Restrukturyzacja THQ. Red Faction: Guerrilla i Darksiders dopiero za rok

Koncern THQ przedstawił wczoraj szczegóły raportu finansowego za drugi kwartał roku fiskalnego 2009, zakończony 30 września. W związku z niezadowalającymi wynikami podjął decyzję o zredukowaniu oczekiwań co do rezultatów za cały rok fiskalny 2009. Firma zdecydowała się również na przedstawienie najważniejszy punktów planu biznesowego, który ma umożliwić jej wyjście z trudnej sytuacji finansowej.

Piotr Doroń

Koncern THQ przedstawił wczoraj szczegóły raportu finansowego za drugi kwartał roku fiskalnego 2009, zakończony 30 września. W związku z niezadowalającymi wynikami podjął decyzję o zredukowaniu oczekiwań co do rezultatów za cały rok fiskalny 2009. Firma zdecydowała się również na przedstawienie najważniejszych punktów planu biznesowego, który ma umożliwić jej wyjście z trudnej sytuacji finansowej.

W trakcie ostatnich trzech miesięcy zakończonych 30 września THQ wypracowało sprzedaż na poziomie niemal 165 milionów dolarów. Wynik ten nie jest na tyle dobry, na ile wygląda. W analogicznym okresie roku ubiegłego koncern osiągnął bowiem znacznie efektowniejszy rezultat – 229 milionów dolarów. Spadek poziomu sprzedaży jest oczywiście efektem gorszego jakościowo planu wydawniczego, w którym jedne z głównych ról miały odegrać takie pozycje, jak gry powstałe na licencji WALL-E, filmu animowanego powstałego w biurach Disney’a, oraz oryginalna produkcja na Wii o tytule de Blob, a także niezwykle zakręcone Saints Row 2. Ich zsumowana sprzedaż okazała się być jednak niższa od założonej. Przełożyło się to na olbrzymie straty koncernu. W samym tylko drugim kwartale roku fiskalnego 2009 osiągnęły one poziom aż 115 milionów dolarów. Dla porównania, w ubiegłym roku w tym samym okresie straty wyniosły jedynie 7 milionów dolarów.

Wśród najważniejszych punktów drugiego kwartału THQ wymienia przede wszystkim premierę gangsterskiej produkcji, określanej mianem klona GTA IV, a więc Saints Row 2. W pierwszym dwóch tygodniach firma dostarczyła do sklepów na całym świecie około dwóch milionów egzemplarzy dzieła. Produkcja spotkała się z dobrym przyjęciem ze strony graczy i krytyków (według serwisu Metacritic.com średnia z ocen wystawionych produkcji to 82%). Równie okazale w przypadku not wystawianych przez światowe media radzi sobie de Blob. Warte wzmianki są także podpisane przez firmę umowy, w tym porozumienie, na mocy którego THQ wyda w 2010 roku w Azji produkcję noszącą tytuł roboczy WWE Online. W krajach zachodnich dojdzie z kolei do debiutu specjalnej wersji darmowego MMO Dragonica opartego w wielkim stopniu na mikrotransakcjach. Z kolei oczkiem w głowie szefostwa firmy będzie zapewne otwarte niedawno nowe biuro THQ w Szanghaju.

W wyprowadzeniu koncernu THQ na prostą ma pomóc nowy plan restrukturyzacji. Wiąże się on przede wszystkim ze skupieniem się na produkcji wysokojakościowych produkcji, a także cięciu kosztów strukturalnych. W chwili obecnej firma przeprowadza proces kasacji tytułów, które nie spełniają określonych norm, a także zamyka bądź też redukuje liczbę zatrudnionych. Dotyczy to oczywiście podmiotów, którym poświęciliśmy w ostatni wtorek obszerną wiadomość. Zamknięte zostały firmy Paradigm Entertainment, Mass Media, Helixe, Locomotive Games i Sandblast Games, zwolnienia objęły z kolei sporą część pracowników Rainbow Studios i Juice Games. Większość ze zmian zostanie wprowadzonych w życie w do końca roku fiskalnego 2009 (a więc do 31 marca 2009 roku). Duży wpływ na wszystkie nowe decyzje koncernu miał oczywiście kryzys na światowych rynkach finansowych, a w szczególności w Stanach Zjednoczonych, który w dużym stopniu dotknął także rynek elektronicznej rozrywki.

Zarząd koncernu przewiduje, że sprzedaż za cały rok fiskalny 2009 (kończący się 31 marca 2009) wyniesie od 875 do 900 milionów dolarów i będzie o kilkanaście procent niższa od wcześniej zakładanej. W samym tylko trzecim kwartale, kończącym się 31 grudnia, firma powinna wypracować połowę powyższego rezultatu (około 400 milionów).

Firma poinformowała przy okazji o przesunięciu daty premiery dwóch pozycji: Red Faction: Guerrilla (PC, PS3, X360) oraz Darksiders: Wrath of War (PS3, X360), na następny rok fiskalny, który rozpoczyna się 1 kwietnia 2009, a zakończy się 31 marca 2010 roku. Pierwotnie obie produkcje miały trafić do sprzedaży w pierwszym kwartale 2009 roku. Oficjalny powód opóźnienia daty debiutu nie został ujawniony.

Sytuacja THQ nie jest godna pozazdroszczenia. Kryzys finansowy, a także problemy wynikające z dołującej sprzedaży wielu tytułów wydawanych przez koncern, odbiły się poważnie na jego finansach. Opanowanie tego problemu może nie być czymś bardzo łatwym. Należy jednak zwrócić uwagę, że z podobnymi kłopotami muszą sobie poradzić także inni wielcy gracze rynku gier. Powinniśmy trzymać za nich kciuki, szczególnie jeśli zależy nam na nieustannym rozwoju tej gałęzi przemysłu.

Darksiders

Darksiders

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 5 stycznia 2010

Informacje o Grze
7.9

GRYOnline

8.2

Gracze

8.9

Steam

OCEŃ
Oceny
  • THQ
Podobało się?

0

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Więcej informacji na temat Company of Heroes: Tales of Valor

Następny
Więcej informacji na temat Company of Heroes: Tales of Valor

Pierwszy kwartalny raport Activision Blizzard - czyli na czym zarabia koncern

Poprzedni
Pierwszy kwartalny raport Activision Blizzard - czyli na czym zarabia koncern

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl