Specyficzne, zapadające w pamięć postacie. 15 lat Gothica II i jego wpływu na gatunek RPG

Jakub Mirowski

Specyficzne, zapadające w pamięć postacie

Narażę się tym stwierdzeniem wielu miłośnikom serii, ale będę obstawać przy swoim: postacie w Gothicu wcale nie są tak rewelacyjne, jak sugerowałyby zachwyty graczy. Diego, Milten, Xardas – to w dużej mierze bohaterowie jednowymiarowi (nie następuje u nich jakaś budząca zainteresowanie ewolucja charakteru) i posiadający proste, przejrzyste intencje. Mimo to na każde z tych imion reagujemy z uśmiechem, na który nie mogą liczyć nawet zdecydowanie bardziej złożone, pełne prawdziwych emocji jednostki. To swego rodzaju fenomen – zresztą nie pierwszy i nie ostatni w tej grze.

W Gothicu II oprócz nowych twarzy pojawia się także wielu naszych starych, dobrych znajomych z pierwszej odsłony cyklu, których witamy z radością. - 2017-12-02
W Gothicu II oprócz nowych twarzy pojawia się także wielu naszych starych, dobrych znajomych z pierwszej odsłony cyklu, których witamy z radością.

Twój głos brzmi znajomo...

Ekipa aktorów, która podkładała głosy w uwielbianej przez graczy polskiej wersji Gothica II, po dziś dzień ma wiele okazji, by wykazać się w innych polskich produkcji. Praktycznie cała obsada, która wcieliła się w głównych bohaterów dzieła studia Piranha Bytes, trafiła następnie do co najmniej jednej odsłony Wiedźmina (na przykład Bezimienny – czyli Jacek Mikołajczyk – zagrał Eredina w Dzikim Gonie). Z usług tych aktorów korzystali także inni polscy deweloperzy – chociażby Techland w Dying Light.

Według mnie na korzyść postaci stworzonych przez studio Piranha Bytes przemawia w dużej mierze właśnie to, co sporo osób uznałoby za wadę – ich prostota, która jednak nie oznacza braku indywidualnego charakteru. Bohaterowie Gothica II są niezbyt skomplikowani, swojscy, a to – w połączeniu z faktem, że w Górniczej Dolinie oraz okolicach Khorinis spędzamy kilkadziesiąt godzin – czyni z nich idealnych towarzyszy naszej przygody.

To samo zresztą dotyczy i Bezimiennego, który chyba jako jedyny protagonista w grach mógł rzucać regularnie tekstami w stylu: „Powiedz no, to z przodu twojej głowy to twarz czy dupa” i nie wzbudzać tym obezwładniającego zażenowania. Może dlatego, że piętnaście lat temu wszyscy byliśmy przyzwyczajeni do nieco innych standardów scenariuszy w grach wideo, może dzięki naprawdę świetnemu dubbingowi, a może po prostu w związku z tym, że te nieco na siłę „twardzielskie” teksty idealnie pasowały do przerysowanego, topornego klimatu całej produkcji. Wsiąkaliśmy całkowicie w ten świat, więc nie przeszkadzało nam, że jego mieszkańcy w dialogach na siłę używają sarkazmu i przy każdej okazji próbują rzucać mniej lub bardziej udanymi docinkami. Wręcz przeciwnie – potrafiliśmy nawiązać z nimi więź, która zdecydowanie przetrwała próbę czasu.

Gothic II: Night of the Raven

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Night of the Raven

PC

Data wydania: 22 sierpnia 2003

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

9.2

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

60

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-12-10
14:53

antena333 Chorąży

Już mi głowa pęka jak na każdym kroku czytam i słucham te brednie, że Gothic był drewniany i brzydki, jestem jeszcze w stanie rozumiem jakiegoś 10 letniego gracza który swój pierwszy sprzęt do grania dostał za czasów Wiedźmina 3 i ocenia grę sprzed 15 lat na słabą bo grafika nie jest taka jak Crysisie i nie ma AutoMapy która mówi nam gdzie mamy iść ale nie rozumiem już kompletnie np. redaktorów tego serwisu którzy ciągle powtarzą te brednie tylko dlatego, że w ostatnich dwóch latach stało się modne wytykanie dwóm pierwszym Gothicom toporności i słabej grafiki, a stało się to modne za sprawą pokolenie Minecrafta, Skyrima, Wiedźmina 3.

Pierwszy Gothic wyszedł w 2001 roku, a drugi w 2002 roku czyli mniej więcej za czasów kiedy ukazywały się takie gry z gatunku RPG jak Baldur's Gate, Planescape Torment, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Morrowind i rozumiem, że te wymienione gry też są brzydkie i drewniane? Bo pod wieloma względami w porównaniu z pierwszymi Gothicami takie właśnie są, tylko dlaczego nigdy nie czytałem ani nie słyszałem aby te tytuły właśnie były takie jak drewno obsrane przez kornika?

Zarówno pierwszy jak i drugi Gothic nigdy nie były drewnianymi ani brzydki grami, chyba, że chcecie je porównywać z dzisiejszym Wiedźminem 3 ale dobrze wszyscy wiemy, że takie porównanie nie ma racji bytu.

Gothic II wcale nie był grą idealną – do tego miana bardzo mu daleko. Już w momencie premiery nie prezentował się zbyt pięknie, na każdym kroku nękały go błędy, a całość wydawała się dość... drewniana.

Tak z pewnością jak ktoś odpalał tego Gothica w 2001 czy w 2002 roku to mówił "jaka ta gra brzydka", "brzydka grafika, nie gram w to"

To tak jak by pacmanowi sprzed kilkudziesięciu lat wytykać dzisiaj monotonosc i brak lotboxow pełny profesjonalizm prawda?

Komentarz: antena333
2017-12-15
22:01

pg2 Centurion

cześć.
Jak chcę zagrać w gothica 2 nk na win 7 to jakie mody najlepiej zainstalować i w jakiej kolejności?

Komentarz: pg2
2018-01-30
14:25

boy3 Legend

Moi drodzy, oto jak kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się prawdą

Seria Gothic nigdy nie była drewniana
Więc skąd takie przekonanie? Z żałosnej manipulacji i propagandy innych ludzi

Pierwsza część gothica wydawała się drewniana TYLKO dzięki temu że Gothic 1 miał 25 FPS max przez co gra nie wydawała się płynna, Gothic 2 już tej bolączki nie miał

Teraz mamy mod który to naprawia

Poza tym żaden RPG do tej pory tak dobrze nie odwzorował żyjącego świata jak Gothic

Edit: Już poprawiłem, dzięki

Komentarz: boy3
2018-01-30
14:44

zanonimizowany1080091 Legend

czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
Jak nie należy robić gier.

Komentarz: zanonimizowany1080091
2018-01-30
16:39

zanonimizowany1101535 Generał

Grac w tego crapa dzis, w dobie Skyrima, Wiedzmina, Dark soulsow, Horizona, Mass effecta czy nawet Dragon age (mowie tu tylko o tych lepszych arpg, nie wspominam masy znakomitych druzynowych erpegow czy jrpg), to trzeba naprawde nie miec gustu.
Ten gniot w momencie premiery byl do tylu i nikogo niczego nie moglby nauczyc (chyba ze jak robic toporne gry), a co dopiero tyle lat do przodu i tyle swietnych gier od tamtego czasu. Trzeba miec niezwyle silne rozowe okulary i byc mocno nostalgicznym, zeby tego szrota przyrownywac do dzisiejszych, duzo lepszych gier, kiedy on nawet dla swoich rowiesnikow w momencie premiery byl popychadlem i co najwyzej druga liga gier.

Komentarz: zanonimizowany1101535

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl