Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020

Wyniki Polish Gamers Research 2020 dostarczyły wielu informacji o graczach komputerowych. Okazuje się, że preferują oni samotną zabawę, uwielbiają strategie i zdarza się im złamać prawo.

Aleksandra Dziwińska

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020.
Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020.
Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #1
Gotowi sprawdzić, co liczby mówią o graczach PC? Via Polish Gamers Research 2020.

Po raz 6. Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny zaprezentowały wyniki corocznych badań polskich graczy. Znamy już profil entuzjasty rozrywki komputerowej, przyjrzyjmy się więc konkretnej grupie. Jak w ankiecie zaprezentowali się użytkownicy komputerów?

Wolimy grać samotnie

Z danych wynika, że polscy gracze preferują zabawę w trybach single player. Opcję „zawsze sam” wybrało 44% graczy. Natomiast 37% przyznało, że większość czasu spędza w grach samotnie i jedynie sporadycznie wybiera tryby multiplayer.

Jakie gry wybierają Polacy, kiedy chcą zagrać w większym gronie? Prym (32%) wiodą gry sportowe/wyścigowe, tj. FIFA czy Need for Speed. Tuż za nimi (30%) uplasowały się FPS-y (CS, Overwatch, Battlefield, Call of Duty). Za nimi znalazły się gry wojenne (25%), strategie (25%), MMO (22%) i gry MOBA (19%).

Ogół graczy wybrał jednak nieco inne gatunki. Polacy uwielbiają strategie (wskazane przez 36% ankietowanych), RPG-i, FPS-y i gry logiczne (31%) oraz gry karciane (30%). Najmniejszą popularnością cieszą się natomiast symulatory farm i gry kasynowe.

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #2
Via Polish Gamers Research 2020

Ile czasu spędzamy przed monitorem?

Badanie pokazało również, że najwięcej czasu na grę przeznaczają fani RPG-ów. Potrafią w czasie jednej sesji spędzić przed ekranem 3 godziny. Jednakże większość graczy poświęca na pojedynczą rozgrywkę od 30 minut do 2 godzin. Wyjątkiem są tu fani gier logicznych, karcianych i kasynowych - oni jednorazowo spędzają w grach od 15 minut do godziny.

Steam dalej króluje

Mimo nieustannych wysiłków Epic Games Store, w Polsce to Steam jest w dalszym ciągu głównym (38%) dostawcą cyfrowych gier. Sklep Epica jest ulubionym miejscem zakupów jedynie 6% ankietowanych. Wyżej uplasowały się Origin (13%) i portale aukcyjne (12%). Na równi ze sklepem Tima Sweeneya stoi Microsoft Store. Rodzimego GOG-a preferuje jedynie 3% graczy. To wciąż lepiej niż Uplay, którego wybiera tylko 2% społeczności.

Jakie argumenty przemawiają za zakupem cyfrowych wersji? 66% biorących udział w badaniu graczy PC-towych i konsolowych wskazało, że jest to dużo wygodniejszy sposób. 39% z nich uważa również, że w dobie koronawirusa jest to bezpieczniejsza metoda. 38% zwraca uwagę na fakt, że wersje cyfrowe występują w większej liczbie wariantów niż pudełka, a 29% najbardziej ceni możliwość pre-instalacji, zanim gra zostanie oficjalnie udostępniona.

Serwisy aukcyjne? Tak, jak najbardziej

Wróćmy jeszcze do portali aukcyjnych. Allegro, OLX i eBay cieszą się dużą popularnością wśród grających. 57% ankietowanych chętnie dokonuje w ten sposób zakupów. 80% szuka na tych stronach wersji pudełkowych, 18% cyfrowych kluczy, a 2% wybiera nielegalne kupowanie kont na Steam czy PSN. Wśród kupujących fizyczne kopie 44% wybiera nowe „pudełka”, a 36% decyduje się na używane produkty.

Samotny wilk na Steam, czyli polski gracz PC. Wyniki Polish Gamers Research 2020 - ilustracja #3
Via Polish Gamers Research 2020

Liczby te kreują gracza komputerowego na postać skorą poświęcić kilka godzin w ciągu dnia na samotną rozrywkę. Nie zawsze wybiera gry cyfrowe, ale jeżeli już to robi, to kupuje na Steam. Samotny wilk wybiera RPG-i, strategie, FPS-y i unika gier kasynowych. Zgadzacie się z tą wizją?

O badaniu:

Badanie Polish Gamers Research jest corocznym badaniem polskich graczy realizowanym od 2014 roku przez Polish Gamers Observatory i Krakowski Park Technologiczny. Za realizację tegorocznej edycji odpowiadał Publicis Groupe.

Badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) zostało zrealizowane w dniach 15 – 31 maja 2020 roku wśród uczestników ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna.

Próba główna badania składała się z 1430 polskich internautów w wieku 15-65 lat, w tym z reprezentatywnej próbki 594 rodziców dzieci poniżej 18. roku życia. Dodatkowo dla uzyskania większej dokładności szczegółowych pytań na każdej z 5 analizowanych platform do gier (gry instalowane na PC, gry konsolowe, gry przeglądarkowe, gry w mediach społecznościowych, gry na urządzeniach mobilnych) zastosowaną próbę główną poszerzono o dodatkowych panelistów grających na wybranej platformie. Łączna wielkość próby (próba główna + booster) wyniosła 1737 respondentów.

Strukturę próby skorygowano za pomocą wagi analitycznej, dopasowując ją do struktury populacji internautów w wieku 15-65 lat pod względem kluczowych cech odpowiadających celowi badania. Przy obliczaniu wagi wzięto pod uwagę zmienne społeczno-demograficzne, tj. płeć, wiek, poziom wykształcenia, lokalizację. Wyniki przedstawione w raporcie oparte są na danych ważonych.

Inne wiadomości z cyklu

Podobało się?

19

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-09-21
12:56

popaczek Junior

Weźcie poprawcie szybko to "zdaża się", bo aż wstyd, żeby takie błędy robić...

Komentarz: popaczek
2020-09-21
13:25

zanonimizowany1146443 Senator

Szkoda, że GoG nadal jest tak mało popularny. To jedyny cyfrowy sklep, który nie zabiera graczowi jego własności i daje choć namiastkę posiadania wydania fizycznego. Dobrze, że na konsolach nadal jest po staremu. Gdyby tam też doszło do pełnej cyfryzacji rynku, byłaby tragedia.

Komentarz: zanonimizowany1146443
2020-09-22
12:03

FanGta Generał

FanGta

Jakby cudownie było gdyby wszyscy byli normalni i grali tylko w singla

Komentarz: FanGta

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl