Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020

Wyniki badania Polish Gamers Research ujawniają, ile płacimy za gry. Jednak w obliczu podwyżek cen tytułów konsolowych należy zadać sobie pytanie: czy Polaków dalej będzie na to stać?

Aleksandra Dziwińska

Komentarze

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020.
Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020.
Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #1
To ile w końcu płacimy za gry? Via Polish Gamers Research 2020.

Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny szósty raz udostępniły wyniki badań na temat polskiej społeczności graczy. Przyjrzeliśmy się już kilku zagadnieniom, ale dziś poruszymy wyjątkowo wrażliwy temat. Pomówmy o pieniądzach.

Czy możemy zapłacić więcej?

Jak miewają się portfele graczy? Czy będą w stanie udźwignąć podwyżki cen związane z następną generacją konsol? Co prawda 61% graczy zadeklarowało, że posiada stałą pracę (to o 10% więcej niż w zeszłym roku), jednak do tej pory więcej niż 200 złotych na grę wydawał tylko 1% graczy PC i 8% graczy konsolowych. W przypadku tych pierwszych odnotowano duży spadek w porównaniu do ubiegłego roku. Wtedy 7% graczy było gotowych zapłacić ponad 200 złotych. Badacze upatrują przyczyny tego stanu rzeczy w szalejącej pandemii koronawirusa.

 

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #2
Wykres dla graczy PC. Via Polish Gamers Research 2020

Najwięcej (29%) użytkowników komputerów wydaje na pojedynczą grę od 50 do 90 złotych. 26% przeznacza na zakupy od 100 do 200 złotych. Natomiast 18% ogranicza swoje wydatki do 30-49 złotych. Jak to wygląda u „konsolowców”? 48% jest skłonnych zapłacić od 100 do 200 złotych. 36% nie wyda więcej niż 100 zł. Jedynie 6% płaci od 200 do 300 złotych, a jeszcze więcej zapłaci tylko 2% użytkowników konsol. Czy polski gracz da się więc namówić na zapłacenie więcej za nowego CoDa?

Czy na pewno musimy zapłacić?

Tylko 41% graczy komputerowych deklaruje, że w ogóle wydaje pieniądze na nowe gry. Wpływ na to ma niechybnie Epic Games i inne „rozdawnictwa”, a także bogactwo tytułów darmowych. W przypadku konsol, które nie zapewniają tak częstych możliwości darmowego pobierania gier odsetek graczy kupujących nowe gry wynosi 46%, choć w porównaniu do poprzedniej fali badania widać wyraźny spadek z poziomu 55%. Niemniej jednak w ujęciu wartościowym – to właśnie gracze konsolowi wydają najwięcej pieniędzy na nowe gry.

Inwestycje w dodatki

Jednak świeżą porcję rozrywki można zapewnić sobie nie tylko kupując nowy tytuł. 27% graczy PC przyznało, że dokonuje zakupu dodatków do gier. 22% z nich wydaje od 50 do 99 złotych. 19% od 30 do 49, a 20% „mieści się” z wydatkami w przedziale od 20 do 29 złotych. Jak sytuacja wygląda na konsolach? Tu 28% graczy dokupuje więcej zawartości do gier. Bardzo podobnie prezentują się statystyki dotyczące wydawanych kwot. 22% wydaje od 50 do 99, 23% od 30 do 49, a 18% od 20 do 29 złotych.

Grosza daj Polakowi, czyli ile możemy wydać na grę. Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #3
Wykres dla graczy konsolowych. Via Polish Gamers Research 2020

Kartą czy gotówką?

Ani tak, ani tak. Najpopularniejszym sposobem płatności (44%) wśród użytkowników PC jest przelew bankowy. 41% decyduje się na płatność kartą online, a 36% stawia na BLIK. Ten ostatni szczególnie przypadł do gustu graczom konsolowym. Z tej metody płatności korzystało 38% ankietowanych. Nieco słabiej wypadły przelewy bankowe (36%) i internetowe płatności kartą (34%).

Co to wszystko oznacza? Statystycznego Polaka, który decyduje się na zakup gry, stać na nieco większy wydatek. Czy będzie go stać na gry next-genowe? Zobaczymy. Póki co liczby na to nie wskazują. W nieco bardziej komfortowej sytuacji znajdują się gracze PC, którzy zawsze mogą liczyć na większe promocje i darmowe gry np. w Epic Games Store. Jaka przyszłość czeka jednak graczy konsolowych?

O badaniu:

Badanie Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny. Za realizację tegorocznej edycji odpowiadał Publicis Groupe.

Badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) zostało zrealizowane w dniach 15 – 31 maja 2020 roku wśród uczestników ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna.

Próba główna badania składała się z 1430 polskich internautów w wieku 15-65 lat, w tym z reprezentatywnej próbki 594 rodziców dzieci poniżej 18. roku życia. Dodatkowo dla uzyskania większej dokładności szczegółowych pytań na każdej z 5 analizowanych platform do gier (gry instalowane na PC, gry konsolowe, gry przeglądarkowe, gry w mediach społecznościowych, gry na urządzeniach mobilnych) zastosowaną próbę główną poszerzono o dodatkowych panelistów grających na wybranej platformie. Łączna wielkość próby (próba główna + booster) wyniosła 1737 respondentów.

Strukturę próby skorygowano za pomocą wagi analitycznej, dopasowując ją do struktury populacji internautów w wieku 15-65 lat pod względem kluczowych cech odpowiadających celowi badania. Przy obliczaniu wagi wzięto pod uwagę zmienne społeczno-demograficzne, tj. płeć, wiek, poziom wykształcenia, lokalizację. Wyniki przedstawione w raporcie oparte są na danych ważonych.

Inne wiadomości z cyklu

17

Marvel’s Avengers na podium – top 10 w Polsce

Następny
Marvel’s Avengers na podium – top 10 w Polsce

Wielki mech potrafi jeszcze więcej. Są nagrania z testów

Poprzedni
Wielki mech potrafi jeszcze więcej. Są nagrania z testów

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl