Populacje w strategii Europa Universalis 5 będą najbardziej wierne rzeczywistości w historii serii. To zasługa dwóch systemów, których skala robi olbrzymia wrażenie
Twórcy z Paradox Interactive w obszernym wpisie omówili system religii i kultury w Europa Universalis 5. To właśnie one mają sprawić, że populacje w nadchodzącej produkcji staną się bardziej autentyczne i różnorodne niż kiedykolwiek wcześniej.

Premiera Europa Universalis V zbliża się wielkimi krokami. Z tej okazji studio Paradox Interactive opublikowało kolejny (jeden z poprzednich poświęcony był mechanikom handlu i ekonomii), a zarazem najdłuższy jak dotąd wpis w dzienniku deweloperskim, w którym szczegółowo omówiono system religii i kultury. To właśnie one mają sprawić, że populacje w nowej odsłonie będą bardziej autentyczne i różnorodne niż kiedykolwiek wcześniej w serii.
Religia – blisko 300 wyznań i realne zróżnicowanie
Twórcy zapowiadają, że w EU5 zobaczymy niemal 300 odrębnych religii. Część z nich będzie obecna już na starcie, inne – jak np. luteranizm czy sikhizm – pojawią się w trakcie kampanii, odzwierciedlając historyczne procesy i przemiany społeczne.
Wierzenia podzielono na większe grupy (np. chrześcijaństwo, islam, hinduizm), w ramach których funkcjonują różne odłamy. Niektóre z nich tworzą ponadnarodowe organizacje religijne z własnym przywódcą – jak Kościół Katolicki z papieżem – które potrafią wpływać na politykę wielu krajów jednocześnie.
System tolerancji i konwersji został znacznie rozbudowany względem EU4. Gracze będą musieli balansować między jednością wyznaniową a wielowyznaniową mozaiką społeczeństwa. Zmiana religii państwowej ma być możliwa, ale obarczona ogromnym ryzykiem destabilizacji.
Kultura – ponad 2000 grup i walka o tożsamość
Europa Universalis 5 zaoferuje ponad dwa tysiące kultur – to największa skala w historii serii. Poszczególne z nich będzie można tolerować, akceptować albo asymilować, ale każda decyzja ma być związana z pewnymi konsekwencjami. Wprowadzony zostanie także system pojemności kulturowej, który ograniczy możliwość jednoczesnego przyjmowania zbyt wielu tradycji.
Na relacje między kulturami wpłynie tzw. opinia kulturowa – od wrogiej po bratnią. Ponadto ważną rolę odegra wojny kulturowe, w których zetrą się ze sobą wpływy i tradycje. Dzięki temu asymilacja czy integracja nie będzie automatyczna – ma zależeć m.in. od poziomu piśmienności, budynków czy prawa.
Język i sztuka – dodatkowe warstwy rozgrywki
Każda kultura otrzyma powiązany z nią język, oddziałujący na badania, satysfakcję stanów czy rozwój tradycji. Państwa będą operować równolegle czterema dialektami: dworskim, pospolitym, handlowym i liturgicznym. Każdy z nich ma nieść za sobą określone konsekwencje polityczne i społeczne.
Ważną rolę odegra także sztuka – dzieła wielkich twórców zwiększą prestiż państwa i jego wpływy kulturowe. Mogą być też przedmiotem wojen, ponieważ arcydzieła da się zagrabiać bądź niszczyć podczas podbojów.
Zarówno rozbudowany system religii, jak i kultur ma sprawić, że populacja w EU5 stanie się bardziej autentyczna, a decyzje gracza – trudniejsze i bardziej wielowymiarowe.
Bardziej szczegółowe informacje na temat obu tych systemów znajdziecie we wspomnianym wpisie studia Paradox Interactive. Poniżej zaś możecie obejrzeć materiał, w którym deweloperzy omawiają owe zagadnienia.
Europa Universalis V zadebiutuje na PC 4 listopada.