & Dragons. Interplay chciał przerzucić wszystkie zasoby do prac nad tymi popularnymi uniwersami, uznając Fallouta za marnowanie czasu. Cain musiał wtedy błagać o pozostawienie projektu. Drugim zwiastunem katastrofy była premiera Diablo. Interplay zachłysnął się hitem Blizzarda i zaczął naciskać na Caina, by ten przerobił starcia w turowym Falloucie na walkę w czasie rzeczywistym oraz dodał tryb multiplayer. Timothy’emu ponownie cudem udało się przekonać szefów do pozostania przy pierwotnej koncepcji, choć tym razem widmo kasacji było bliższe niż kiedykolwiek
Całe szczęście, że Cain nie jest w EA, ani Activision. Oni nigdy nie dają choćby jedna szansa. Niewiele brakowało. ;)

Jak ja nie lubię szefowie firmy, co "wiedzą najlepiej" o grach.

Komentarz: zanonimizowany1355283
2021-08-06
20:36

GreedyDodger Konsul

GreedyDodger

Odpowiedź "Tak" jak najbardziej na miejscu, chodziarz czemu nie obie serie??

Komentarz: GreedyDodger
2021-08-08
23:11

XR4x4 Chorąży

A propos GTA przyszły Rockstar kupił mnie w 1989 intrem do, łagodnie mówiąc, bardzo średniej (co ja mówię, całkiem dennej) gry Blood Money

https://www.youtube.com/watch?v=dovTWqqtHCM

Już wtedy wiedziałem, że ten producent ma w sobie to coś. Późniejsze Lemmings, Walker czy Hired Guns potwierdziły, że miałem rację. Gdybym był decydentem to na pewno poparłbym pierwsze GTA.

Duke Nukem Forever mi się podobał, pewnie dlatego, że nie czekałem na kontynuację Duke'a i z kontynuacją spotkałem się dobrych parę lat po premierze, gdy za jakieś 20zł kupiłem nówkę sztukę na PS3. Nie był to więc dla mnie wyczekiwany "Święty Gral" tylko kolejna gra do ogrania.

Komentarz: XR4x4
2021-08-17
11:40

Windmaster Centurion

👍

"Mimo paru problemów i niedoróbek grę w końcu wydano, a wcześniejsze niepokoje okazały się bezpodstawne" - Cytat z tego artykułu dobitnie pokazuje w jakim stanie była GTA pierwsza z serii gier które wywarły spory wpływ na branżę gier wideo w czasach i przestrzeniach gdy coraz bliżej było do ujawnienia się a zarazem narodzin grafiki 3D GTA była jedną chyba ostatnich gier zrobionych w 2D. Fallout to gra w której wersję demo grałem kiedyś gdy byłem szkrabem. Fallout pomimo swojej mroczności i brutalności okazał się hitem który doczekał odsłon w grafice 3D. Wiedźmin 2: Zabójcy Królów być może faktycznie nie powstałby gdyby nie to że fiaskiem zakończyły się prace nad konsolową wersją pierwszego "Wieśka", szkoda że pierwszy Wiedźmin nie doczekał się konsolowej wersji, bo na pewno było by to coś ciekawego. Pozostałe gry zaprezentowane w tym artykule w mniejszym lub większym stopniu były zagrożone skasowaniem, dla mnie największym pozytywnym zaskoczeniem w 2016 roku był Battlefield 1 gra która jak z tego artykułu się dowiedziałem miała nie powstać okazała gigantycznym sukcesem. Grałem troszeczkę w tę grę na konsoli Xbox One egzemplarzu należącym do narzeczonego mojej siostry wujecznej ale ogrywałem troszeczkę tylko prolog kampanii fabularnej. Jednak i tak Battlefielda 1 zaliczam do naprawdę fajnych gier.

Komentarz: Windmaster

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl