Quake Champions tylko na PC, bo ma być grą bez ograniczeń
Tim Willits, jeden z twórców oryginalnego Quake’a, udzielił wywiadu serwisowi GameSpot, w którym odpowiedział na pytania związane z nadchodzącą produkcją id Software - Quake Champions. Wyjaśnił on, dlaczego gra pojawi się tylko na PC, oraz jak ważna jest dla dewelopera wysoka częstotliwość odświeżania.
Maciej Kowalczyk
Od czasu zapowiedzi Quake Champions na targach E3 minęły już ponad dwa tygodnie. Obecny na prezentacji gry Tim Willits – członek studia id Software – przyznał wtedy, że nowa część Wstrząsu docelowo pojawi się wyłącznie na PC oraz będzie dysponowała odblokowaną częstotliwością wyświetlania klatek na poziomie 120 Hz. W ostatnim wywiadzie, jaki Willits udzielił serwisowi Gamespot, wyjaśnił on powody tej decyzji, związane przede wszystkim z brakiem ograniczeń komputerów osobistych.

Zapytany o istotę częstotliwości odświeżania w Quake Champions, członek id Software odpowiedział, że o ile są ludzie niewidzący różnicy pomiędzy 60Hz a 120Hz, profesjonalni gracze nie mają z tym problemu, a to właśnie z myślą o nich tworzony jest nowy Quake.
„Przy Quake Live zauważyliśmy jak ważne jest upewnienie się, że twój monitor odpowiednio szybko odświeża wyświetlany obraz. Przez lata zobaczyliśmy, że przeskok z 30 do 60 herców jest ogromny, ale nawet pomiędzy 60 a 120Hz można zauważyć różnicę. Większość z nas, w tym ja, mamy problem z jej dostrzeżeniem, ale są na świecie gracze z nieludzkim refleksem. Jako twórcy nie możemy po prostu założyć, że tworzymy dla nich grę, która nie będzie wystarczająco szybka. Jeśli stracimy profesjonalnych graczy, będziemy w sporych tarapatach.”
Wspomniana wysoka częstotliwość odświeżania na poziomie 120Hz jest jednym z powodów, dla których Quake Champions będzie tytułem, który pierwotnie pojawi się wyłącznie na PC. „Żadnych wymówek, żadnych ograniczeń” – powiedział na ten temat Willits. Mimo że id Software nie chce z góry przekreślać szans na pojawienie się ich nadchodzącej produkcji na konsolach, na chwilę obecną w pełni skupia się ono na komputerach osobistych. Brak ograniczeń na tej platformie pozwoli stworzyć produkcję, która – miejmy nadzieję – zaspokoi pragnienia graczy, dla których Quake to przede wszystkim czysta rywalizacja nastawiona na szybkość i precyzję.

Quake Champions w skrócie:
- kolejna odsłona kultowej serii strzelanin FPS,
- za jej stworzenie odpowiada studio id Software,
- gra położy duży nacisk na aspekt e-sportowy,
- w grze znajdziemy bohaterów z unikalnymi zdolnościami,
- produkcja została zapowiedziana wyłącznie na PC.
Tego typu zapowiedzi mogą wywoływać wątpliwości dotyczące wymagań sprzętowych Quake Champions, jednak w tej sprawie Willits powiedział:
„Będzie możliwość dostosowania konfiguracji gry tak, aby przyzwoicie działała także na niskich ustawieniach w przypadku słabszych komputerów. Chcemy mieć pewność, że przyciągniemy do gry tak wielu ludzi, jak tylko jesteśmy w stanie. Mimo to pragniemy także, aby Quake Champions błyszczał na lepszych konfiguracjach. Ponadto, gra pojawi się dopiero po naprawdę długich i zamkniętych testach.”
Pomijając liczne wywiady, jakich Tim Willits udziela w ostatnim czasie, o Quake Champions wiemy jak na razie niewiele. Na targach E3 pokazano jedynie prerenderowaną scenę, która nie przedstawia właściwej rozgrywki. Więcej szczegółów z pewnością zostanie ujawnionych na zbliżającym się konwencie QuakeCon 2016, który odbędzie się w Dallas w dniach od 4 do 7 sierpnia.

GRYOnline
Gracze
Steam
- id Software
- konsole vs PC
- PC
Komentarze czytelników
tybet2 Generał
W multi rzadko kiedy gram się na najwyższych ustawieniach (w sumie całkiem sporo osób tak ma, ale to raczej z tych, którzy lubią po prostu wygrywać). Ustawiam takie, żeby jak najwięcej widzieć (jeśli jakiś detal mi w tym pomaga, przykładowo zasięg renderowania przeciwników albo jakość wody to suwak leci w prawo). Zobacz stare gry albo CS:GO ile ludzie mają klatek. W alfie BF1 na ultra jeśli ktoś ma Core i7 6700k @4500 oraz GTX 1080 to ma troszkę ponad 100 klatek. Zmniejszasz detale i już masz 200 ileś :P
Pozostaje kwestia jaki odsetek graczy umie wykorzystać dla swojej przewagi nad innymi ponad 100 klatek. Kupić sprzęt to może sobie każdy, ale rzeczywiście pokazać na serwerze jaki jest dobry to zupełnie inna bajka :)
Piszemy o graniu w zupełnie inny sposób, pewnie dlatego bo zbyt mało precyzyjnie się wyraziłem. Mój błąd.
Pr0totype Generał
Ta złamali, chyba ci nos za debilizm. Obecnie to sobie możesz tyko tak jak teraz, marzyć że złamali. Poza tym w ciągu roku swoje zarobią, potem to już mają na to wyjebane :)
Legion 13 Senator

Wow 240Hz Wow...
Tak jak napisał dzl, w żadnej grze która ma porządną i nowoczesną grafikę nie utrzymasz tych swoich 240 klatek... Są gry które nawet pomimo super potężnego sprzętu(topowy Haswell-E od intela + tri SLI Titan X) nie potrafią utrzymać 100FPS (Arma III)
dzl Legend

To osiągnij sobie te 240 klatek przy najwyższych ustawieniach w natywnej rozdzielczości monitora, wtedy możemy pogadać.
tybet2 Generał
Pod koniec roku mają teoretycznie być w sklepach 2 (lub 3) monitory z odświeżaniem 240Hz a oni tu wylatują z jakimiś 120Hz, na których gra każdy kto chce od przeszło 10 lat (czy to najpierw CRT czy LCD od 2009 roku) i w dodatku piszą jakiś beznadziejny PR jakby to było osiągnięcie. Śmieszne.