Specyficzne, zapadające w pamięć postacie. 15 lat Gothica II i jego wpływu na gatunek RPG

Jakub Mirowski

225

Specyficzne, zapadające w pamięć postacie

Narażę się tym stwierdzeniem wielu miłośnikom serii, ale będę obstawać przy swoim: postacie w Gothicu wcale nie są tak rewelacyjne, jak sugerowałyby zachwyty graczy. Diego, Milten, Xardas – to w dużej mierze bohaterowie jednowymiarowi (nie następuje u nich jakaś budząca zainteresowanie ewolucja charakteru) i posiadający proste, przejrzyste intencje. Mimo to na każde z tych imion reagujemy z uśmiechem, na który nie mogą liczyć nawet zdecydowanie bardziej złożone, pełne prawdziwych emocji jednostki. To swego rodzaju fenomen – zresztą nie pierwszy i nie ostatni w tej grze.

W Gothicu II oprócz nowych twarzy pojawia się także wielu naszych starych, dobrych znajomych z pierwszej odsłony cyklu, których witamy z radością. - 2017-12-02
W Gothicu II oprócz nowych twarzy pojawia się także wielu naszych starych, dobrych znajomych z pierwszej odsłony cyklu, których witamy z radością.

Twój głos brzmi znajomo...

Ekipa aktorów, która podkładała głosy w uwielbianej przez graczy polskiej wersji Gothica II, po dziś dzień ma wiele okazji, by wykazać się w innych polskich produkcji. Praktycznie cała obsada, która wcieliła się w głównych bohaterów dzieła studia Piranha Bytes, trafiła następnie do co najmniej jednej odsłony Wiedźmina (na przykład Bezimienny – czyli Jacek Mikołajczyk – zagrał Eredina w Dzikim Gonie). Z usług tych aktorów korzystali także inni polscy deweloperzy – chociażby Techland w Dying Light.

Według mnie na korzyść postaci stworzonych przez studio Piranha Bytes przemawia w dużej mierze właśnie to, co sporo osób uznałoby za wadę – ich prostota, która jednak nie oznacza braku indywidualnego charakteru. Bohaterowie Gothica II są niezbyt skomplikowani, swojscy, a to – w połączeniu z faktem, że w Górniczej Dolinie oraz okolicach Khorinis spędzamy kilkadziesiąt godzin – czyni z nich idealnych towarzyszy naszej przygody.

To samo zresztą dotyczy i Bezimiennego, który chyba jako jedyny protagonista w grach mógł rzucać regularnie tekstami w stylu: „Powiedz no, to z przodu twojej głowy to twarz czy dupa” i nie wzbudzać tym obezwładniającego zażenowania. Może dlatego, że piętnaście lat temu wszyscy byliśmy przyzwyczajeni do nieco innych standardów scenariuszy w grach wideo, może dzięki naprawdę świetnemu dubbingowi, a może po prostu w związku z tym, że te nieco na siłę „twardzielskie” teksty idealnie pasowały do przerysowanego, topornego klimatu całej produkcji. Wsiąkaliśmy całkowicie w ten świat, więc nie przeszkadzało nam, że jego mieszkańcy w dialogach na siłę używają sarkazmu i przy każdej okazji próbują rzucać mniej lub bardziej udanymi docinkami. Wręcz przeciwnie – potrafiliśmy nawiązać z nimi więź, która zdecydowanie przetrwała próbę czasu.

Gothic II: Night of the Raven

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Night of the Raven
PC
Data wydania: 22 sierpnia 2003
Gothic II: Night of the Raven - Encyklopedia Gier
8.7

GRYOnline

9.2

Gracze

Wszystkie Oceny
Oceń

60

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl