Misje, w których da się odczuć progres. 15 lat Gothica II i jego wpływu na gatunek RPG

Jakub Mirowski

Misje, w których da się odczuć progres

Ten punkt jest oczywiście mocno powiązany z poprzednim elementem i może wzbudzić sporo kontrowersji. Nie ma bowiem wątpliwości, że zadania, jakie otrzymujemy w Gothicu II, w większości nie są szczególnie rozbudowane czy odkrywcze. W dużej mierze rola Bezimiennego ogranicza się do bycia chłopcem na posyłki dla coraz to nowych postaci. Biegamy więc od punktu A do punktu B, świadcząc usługi kolejnym obywatelom Khorinis, od czasu do czasu walcząc z różnorodnymi przeciwnikami i eksplorując nieznane dotąd fragmenty świata. Ale nawet mimo pewnej powtarzalności zadań czuć w nich rozwój naszej postaci. W Skyrimie na przykład każda misja poboczna czeka na gracza, niezależnie od tego, czy ma on jeszcze problem z zabiciem więcej niż dwóch bandytów, czy też jest już herosem w zbroi ze smoczych łusek.

Pierwsze starcia z tymi jegomościami jeżyły włos na głowie. Później dawaliśmy sobie radę nawet z kilkoma naraz.
Pierwsze starcia z tymi jegomościami jeżyły włos na głowie. Później dawaliśmy sobie radę nawet z kilkoma naraz.

Tymczasem Gothic II podchodzi do tego aspektu nieco inaczej, przypisując poszczególne zadania do kolejnych rozdziałów. Jeśli więc przypadkiem zabrniemy za daleko w głównym wątku, niektóre poboczne aktywności związane z danym fragmentem zwyczajnie przepadną. Ale ma to sens, bo przecież nikt o zdrowych zmysłach nie zleciłby świeżo mianowanemu paladynowi kupowania patelni i zbierania kwiatków.

Deweloperzy z niemieckiego studia nie są co prawda wizjonerami, jeśli chodzi o złożone, wieloetapowe misje, ale przynajmniej wyciągają jak najwięcej ze swojej ograniczonej formuły. Jesteśmy chłopcami na posyłki? Okej, ale za to wraz z postępami w fabule czujemy, jak nawet w zleceniach pobocznych zwiększa się waga otrzymywanych poleceń, stawki w złocie czy poziom pokonywanych przeciwników. Gdyby tylko urozmaicić lub chociażby rozbudować ten aspekt, mielibyśmy kolejny przykład dla współczesnych przedstawicieli gatunku, stawiających przede wszystkim na swobodę działania, a nie immersję.

Khorinis upiększone

O tym, jak ogromną popularnością nadal cieszy się w Polsce Gothic II, może świadczyć fakt, że piętnaście lat po premierze wciąż aktywnie działa scena moderska, tworząca kolejne modyfikacje do tego kultowego tytułu. Od szeregu graficznych usprawnień, które dodają tej wiekowej już produkcji wsparcie dla bibliotek DirectX 11 czy obsługę rozdzielczości 4K, przez serwery do zabawy wieloosobowej, aż po całkowicie nową, autorską zawartość, która równie dobrze mogłaby pełnić funkcję pełnoprawnego rozszerzenia – miłośnicy tego cyklu nie mają prawa narzekać na nudę. A nawet jeśli z jakiegoś powodu nie możecie akurat wrócić do Górniczej Doliny i okolic Khorinis, moderzy znaleźli sposób i na to... przenosząc świat Gothica II do The Elder Scrolls V: Skyrim.

Wiele początkowych zadań jesteśmy w stanie ukończyć bez wychodzenia z miasta. Twórcy dają tym samym jasny komunikat – na razie możemy co najwyżej pomarzyć o wyjściu cało ze starcia z czającymi się za murami bestiami. - 2017-12-02
Wiele początkowych zadań jesteśmy w stanie ukończyć bez wychodzenia z miasta. Twórcy dają tym samym jasny komunikat – na razie możemy co najwyżej pomarzyć o wyjściu cało ze starcia z czającymi się za murami bestiami.
Gothic II: Night of the Raven

Gothic II: Noc Kruka

Gothic II: Night of the Raven

PC

Data wydania: 22 sierpnia 2003

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

9.2

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

60

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2017-12-10
14:53

antena333 Chorąży

Już mi głowa pęka jak na każdym kroku czytam i słucham te brednie, że Gothic był drewniany i brzydki, jestem jeszcze w stanie rozumiem jakiegoś 10 letniego gracza który swój pierwszy sprzęt do grania dostał za czasów Wiedźmina 3 i ocenia grę sprzed 15 lat na słabą bo grafika nie jest taka jak Crysisie i nie ma AutoMapy która mówi nam gdzie mamy iść ale nie rozumiem już kompletnie np. redaktorów tego serwisu którzy ciągle powtarzą te brednie tylko dlatego, że w ostatnich dwóch latach stało się modne wytykanie dwóm pierwszym Gothicom toporności i słabej grafiki, a stało się to modne za sprawą pokolenie Minecrafta, Skyrima, Wiedźmina 3.

Pierwszy Gothic wyszedł w 2001 roku, a drugi w 2002 roku czyli mniej więcej za czasów kiedy ukazywały się takie gry z gatunku RPG jak Baldur's Gate, Planescape Torment, Icewind Dale, Neverwinter Nights, Morrowind i rozumiem, że te wymienione gry też są brzydkie i drewniane? Bo pod wieloma względami w porównaniu z pierwszymi Gothicami takie właśnie są, tylko dlaczego nigdy nie czytałem ani nie słyszałem aby te tytuły właśnie były takie jak drewno obsrane przez kornika?

Zarówno pierwszy jak i drugi Gothic nigdy nie były drewnianymi ani brzydki grami, chyba, że chcecie je porównywać z dzisiejszym Wiedźminem 3 ale dobrze wszyscy wiemy, że takie porównanie nie ma racji bytu.

Gothic II wcale nie był grą idealną – do tego miana bardzo mu daleko. Już w momencie premiery nie prezentował się zbyt pięknie, na każdym kroku nękały go błędy, a całość wydawała się dość... drewniana.

Tak z pewnością jak ktoś odpalał tego Gothica w 2001 czy w 2002 roku to mówił "jaka ta gra brzydka", "brzydka grafika, nie gram w to"

To tak jak by pacmanowi sprzed kilkudziesięciu lat wytykać dzisiaj monotonosc i brak lotboxow pełny profesjonalizm prawda?

Komentarz: antena333
2017-12-15
22:01

pg2 Centurion

cześć.
Jak chcę zagrać w gothica 2 nk na win 7 to jakie mody najlepiej zainstalować i w jakiej kolejności?

Komentarz: pg2
2018-01-30
14:25

boy3 Legend

Moi drodzy, oto jak kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się prawdą

Seria Gothic nigdy nie była drewniana
Więc skąd takie przekonanie? Z żałosnej manipulacji i propagandy innych ludzi

Pierwsza część gothica wydawała się drewniana TYLKO dzięki temu że Gothic 1 miał 25 FPS max przez co gra nie wydawała się płynna, Gothic 2 już tej bolączki nie miał

Teraz mamy mod który to naprawia

Poza tym żaden RPG do tej pory tak dobrze nie odwzorował żyjącego świata jak Gothic

Edit: Już poprawiłem, dzięki

Komentarz: boy3
2018-01-30
14:44

zanonimizowany1080091 Legend

czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?
Jak nie należy robić gier.

Komentarz: zanonimizowany1080091
2018-01-30
16:39

zanonimizowany1101535 Generał

Grac w tego crapa dzis, w dobie Skyrima, Wiedzmina, Dark soulsow, Horizona, Mass effecta czy nawet Dragon age (mowie tu tylko o tych lepszych arpg, nie wspominam masy znakomitych druzynowych erpegow czy jrpg), to trzeba naprawde nie miec gustu.
Ten gniot w momencie premiery byl do tylu i nikogo niczego nie moglby nauczyc (chyba ze jak robic toporne gry), a co dopiero tyle lat do przodu i tyle swietnych gier od tamtego czasu. Trzeba miec niezwyle silne rozowe okulary i byc mocno nostalgicznym, zeby tego szrota przyrownywac do dzisiejszych, duzo lepszych gier, kiedy on nawet dla swoich rowiesnikow w momencie premiery byl popychadlem i co najwyzej druga liga gier.

Komentarz: zanonimizowany1101535

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl