Krakowski Park Technologiczny udostępnił obszerny raport Kondycja polskiej branży gier 2020. Jego autorzy przewidują, że do 2024 roku wartość rodzimego rynku elektronicznej rozrywki wzrośnie do 3 miliardów złotych.
We wrześniu pisaliśmy o wynikach Polish Gamers Research 2020, czyli badania poświęconego polskim graczom. W ten sposób dowiedzieliśmy się m.in. o zainteresowaniu rodzimych fanów elektronicznej rozrywki e-sportem i VR oraz ich preferencjami w zakresie ceny i gatunków gier. To jednak tylko część większego projektu, który dopiero został ukończony. Mowa o raporcie Kondycja polskiej branży gier 2020, który na ponad 150 stronach przybliża wiele interesujących danych na temat branży w Polsce.
Prace nad raportem rozpoczęły się już w 2019 roku i ciągnęły przez cały 2020 rok. Wśród autorów znaleźli się m.in. Michał Bobrowski (szef marketingu GRYOnline.pl), Maciej Śliwiński (jeden z organizatorów konferencji Digital Dragon) oraz Anna Krampus-Sepielak (kierownik zespołu ds. branży gier w Krakowskim Parku Technologicznym), wspomagani przez wielu innych miłośników gier oraz specjalistów. Autorzy korzystali z danych zebranych przez siebie oraz innych analityków (m.in. grupy Newzoo oraz SuperData), jak również wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami wydawców (w tym Ubisoftu i Microsoftu) oraz polskich deweloperów (People Can Fly, 11 bit studios, Draw Distance itd.).
Choć część podanych informacji dotyczy jeszcze czasów sprzed wybuchu pandemii koronawirusa, autorzy nie omieszkali sprawdzić wpływu COVID-19 (czy raczej ograniczeń narzuconych w związku z nim) na branżę polską oraz światową. Wnioski na temat podejścia graczy przytaczaliśmy w poprzednich wiadomościach. Jednak raport uwzględnia także wypowiedzi deweloperów, które zdają się potwierdzać pozytywny wpływ obecnej sytuacji na sprzedaż gier:
Początek pandemii oraz wprowadzenie lockdownu poskutkowało między innymi znaczącym wzrostem konsumpcji mediów i szeroko pojętej elektronicznej rozrywki, w tym oczywiście gier. Wszyscy nasi rozmówcy przyznają, że wyniki sprzedażowe w miesiącach pandemii i obowiązywania mniej lub bardziej restrykcyjnych obostrzeń są dla nich satysfakcjonujące.
Oczywiście restrykcje związane z pandemią są też sporym utrudnieniem dla twórców. Niemniej wzrost zainteresowania grami w Polsce (niekoniecznie tylko z powodu koronawirusa) przełożył się na optymistyczne prognozy rozwoju rynku. Autorzy raportu szacują, że wartość polskiej branży gier przekroczy 2,5 miliarda złotych (czyli ponad 665 milionów dolarów) jeszcze w tym roku oraz 3 mld zł (blisko 800 mln dol.) do 2024 r. Zaznaczono przy tym, że dotyczy to tylko sprzedaży gier polskim nabywcom, tak fizycznej, jak i cyfrowej.
To tylko kilka faktów przytoczonych z obszernego opracowania Kondycja polskiej branży gier 2020. Autorzy podali też informacje na temat wynagrodzeń oraz największych sukcesów rodzimych deweloperów. Pełną treść raportu znajdziecie pod tym adresem. Jeśli jednak nie w smak Wam 150-stronicowa lektura lub bardziej interesuje Was profil polskiego gracza, zachęcamy do zapoznania się w tekstami poświęconymi badaniu Polish Gamers Research 2020 opublikowanymi w naszym serwisie. Odnośniki do tychże znajdziecie poniżej.
Więcej:Przeoczenie czy celowe działanie twórców Cyberpunka 2077? Mały detal rozpalił dyskusję wśród fanów
24

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).