Skyrim i Fallout 4 – jedno uniwersum. 14 szalonych teorii, które wymyślili fani gier

Hubert Śledziewski

Skyrim i Fallout 4 – jedno uniwersum

  1. Tytuły gier: The Elder Scrolls V: Skyrim / Fallout 4
  2. Gatunek: RPG
  3. Rok pierwszego wydania: 2011 / 2015
  4. Producent: Bethesda Softworks

Jeśli uważacie, że poprzednia teoria jest naciągana, uprzedzam, iż kolejna podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Powstała bowiem koncepcja, według której serie The Elder Scrolls i Fallout dzielą jedno uniwersum. Społeczność wpadła na nią dopiero po premierze Skyrima oraz Fallouta 4, a konkretnie po odnalezieniu i porównaniu roślin znanych jako nirnroot i experiment NRT-0001 (tudzież glowleaf).

Ta pierwsza występuje w piątej odsłonie TES-a. Jest rzadkim składnikiem alchemicznym, który rośnie w pobliżu zbiorników wodnych, świeci, wydaje dziwny dźwięk i... bardzo przypomina pewnego przedstawiciela flory o nazwie experiment NRT-0001 z czwartego Fallouta. Ta roślina również jest bardzo rzadka, a co więcej powstała w laboratorium. Stworzył ją skryba Bractwa Stali, łącząc pewien korzeń znaleziony w pobliżu rzeki i inną nienazwaną roślinę. Dlatego też najwięcej sztuk tego zielska można znaleźć na statku Prydwen. Co ciekawe, początkowo Glowleaf służył do parzenia uzależniającej herbaty, jednak szybko zrezygnowano z tego pomysłu.

Czy jeden podobny „kwiatek” występujący w dwóch grach Bethesdy może stanowić podstawę do wysnucia tak szeroko zakrojonej teorii? Firma ta jest w końcu znana z wielokrotnego wykorzystywania tych samych zasobów. Fanom, którzy wierzą w tę koncepcję, zdaje się to jednak nie przeszkadzać. Ba, za nic wzięli nawet wypowiedź negującego ją Pete’a Hinesa – jednego z głównych marketingowców koncernu – twierdząc, że nie jest on deweloperem sensu stricto i nie ma co wierzyć jego słowom.

Nirnroot czy experiment NRT-0001? Oto jest pytanie! Źródło: Bethesda Softworks. - 14 szalonych teorii, które wymyślili fani gier - dokument - 2022-12-27
Nirnroot czy experiment NRT-0001? Oto jest pytanie! Źródło: Bethesda Softworks.

Przyjmując ten tok rozumowania, należy rozważyć dwa scenariusze. Według pierwszego świat The Elder Scrolls istniał na długo przed tym znanym z Fallouta. Z czasem jednak magia mogła zaniknąć, a apokalipsa zmieniła go nie do poznania. Co za tym idzie, skryba Bractwa Stali nie tyle stworzyłby roślinę experiment NRT-0001, co odtworzył istniejącego przed wiekami nirnroota (swoją drogą znany z cyklu TES świat nazywa się Nirn, choć akcja wszystkich jego odsłon dzieje się tylko na jednym z siedmiu kontynentów o nazwie Tamriel).

Drugi scenariusz – zdaniem wielu znacznie bardziej prawdopodobny – zakłada coś zupełnie przeciwnego: że świat The Elder Scrolls powstał na zgliszczach tego z Fallouta, gdy natura przezwyciężyła skutki apokalipsy, a ludzie zatracili wiedzę o niegdysiejszej technologii. W takim przypadku nirnroot miałby powstać w laboratorium – jako experiment NRT-0001 – a następnie rozprzestrzenić się po świecie, jednocześnie zachowując część właściwości roślin, które posłużyły do jego stworzenia. Rzekomo dlatego występuje jedynie w pobliżu zbiorników wodnych.

Czy w tych dywagacjach jest choć ziarno prawdy? Czy raczej zrodziły się one z przypadku, a społeczność dopatruje się w nich tego, czego tam nie ma, zamiast potraktować obu przedstawicieli tamtejszej flory jako easter eggi? Jednoznacznej odpowiedzi nie mamy – być może kolejne odsłony The Elder Scrolls i Fallouta przyniosą dodatkowe wskazówki. Albo Todd Howard wyjdzie na scenę i powie: „Słuchajcie, ta teoria jest niedorzeczna. Przestańcie ją powtarzać”. Chociaż to ostatnie mogłoby nie przekonać największych zwolenników omawianej koncepcji. Już widzę, jak na jej obronę wskazują pojawiające się zarówno w Skyrimie, jak i Falloucie 4 słodkie bułki czy ikoniczny żelazny hełm z TES-a V, którzy można znaleźć w jednym z magazynów w czwartym Falloucie.

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 17 września 2013

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

8.7

Gracze

8.7

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

51

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl