Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 września 2020, 12:18

autor: Aleksandra Dziwińska

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020

Wyniki Polish Gamers Research 2020 dostarczyły wielu informacji o graczach komputerowych. Okazuje się, że preferują oni samotną zabawę, uwielbiają strategie i zdarza się im złamać prawo.

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #1
Gotowi sprawdzić, co liczby mówią o graczach PC? Via Polish Gamers Research 2020.

Po raz 6. Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny zaprezentowały wyniki corocznych badań polskich graczy. Znamy już profil entuzjasty rozrywki komputerowej, przyjrzyjmy się więc konkretnej grupie. Jak w ankiecie zaprezentowali się użytkownicy komputerów?

Wolimy grać samotnie

Z danych wynika, że polscy gracze preferują zabawę w trybach single player. Opcję „zawsze sam” wybrało 44% graczy. Natomiast 37% przyznało, że większość czasu spędza w grach samotnie i jedynie sporadycznie wybiera tryby multiplayer.

Jakie gry wybierają Polacy, kiedy chcą zagrać w większym gronie? Prym (32%) wiodą gry sportowe/wyścigowe, tj. FIFA czy Need for Speed. Tuż za nimi (30%) uplasowały się FPS-y (CS, Overwatch, Battlefield, Call of Duty). Za nimi znalazły się gry wojenne (25%), strategie (25%), MMO (22%) i gry MOBA (19%).

Ogół graczy wybrał jednak nieco inne gatunki. Polacy uwielbiają strategie (wskazane przez 36% ankietowanych), RPG-i, FPS-y i gry logiczne (31%) oraz gry karciane (30%). Najmniejszą popularnością cieszą się natomiast symulatory farm i gry kasynowe.

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #2
Via Polish Gamers Research 2020

Ile czasu spędzamy przed monitorem?

Badanie pokazało również, że najwięcej czasu na grę przeznaczają fani RPG-ów. Potrafią w czasie jednej sesji spędzić przed ekranem 3 godziny. Jednakże większość graczy poświęca na pojedynczą rozgrywkę od 30 minut do 2 godzin. Wyjątkiem są tu fani gier logicznych, karcianych i kasynowych - oni jednorazowo spędzają w grach od 15 minut do godziny.

Steam dalej króluje

Mimo nieustannych wysiłków Epic Games Store, w Polsce to Steam jest w dalszym ciągu głównym (38%) dostawcą cyfrowych gier. Sklep Epica jest ulubionym miejscem zakupów jedynie 6% ankietowanych. Wyżej uplasowały się Origin (13%) i portale aukcyjne (12%). Na równi ze sklepem Tima Sweeneya stoi Microsoft Store. Rodzimego GOG-a preferuje jedynie 3% graczy. To wciąż lepiej niż Uplay, którego wybiera tylko 2% społeczności.

Jakie argumenty przemawiają za zakupem cyfrowych wersji? 66% biorących udział w badaniu graczy PC-towych i konsolowych wskazało, że jest to dużo wygodniejszy sposób. 39% z nich uważa również, że w dobie koronawirusa jest to bezpieczniejsza metoda. 38% zwraca uwagę na fakt, że wersje cyfrowe występują w większej liczbie wariantów niż pudełka, a 29% najbardziej ceni możliwość pre-instalacji, zanim gra zostanie oficjalnie udostępniona.

Serwisy aukcyjne? Tak, jak najbardziej

Wróćmy jeszcze do portali aukcyjnych. Allegro, OLX i eBay cieszą się dużą popularnością wśród grających. 57% ankietowanych chętnie dokonuje w ten sposób zakupów. 80% szuka na tych stronach wersji pudełkowych, 18% cyfrowych kluczy, a 2% wybiera nielegalne kupowanie kont na Steam czy PSN. Wśród kupujących fizyczne kopie 44% wybiera nowe „pudełka”, a 36% decyduje się na używane produkty.

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #3
Via Polish Gamers Research 2020

Liczby te kreują gracza komputerowego na postać skorą poświęcić kilka godzin w ciągu dnia na samotną rozrywkę. Nie zawsze wybiera gry cyfrowe, ale jeżeli już to robi, to kupuje na Steam. Samotny wilk wybiera RPG-i, strategie, FPS-y i unika gier kasynowych. Zgadzacie się z tą wizją?

O badaniu:

Badanie Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny. Za realizację tegorocznej edycji odpowiadał Publicis Groupe.

Badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) zostało zrealizowane w dniach 15 – 31 maja 2020 roku wśród uczestników ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna.

Próba główna badania składała się z 1430 polskich internautów w wieku 15-65 lat, w tym z reprezentatywnej próbki 594 rodziców dzieci poniżej 18. roku życia. Dodatkowo dla uzyskania większej dokładności szczegółowych pytań na każdej z 5 analizowanych platform do gier (gry instalowane na PC, gry konsolowe, gry przeglądarkowe, gry w mediach społecznościowych, gry na urządzeniach mobilnych) zastosowaną próbę główną poszerzono o dodatkowych panelistów grających na wybranej platformie. Łączna wielkość próby (próba główna + booster) wyniosła 1737 respondentów.

Strukturę próby skorygowano za pomocą wagi analitycznej, dopasowując ją do struktury populacji internautów w wieku 15-65 lat pod względem kluczowych cech odpowiadających celowi badania. Przy obliczaniu wagi wzięto pod uwagę zmienne społeczno-demograficzne, tj. płeć, wiek, poziom wykształcenia, lokalizację. Wyniki przedstawione w raporcie oparte są na danych ważonych.

Inne wiadomości z cyklu