Te 3 gry uciągną ray tracing od Nvidii w 60 klatkach na sekundę
Ray tracing, czyli nowa, fotorealistyczna technologia Nvidii, udowodniła już, że nie do końca radzi sobie z nią nawet najpotężniejszy dedykowany układ – RTX 2080 Ti. Trzy gry (Metro Exodus, Battlefield V, Enlisted) starają się jednak udowodnić, że jest inaczej – i że granie w 60 klatkach na sekundę z włączonym ray tracingiem to nie mrzonki.

Ray tracing jest wymagający. Nowatorska technologia Nvidii pozwala na realistyczną symulację rozchodzenia się promieni świetlnych i rozpraszania cieni w czasie rzeczywistym, co ma posłużyć wykorzystującym ją grom do osiągnięcia fotorealizmu. Fotorealizm zaś kosztuje. Mowa tu zarówno o cenie liczonej w złotówkach – za najtańszy układ z nowej rodziny RTX, czyli RTX 2070, w Polsce zapłacimy 2799 złotych – jak i o ubytku liczby klatek na sekundę kosztem jakości.
Początkowe doniesienia nie napawały optymizmem. Gdy włączono ray tracing, prezentowany podczas targów gamescom Shadow of the Tomb Raider nie zdołał dobić do płynności 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p – chociaż wykorzystywał RTX-a 2080 Ti (układ za 5499 złotych). Jak się jednak okazuje, podobny los nie spotka wszystkich produkcji wspierających nvidiowską technologię (a przynajmniej taką nadzieję żywią twórcy).
Kto się nie boi ray tracingu
„Trzech wspaniałych”, którzy z ray tracingiem radzą sobie bez problemu, to:
Twórcy Metro: Exodus twierdzą, że:
Tak, jeśli zaimplementuje się ray tracing na szybko, po prostu się go tam wciśnie, to rzeczywiście jest bardziej wymagający, spowalnia grę. Ale jeśli potrafi się optymalizować, nietrudno to osiągnąć [60 klatek na sekundę w 1080p – dop. red.]
Deweloperzy Battlefielda V przekonują, że:
To będzie 60 klatek na sekundę [w 1080p – dop. red.]. Soczyste 60 klatek na sekundę, licznik FPS-ów nawet nie drgnie. Odpowiadamy w ten sposób wszystkim tym, którzy zostawiali w internecie komentarze, że nasze demo działało w slow-motion, więc jak mogło pokazywać grę w czasie rzeczywistym? Nie macie się o co martwić.
Multiplayerowa strzelanka Enlisted poszla o krok dalej i z włączonym ray tracingiem „śmigała” w ponad 90 klatkach na sekundę w rozdzielczości 4K. Prezes pracującej nad grą firmy Gaijin Entertainment podkreślił:
Globalne oświetlenie z użyciem ray tracingu wyglądało oszałamiająco, a Enlisted działał w 4K i osiągał ponad 90 klatek na sekundę. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tych wyników.

Brzmi zachęcająco – ale entuzjazm lepiej trzymać na wodzy. Żaden z deweloperów nie wspomniał bowiem, jaki dokładnie układ wykorzystano do napędzenia produkcji (mówimy zatem o potencjalnej rozbieżności cenowej sięgającej 2700 złotych). Ponadto słowa… to tylko słowa, niepoparte wynikami benchmarków. Jedyne dostępne obecnie porównanie wydajności dotyczy dwóch kart graficznych – GTX 1080 oraz RTX 2080 – i odpowiada za nie Nvidia.
Co to wszystko oznacza w praktyce? Że najlepiej zaczekać do 20 września. Wówczas nowe układy wchodzą na rynek, zatem o ich wydajności przekonacie się albo na własnej skórze, albo z testów wydajności, które bez wątpienia zaleją internet.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
A.l.e.X Legend

a tutaj masz drugie na jednym RTXie, też w czasie rzeczywistym
A.l.e.X Legend

kaszanka9 - piszesz o moich brakach w wiedzy, a sam nawet nie chciałeś obejrzeć konferencji NV odnośnie RT i kart serii Q. Przecież wydajność będzie zależeć głownie od ilości użytych trójkątów. Dodatkowo zapomniałeś do czego zostało użyte AI. Jeśli dla ciebie taka grafiki i odbicia w czasie rzeczywistym to nie jest już fotorealizm to nie mam żadnych pytań.
zanonimizowany828620 Pretorianin
O ile wygląda to dobrze to chyba może być uproszczone? A wg mnie wygląda dobrze. W każdym razie w przyszłości i tak będzie to norma, bo zamiast męczyć się z tworzeniem czegoś poprzez różne sztuczki po prostu będzie to obliczane w czasie rzeczywistym - a więc oszczędzi to czas przy tworzeniu gry i polepszy jej wygląd.
kaszanka9 Legend

Nie potrzebne są żadne testy bym ci już teraz napisał, że o ile gry nie będą wyglądały jak rzeczywistość to mylisz się ty. Bo to jest jedyny prawdziwy RT, fotorealizm w każdym aspekcie.
I widać masz braki w wiedzy, zapomniałeś o odszumiaczu? (prezentowanym już przez NV) O ilości promieni? Nie ma takiego czegoś jak używasz kompletnie albo wcale, nic dziwnego, że nie widzisz skoro masz braki w wiedzy i działaniu RT, pomiędzy jest absolutnie wszystko i wiele możliwości.
Taa, byle scenka z blendera z fotorealistycznym RT robi klatkę w 5 minut, to co mogą mieć te RTXy? Namiastkę co najwyżej z odszumiaczem i limitem promieni + kilo trików.
I ja nie pisałem nic o 4K, pisałem o możliwościach RT, więc nic nie zobaczymy, bo ja się nie mam gdzie pomylić, fakty są jakie opisałem.
A.l.e.X Legend

kasznaka9 - za bardzo nie wiem jak możesz zrobić skrawek dla RT, RT odpowiada za odbicia oraz światłocień używasz go kompletnie, albo wcale innej możliwości w sumie nie widzę. Po testach zobaczymy kto z nas się pomylił ale stawiam że SLI2080TI spokojnie pozwoli na granie w 4K z RT (możliwe jednak że nie będzie to pełne 60+ fps). [zadowoli mnie wynik od 45-60]