Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 października 2025, 19:28

autor: Kamil Kleszyk

W Europa Universalis 5 wojna się zmieni i będzie tak realistyczna, jak nigdy dotąd w serii historycznych „wielkich strategii” Paradoxu

Paradox przedstawił szczegóły systemu wojen w strategii Europa Universalis 5. Bitwy mają być bardziej realistyczne niż kiedykolwiek wcześniej w serii.

Źródło fot. Paradox Interactive
i

Studio Paradox kontynuuje serię obszernych dzienników deweloperskich poświęconych grze Europa Universalis V. Po szczegółach związanych z handlem i ekonomią oraz religią i kulturą przyszła kolej na najważniejszy element strategii historycznych – wojnę.

Od średniowiecznych pospolitych ruszeń do armii zawodowych

Podstawową różnicą w stosunku do poprzednich części serii będzie to, że wojsko przestanie być jedynie „zasobem” generowanym przez abstrakcyjny wskaźnik. W Europa Universalis V armie mają składać się z realnych członków populacji. Jeśli dane państwo zdecyduje się na wystawienie pospolitego ruszenia, na front trafią chłopi, mieszczanie, duchowni czy szlachta – czyli ci sami ludzie, którzy normalnie pracują w gospodarce.

Śmierć na polu bitwy będzie oznaczać trwałą utratę ludności, a po rozwiązaniu armii ocaleni wrócą do swoich zajęć cywilnych. To sprawi, że poszczególne kampanie wojenne staną się realnym obciążeniem dla kraju, a nie tylko „cyferkami” w statystykach.

Paradox Interactive

Każda grupa społeczna dostarczy odmiennych jednostek – chłopi sformują podstawowe szeregi, mieszczanie i duchowieństwo wystawią piechotę, a szlachta ciężkozbrojną kawalerię. Problem w tym, że pospolite ruszenie nie uzupełni strat w trakcie kampanii – aby odzyskać siły, konieczne okaże się rozwiązanie armii i powołanie nową.

Z czasem, wraz z postępem technologicznym i rozwojem instytucji, gracze otrzymają dostęp do wojsk zawodowych. Ich bazą będą nowe budynki, takie jak zbrojownie czy pola treningowe, zapewniające zasoby ludzkie dla stałych regimentów. Żołnierzom przyjdzie trenować i rozwijać się wraz z kolejnymi odkryciami technologicznymi – od halabardników i arkebuzerów po artylerię i muszkieterów.

Struktura armii i rola dowódców

Armie w EU5 podzielone zostaną na cztery główne kategorie: piechotę, kawalerię, artylerię i jednostki pomocnicze. Ich organizacja oprze się na podziale na trzy strefy – lewą, centralną i prawą – oraz odwody. Rozstawienie oddziałów i ich inicjatywa mają pełnić kluczowe znaczenie dla przebiegu bitwy.

Nie mniej ważny okaże się wybór dowódcy. Każdy generał będzie pochodzić z dworu gracza i posiadać unikalne umiejętności administracyjne, dyplomatyczne i militarne, wpływające na takie aspekty, jak morale, szybkość marszu, logistyka czy skuteczność oblężeń.

Logistyka i zaopatrzenie

Paradox szczególną wagę przywiązuje do logistyki. Armie mają oczywiście potrzebować żywności, czerpanej z pobliskich przyjaznych prowincji – linia zaopatrzenia może jednak zostać przerwana przez wroga. Zbyt długie kampanie, brak dostaw, choroby czy surowe zimy będą prowadzić do strat, a czasem zmuszą do odwrotu.

Jednostki pomocnicze, takie jak obozowi pachołkowie, zwiększą pojemność zapasów i umożliwią głębsze wypady w terytorium przeciwnika. Z kolei pogoda i choroby zdziesiątkują oddziały, dodając wojnie dodatkowej warstwy realizmu.

Bitwy na lądzie i na morzu

Starcia będą rozpoczynać się od ostrzału artyleryjskiego, a następnie żołnierze przejdą do walki wręcz. Jednostki mają walczyć do momentu przełamania morale lub całkowitego rozbicia. Upadek jednej flanki może doprowadzić do efektu domina i klęski całej armii.

System obejmie także walkę morską. Do obsługi flot niezbędni okażą się marynarze, rekrutowani z populacji i specjalnych budynków. Silna flota pozwoli nie tylko dominować na oceanach, lecz także wspierać logistykę armii lądowych, blokować porty przeciwnika czy chronić handel w czasie pokoju.

Paradox Interactive

Nowy system sprawi, że wojna w Europa Universalis V nie będzie sprowadzała się wyłącznie do liczby regimentów. Ważną rolę odegrają również logistyka, morale, klimat, skład armii, technologia, a nawet kultura regionu. Jak podkreślają twórcy, każda decyzja ma wiązać się z poważnymi konsekwencjami – zarówno na polu bitwy, jak i w społeczeństwie.

Poniżej możecie obejrzeć materiał, w którym deweloperzy omawiają system wojen w EU5.

Europa Universalis V zadebiutuje na PC 4 listopada.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej