Paradox całkowicie zmieni ekonomię w nowej odsłonie swojej wielkiej strategii. Będzie ona ważnym elementem „żyjącego, dynamicznego świata”
Twórcy Europa Universalis 5 przybliżyli graczom kolejne kluczowe mechaniki gry. Tym razem skupiono się na handlu i ekonomii.

Paradox Interactive odsłania kolejne karty i ujawnia nowe szczegóły dotyczące gry Europa Universalis 5. Twórcy nadchodzącej strategii opublikowali nowy blog deweloperski oraz materiał wideo poświęcony mechanikom handlu i ekonomii.
Handel i ekonomia w EU5
Na początku deweloperzy omówili produkcję, czyli jeden z fundamentów bogactwa kraju. Każda lokalizacja w EU5 produkuje określony rodzaj surowca zależny od jego położenia, klimatu i kontekstu historycznego. Na wydajność gromadzenia zasobów wpływa wiele czynników, takich jak infrastruktura, populacja, poziomy rozwoju i „dewastacji” oraz technologia.
Razem te systemy gwarantują, że produkcja zasobów w EU5 nie jest statyczna, ale ewoluuuje wraz z rozwojem kraju, jej technologią oraz stawianymi przed nią wyzwaniami.
Pełny potencjał lokacji uwolnimy z wykorzystaniem budynków. W EU5 mają byćone czymś więcej niż tylko prostymi ulepszeniami – każda struktura posłuży odrębnemu celowi i znacząco wpłynie na produkcję, wydobycie surowców oraz handel. Istnieje kilka typów budynków, w tym kulturowe, rządowe i wojskowe, a wiele z nich będzie można z czasem ulepszyć. Są one również kluczowe dla zaspokojenia potrzeb ludności.
W EU5 budynki stanowią serce żywego cyklu ekonomicznego. Surowe materiały napędzają budownictwo, budynki napędzają produkcję, a ta z kolei wzmacnia zarówno twoje rynki, jak i rozwój twojego imperium. Opanowanie tego cyklu pozwala przekształcić zwyczajne miejsca w kwitnące centra władzy, dobrobytu i rozwoju.
EU5 będzie pierwszą grą z serii, w której będzie widoczny dynamiczny przepływ towarów między stale zmieniającymi się gospodarkami. Rynki zakotwiczone zostaną w specjalnych centrach – miejscach, gdzie kupuje i sprzedaje się towary – a ich zasięg rozciągnie się na inne miejsca. Właścicielem rynku będzie państwo kontrolujące dane centrum, choć samo posiadanie go nie zagwarantuje dominacji.

Rynki charakteryzują czynniki, które wpływają na ich ekspansję lub kurczenie się. Należą do nich m.in. atrakcyjność rynkowa i poziom ochrony przed wchłonięcie ich przez konkurencję. Gracze posiadający rynek będą mogli konkurować z innymi, by wzmacniać jego pozycję (a tym samym własną).
Na koniec omówiono handel, czyli przepływ towarów pomiędzy rynkami. Jest to kluczowy element dla każdego kraju, ponieważ nikt nie będzie miał dostępu do wszystkich zasobów świata. Na każdym rynku państwa będą konkurować o jak najlepsze warunki handlowe, które można spróbować uzyskać na różne sposoby.
Po ugruntowaniu swojej pozycji gracze będą mogli prowadzić handel zgodnie ze swoją zdolnością handlową, która wpływa na liczbę dostępnych transakcji. Co ciekawe, w EU5 handlować będą nie tylko kraje – samodzielnie zrobią to również niektóre klasy obywateli.
Systemy ekonomiczne EU5 zostały zaprojektowane z myślą o dynamice, powiązaniu i głębokim strategicznym charakterze. Od zasobów wydobywanych przez robotników i kształtowanych przez geografię, po budynki, które przekształcają lokacje w centra dobrobytu, oraz rynki, które łączą narody w handlu i rywalizacji – każda decyzja, którą podejmujesz, wpływa na przepływ towarów i losy twojego ludu.
Europa Universalis 5 zadebiutuje 4 listopada wyłącznie na PC. Gra zaoferuje polską wersję językową.
- Europa Universalis 5 to najtrudniejsza gra, której chcę się nauczyć - jeśli wystarczy mi na to czasu