Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 maja 2023, 15:58

Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga

Forza Motorsport, F1 23, Gran Turismo 7 – wszystkie te szumne gry, opisywane w bieżącym Motoprzeglądzie, muszą uznać wyższość niesamowitego wehikułu czasu w postaci Automobilisty 2 (mimo że też mają się czym pochwalić).

Źródło fot. Polyphony Digital
i

Człowiek znika na chwilę z Internetu, a twórcy gier jak na komendę wyciągają z rękawa długo skrywane asy. Turn 10 Studios przerwało trzymiesięczne milczenie w temacie Forzy Motorsport, Electronic Arts wreszcie zdecydowało się z pompą zapowiedzieć F1 23, a Polyphony Digital wypuściło nową aktualizację Gran Turismo 7. Te trzy ważne wydarzenia i tak bledną jednak wobec sztuki, jakiej dokonało Reiza Studios z Automobilistą 2. A na tym ciekawych nowin ze świata gier wyścigowych wcale nie koniec. To były naprawdę dobre dwa tygodnie.

F1 23 oficjalnie i z trailerem

EA i Codemasters zwlekali prawie do ostatniej chwili z oficjalną prezentacją F1 23. Trailer otrzymaliśmy na niewiele ponad miesiąc przed premierą, wyznaczoną na 16 czerwca (lub 13 czerwca, jeśli ktoś złoży preorder na wydanie Champions Edition) – na PC, PS5, XSX/S, PS4 i XOne.

Zgadza się, pogłoski o „next-genowej” rewolucji w serii zaplanowanej dla tegorocznej odsłony nie znalazły potwierdzenia. Technologicznie gra nadal będzie tkwić w ósmej generacji konsol. Czym innym w takim razie spróbują nas skusić do zakupu twórcy? Oto główne nowości:

  1. powróci tryb fabularny Droga do sławy (ang. Braking Point);
  2. pojawią się dwa nowe tory wyścigowe: Las Vegas Street Circuit w USA oraz Losail International Circuit w Katarze;
  3. wprowadzone zostaną poprawki w modelu jazdy, by dać bolidom lepszą trakcję i uczynić ich zachowanie bardziej przewidywalnym, a także zwiększyć precyzję sterowania na padzie;
  4. po dziewięciu latach nieobecności powrócą czerwone flagi (które oznaczają przerwanie wyścigu i konieczność zjechania do boksu);
  5. nowy system kodowania kolorów ma sprawić, że grafika będzie wyglądała bardziej autentycznie;
  6. zawartość gry zostanie spięta w moduł F1 World. Z tego miejsca przejdziemy do różnych trybów rozgrywki (np. kariera, multiplayer, próba czasowa), a także skorzystamy z nowego systemu progresji – awansując na coraz wyższe poziomy techniczne, odblokujemy kolejne zawody, wyzwania, części pojazdów czy ulepszenia członków zespołu, a za udział w dziennych i tygodniowych wydarzeniach dostaniemy sezonowe nagrody, takie jak malowania bolidów czy kombinezony i kaski. Przy tym wszystkim nasza jazda będzie poddawana ocenie pod kątem czystości i bezpieczeństwa.

Co ciekawe, tym razem nie wspomniano ani słowem o bawieniu się supersamochodami czy dekorowaniu domów. Czyżby te wydrwione nowinki z F1 22 poszły pod topór?

Przy okazji – w cieniu zapowiedzi F1 23 przemknęła wieść, że EA po cichu wycofuje z dystrybucji cyfrowej kolejną odsłonę tej serii (dzięki, RaceDepartment). Tak, wydane mniej niż dwa lata temu F1 2021 ląduje na śmietniku historii raptem parę tygodni po F1 2020, o którym pisałem pod koniec marca. Czy to nowa, bardziej agresywna polityka wydawcy? A może winę ponoszą zmienione, twardsze postanowienia umowy licencyjnej z FIA? Prędzej uwierzę w ten pierwszy scenariusz…

Forza Motorsport liderem dostępności?

Choć nowe wiadomości na temat Forzy Motorsport zasługują na respekt, z punktu widzenia fanów serii trudno określić je inaczej niż… no, może nie rozczarowujące, ale w najlepszym razie konsternujące. Od styczniowej prezentacji nie dowiedzieliśmy się niczego nowego o grze i milczenie studia Turn 10 zaczęło grać na nerwach nawet najbardziej cierpliwym wielbicielom cyklu.

Gdy zaś cisza została wreszcie przerwana, zamiast odkryć którąś z ważnych kart – z trybem kariery (albo szerzej: modelem progresji) na czele – deweloper po raz kolejny sprawił wrażenie, jakby bardziej interesowało go dotarcie do laików aniżeli opracowanie solidnej gry wyścigowej z prawdziwego zdarzenia (taki sam efekt dały wcześniej przechwałki o grafice).

No dobrze, więc cóż to za nowe wiadomości? Turn 10 Studios przedstawiło opcje dostępności szykowane z myślą o swoim nowym dziele, które mają przynieść przełom – w Forzę Motorsport będą w stanie grać osoby niewidome. Na dowód przygotowano poniższy film z krótkimi fragmentami gameplayu, omawiający, jak dzięki przeróżnym dźwiękowym wskazówkom da się jeździć i nie wypadać z toru bez patrzenia na ekran.

Przytoczono też inne tego typu funkcje, jak „prowadzenie jednym dotykiem” dla osób z zaburzeniami mobilności (np. mających problem z wciskaniem kilku przycisków naraz), opcje zmiany koloru poszczególnych obiektów 3D i elementów interfejsu dla graczy cierpiących na różne odmiany ślepoty barw czy dodatkowe asysty do użycia podczas jazdy (najpewniej podobne do tych obecnych w Forzie Horizon 5).

Jak już mówiłem, prace prowadzone przez Turn 10 w dziedzinie dostępności zasługują na uznanie – a nawet podziw – lecz trudno się nimi cieszyć w pełni, gdy gra wyczekiwana od tak dawna skrywa wciąż tak wiele tajemnic (z datą premiery na czele). Odpowiedzi na nurtujące nas pytania powinniśmy jednak poznać za niewiele ponad miesiąc (11 czerwca), podczas prezentacji Microsoftu organizowanej obok – a właściwie zamiast – targów E3.

GT7 skromnieje z aktualizacją 1.32

Noworoczne szaleństwo nie mogło wiecznie trwać – w kwietniowej aktualizacji do Gran Turismo 7 studio Polyphony Digital cofnęło się do udostępniania samochodów w paczkach po trzy sztuki (ostatnio było ich pięć, a przedtem cztery i pół). Wprawdzie deweloper twierdzi, że nowe maszyny są cztery, ale to naciąganie faktów – bolid SF23 występuje w dwóch odmianach, które różnią się tylko malowaniem karoserii i producentem silnika (powstałego wedle tej samej specyfikacji). Pełna lista pojazdów dodanych do gry wygląda tak:

  1. Jaguar XJ220 ‘92
  2. Mercedes-AMG GT3 ‘20
  3. Dallara SF23 Super Formula / Honda ’23
  4. Dallara SF23 Super Formula / Toyota ’23

Pojawił się też oficjalny zwiastun filmu Gran Turismo – zobaczycie go tutaj. Premiera 11 sierpnia.

Nowe wozy zobaczycie na poniższym zwiastunie. Co dostaliśmy poza tym w aktualizacji 1.32? Cztery singleplayerowe wyścigi (z czego trzy w ramach menu dla Super Formuly), dwa dodatkowe menu (kolekcje Alpine i Shelby), lekkie wizualne odświeżenie toru Fuji International Speedway, dwie lokacje do fotograficznego trybu Scapes i garstewkę drobnych poprawek. Pełną listę zmian znajdziecie tutaj.

Na marginesie – sławny przekopywacz plików GT7 o ksywce Nenkai sugeruje, że w niedalekiej przyszłości Polyphony Digital zrezygnuje z jednego z najgłupszych ograniczeń gry i pozwoli nam po prostu kupować silniki na wymianę oraz inne specjalne części aut, które do tej pory były dostępne tylko poprzez ruletkę. Możliwość ta miałaby wymagać osiągnięcia najwyższego, 50. poziomu kolekcjonera (co wreszcie nadałoby namacalny sens zapełnianiu garażu dziesiątkami samochodów i dałoby nam namiastkę endgame’u).

Podróż w czasie z Automobilistą 2

To, co studio Reiza wyczynia w temacie popremierowego rozwoju Automobilisty 2, już wcześniej zasługiwało na używanie określeń takich jak imponujące, godne podziwu czy szalenie ambitne – tymczasem deweloper po raz kolejny przełożył poprzeczkę na jeszcze wyższy szczebel.

Nurburgring 1971 już dostępny

Do gry trafił wreszcie historyczny wariant toru Nurburgring z 1971 roku – a właściwie trzy warianty. Twórcy nie ograniczyli się do „postarzenia” północnej pętli, czyli słynnego Nordschleife. Opracowali też od zera nieistniejącą już pętlę południową (Sudschleife), a także przygotowali 28-kilometrową wersję trasy, która łączy północ i południe (Gesamtstrecke).

Efekt dwóch lat prac zapiera dech, a jazda po tych niemieckich drogach zmienionych w arenę morderczych wyścigów to niezapomniane przeżycie – zwłaszcza w jednym z licznych historycznych bolidów dostępnych w grze i w trudnych warunkach atmosferycznych (deszczowych czy nawet śnieżnych). Co zaś najlepsze, całą tę zawartość dostaniecie wraz z sześcioma współczesnymi wariantami Nurburgringu w ramach DLC, które kosztuje raptem 35,99 zł.

Stock Car Pro 2023

W cieniu powyższych nowości chowają się dwa samochody, które trafiły równolegle do Automobilisty 2 wraz z aktualizacją 1.4.7.0 – to Chevrolet Cruze i Toyota Corolla startujące w brazylijskiej serii Stock Car Pro w sezonie 2023. Od dostępnych w grze modeli z rocznika 2022 i poprzednich różnią się kosmetyką. Wprawdzie powinny prowadzić się ździebko inaczej ze względu na zmianę opon, ale deweloper jeszcze nie odzwierciedlił tego w grze – planuje uczynić to w czerwcu, gdy wypuści aktualizację z nową fizyką ogumienia.

Poza tym aktualizacja 1.4.7.0, a także wypuszczone zaraz po niej „hotfixy” 1.4.7.1 oraz 1.4.7.2 przyniosły kilkadziesiąt pomniejszych poprawek. Po pełną ich listę odsyłam tutaj i tutaj.

Bliska przyszłość: Barcelona, IndyCar i wiele więcej

Reiza Studios zdradziło też swoje plany na kolejne tygodnie. Wersja 1.5 rozrosła się do tego stopnia, że deweloper postanowił rozbić ją na dwie duże aktualizacje – jedna ma pojawić się w dalszej części maja, a druga pod koniec czerwca.

Równolegle z tą pierwszą ukaże się kolejne DLC zawierające nowy tor – Circuit de Barcelona, który już od wielu lat gości Grand Prix Hiszpanii. W AMS2 zobaczymy jego aktualną wersję, uwzględniającą ostatnie zmiany dokonane w pętli wykorzystywanej w Formule 1.

Ubiegłoroczne DLC Racin’ USA Pt3 zostanie z kolei wzbogacone o obiecane pierwotnie współczesne bolidy IndyCar, zgodne ze specyfikacją z sezonu 2022 – tyle że pod nazwą Formula USA 2023, skoro deweloperowi nie udało się pozyskać licencji (dowiedzieliśmy się przy okazji, iż winę za taki stan rzeczy ponosi firma Motorsport Games i jej powstająca w bólach oficjalna gra o wyścigach owej dyscypliny).

Darmowa zawartość zaplanowana na późny maj obejmuje zaś dwa pojazdy. Pierwszy to Sigma P1 G5 – wzmocniona wersja obecnej już w grze prototypowej Sigmy P1, która dzięki lepszym osiągom awansowała z klasy P2 do P1. Drugą nowością będzie „generyczny” reprezentant niedostępnej wcześniej kategorii historycznych bolidów – Formula Junior – odzwierciedlającej maszyny z początku lat 60. dla niedoświadczonych kierowców, które mają ok. 100 koni mechanicznych mocy i 400 kg masy.

W czerwcu nastąpi faktyczna aktualizacja Automobilisty 2 do wersji 1.5. Reiza Studios na razie nie zdradza, na jaką zawartość możemy wtedy liczyć, zamiast tego koncentrując naszą uwagę na szykowanych istotnych zmianach w fizyce, które obejmą przede wszystkim symulację opon, zawieszenia i aerodynamiki. Nie wchodząc w techniczne szczegóły – rezultatem ma być bardziej precyzyjne sterowanie i lepsze wrażenie „połączenia” samochodów z drogą, ale zarazem doprowadzenie gumy poza granicę przyczepności będzie surowiej „karane”.

Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #1

Źródło: Reiza Studios.

RaceRoom czeka ekscytujący rok

KW Studios wyłożyło plany rozwoju darmowego RaceRoom Racing Experience na resztę bieżącego roku.

  1. W czerwcu w grze pojawi się nowe BMW M4 GT3.
  2. Na początku lipca dostaniemy paczkę zawierającą trzy samochody marki Porsche: do dwóch wyścigowych wariantów modelu 911 z aktualnej generacji 992 – GT3 R i GT3 Cup – dołączy Porsche 944 Turbo Cup z lat 80. (ich sylwetki widnieją na poniższej grafice).
  3. Na początku października do gry trafi francuski miejski tor Circuit de Pau Ville, któremu będzie towarzyszyć zestaw samochodów turystycznych (nie ujawniono jakich).
  4. W grudniu, przed świętami Bożego Narodzenia, czeka nas jeszcze coś „specjalnego”.

Poza tym możemy liczyć na wypuszczanie pomniejszych nowości – np. pojedynczych pojazdów czy zaktualizowanych malowań karoserii – pomiędzy głównymi „zrzutami” co kwartał. W ogólnym założeniu świeża zawartość ma pojawiać się mniej więcej co sześć tygodni. Oczywiście za wszystkie te atrakcje przyjdzie nam zapłacić (choć na pewno nie zabraknie okazji, by zapoznać się z nimi za darmo).

Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #2
Od lewej do prawej: 911 GT3 R, 944 Turbo Cup, 911 GT3 Cup. Źródło: KW Studios.

TT Isle of Man 3 – trailer „piaskownicy”

Po weekendzie czeka nas kolejna istotna wyścigowa premiera w postaci TT Isle of Man: Ride on the Edge 3. Dopiero w jej przededniu twórcy postanowili pokazać bliżej jedną z najciekawszych nowinek w grze, czyli otwarty świat na Wyspie Man.

Poniższy trailer demonstruje mapę składającą się z ponad 200 kilometrów dróg, a także przedstawia, co będziemy na niej robić – w toku swobodnej jazdy nie tylko weźmiemy udział w rozmaitych wyzwaniach, ale też np. zbierzemy wpisy do dziennika, z których poznamy historię tego miejsca i organizowanych w nim karkołomnych wyścigów motocyklowych.

TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 zadebiutuje 11 maja na PC, PS5, XSX/S, PS4, XOne i Switchu.

GTR Revival rusza w trasy

Dostaliśmy kolejny newsletter od studia Straight4 dotyczący jego nowej gry, którą przyjęliśmy zwać GTR Revival – choć oficjalny tytuł najpewniej będzie inny (świadczy o tym choćby fakt, że taka nazwa nie pada już nigdzie w komunikatach płynących od dewelopera).

Twórcy przedstawili wyniki ostatniej ankiety, dotyczącej tras, które gracze chcą zobaczyć w projekcie. Zdecydowanie najwyższy priorytet otrzymała od głosujących grupa torów Spa, Monza, Silverstone, a poza nimi najczęściej padały następujące nazwy: Nordschleife, Le Mans, Bathurst, Laguna Seca, Watkins Glen, Zandvoort.

Straight4 zapewniło, że wyciągnie z tego wnioski, ale – ciekawostka – zastrzegło, iż jeden z tych sześciu obiektów jest obecnie „nielicencjonowalny” (czyżby Le Mans?). Jednocześnie zaproszono do udziału w kolejnej ankiecie, tym razem poświęconej różnym funkcjom, które powinny (lub nie) znaleźć się w grze, jak np. singleplayerowy tryb kariery, wsparcie dla modów czy matchmaking oparty na umiejętnościach graczy.

Przy okazji dowiedzieliśmy się też, iż deweloper już myśli o popremierowym wsparciu projektu i zawartości różnych wydań (ot, tak się dzisiaj tworzy tytuły AAA) – mimo że prace są wciąż w powijakach, a Straight4 nie porzuciło planów oddania wczesnej wersji gry w ręce graczy, „gdy tylko będzie miało coś wartego naszego czasu”.

Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #3
Nowych materiałów z gry nadal brak, więc wrzucam zdjęcie kolejnej z osób zaangażowanych w projekt. Zgadza się, to jest Stig – a właściwie Ben Collins – który pełni rolę konsultanta od modelu jazdy. Źródło: Straight4 Studios.

Motokurier (F1 Manager, FH5, ACC)

  1. F1 Manager 2023 został oficjalnie ujawniony – acz jeszcze nie wiemy, czego dokładnie mamy się po nim spodziewać. Na razie studio Frontier Developments zdradziło tylko, że w grze wystąpią wyścigi Formuły 1, 2 i 3, a docelowymi platformami sprzętowymi są PC, PS5, XSX/S, PS4 i XOne. Daty premiery nie podano, ale zapewne nastąpi w okresie analogicznym do terminu wydania edycji 2022, czyli pod koniec wakacji.
  2. W Forzie Horizon 5 rozpoczęła się Seria 20 pod tytułem High Performance, w której główną atrakcją jest owalny tor na stadionie. W tym tygodniu Playlista Festiwalowa jako nagrodę oferuje Porsche 935 z 2019 roku (reinkarnację wyścigowego 935/78 – legendy Le Mans). Jeśli zaś przegapiliście ubiegłotygodniowe Lamborghini Huracan STO, może jeszcze dorwiecie tę wyczynową maszynę w domu aukcyjnym za relatywnie rozsądne pieniądze.
  3. Gra Assetto Corsa Competizione w wersji PC otrzymała małą łatkę 1.9.2. Poza garścią poprawek i zmian wyważających rozgrywkę wprowadza ona dodatkowe malowania samochodów, pochodzące z nowego sezonu zawodów Alpine Esport. Pełna lista nowości znajduje się tutaj.
  4. Twórcy Rennsport każą nam uzbroić się w jeszcze trochę cierpliwości. W czerwcu odbędzie się wydarzenie Rennsport Summit, na którym deweloper ujawni więcej samochodów i tras obecnych w grze – wtedy też powinniśmy wreszcie dowiedzieć się, kiedy wystartują beta-testy (dzięki, RaceDepartment).
  5. Studio Saber Porto zmienia plany dotyczące rozwoju Dakar Desert Rally. Zamierza wypuścić całą pozostałą zawartość przewidzianą na ten rok za jednym zamachem – co może oznaczać gigantyczny zrzut, zważywszy że na „mapie drogowej” widnieją jeszcze cztery DLC (trzy paczki pojazdów i zagadkowe USA Tour) oraz kilka istotnych funkcji gameplayowych (np. edytor tras). Szczegóły mamy poznać latem.
Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #4
To tak naprawdę Porsche 911 GT2 RS przykryte nostalgiczną karoserią i wzbogacone rozmaitymi bajerami pożyczonymi z kilku wyścigowych modeli Porsche. Fantastyczna maszyna. Źródło: Playground Games.
  1. W The Crew 2 zbliża się start drugiego epizodu ósmego sezonu, który będzie zatytułowany USST Next. 10 maja poznamy „przyszłość Alpha Grand Prix” – tutaj zobaczycie kilkunastosekundową zajawkę szykowanych atrakcji.
  2. Pamiętacie zapowiedziany w ubiegłym roku tytuł Stuntfest: World Tour od THQ Nordic? Możecie o nim zapomnieć, bo jest już nieaktualny – ta zręcznościówka została przemianowana na Jected: Rivals i w tym tygodniu wyłoniła się znienacka we wczesnym dostępie na Steamie w modelu free-to-play. Wprawdzie na ten moment mniej niż połowa recenzji jest zwieńczona łapką w górę, jednak gracze doceniają ogólny zamysł, a ganią błędy i braki, więc twórcy mają jeszcze szansę odnieść sukces. Poniżej zobaczycie trailer.
  3. W ostatnich miesiącach twórcy iRacing sprawiali wrażenie skupionych na dodawaniu do gry europejskich torów wyścigowych, ale wygląda na to, że nie zapominają o swoich ojczystych USA. „Zajawka” wrzucona na Twittera parę dni temu sugeruje, że wkrótce otrzymamy charakterystyczne Willow Springs.
  4. Pisząc o przejęciu studia Aquiris przez Epic Games dwa tygodnie temu, wyraziłem wątpliwość co do dalszego losu Horizon Chase 2 w wersji na platformy inne niż iOS – na szczęście deweloper zapewnił mnie w odpowiedzi na facebookowe zapytanie, że nie porzucił planów opracowania konwersji. Daty premiery jednak nie zdradził.

Pocztówka z Nordschleife

Na koniec wrzucam mały bonus od siebie, by upamiętnić tygodniowe poślubne „gran turismo” po Europie, w trakcie którego zahaczyłem o pewne ciekawe motosportowe miejsca. Dziś ślę Wam zdjęcie z Nurburgring Nordschleife – z tzw. turystycznych jazd, które na tym torze odbywają się prawie codziennie. Więcej zamieszczę może w kolejnych Motoprzeglądach.

Mocarny Automobilista 2 przyćmiewa Forzę, F1 23 i Gran Turismo - Motoprzegląd Drauga - ilustracja #5

Źródło: własne.

Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie Motoprzeglądy, zapraszam Was tutaj. Pod linkiem znajdziecie chronologiczną listę tekstów.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej