Nowy raport firmy analitycznej Newzoo rzuca światło na kondycję branży gier w 2025 roku. Dokument przedstawia prognozy przychodów z poszczególnych platform, wskazuje optymalny moment na wyjście z wczesnego dostępu i podkreśla imponujące osiągnięcia Robloxa.
Społeczność graczy z roku na rok rośnie w siłę, remastery oraz remaki podają tlen popularnym cyklom, a idealny moment na premierę przypada mniej więcej na pół roku od debiutu we wczesnym dostępie – najnowszy raport firmy Newzoo to kopalnia wiedzy na temat obecnego i przyszłego stanu branży wirtualnej rozgrywki. Obszerny dokument przygotowany przez holenderskie przedsiębiorstwo pokazuje m.in., które platformy są najpopularniejsze oraz jakie strategie deweloperów mają największą skuteczność.
Według Newzoo w 2025 roku łączna liczba graczy przekroczy 3,6 miliarda, co oznacza wzrost o +4.4% względem zeszłego roku. Na ten wynik składają się użytkownicy pecetów (936 milionów), konsol (645 milionów) oraz urządzeń mobilnych (3 miliardy). W przyszłości mają pojawić się bardziej innowacyjne metody monetyzacji, ale choć liczba kupujących osób będzie wzrastać, do 2028 roku spodziewany jest spadek średnich wydatków na płatnika.
Szacuje się, że całkowite przychody z rynku PC wyniosą 39,9 mld dolarów (+2,5% w stosunku do poprzedniego roku), natomiast w przypadku konsol będzie to ok. 45,9 mld dolarów (+5,5%). Prym w przewidywaniach dotyczących profitów wiodą gry mobilne z aż 103 mld dolarów (+2,9%), co daje łączną kwotę 188,8 mld dolarów (+3,4%). Na ten wynik wpływ będą mieli przede wszystkim gracze z Chin oraz Japonii, jak również osoby urodzone po 2010 roku. Statystyki powinny znacznie podskoczyć w 2026 roku, po premierze Grand Theft Auto VI.
Udostępnienie gry przed jej premierą to obecnie powszechna strategia, która zapewnia twórcom zarówno środki finansowe, jak i możliwość reakcji na sugestie społeczności. Z tego rozwiązania korzystają zarówno niezależni deweloperzy (vide pozostający w tej fazie od przeszło dekady Project Zomboid), jak i firmy pokroju Larian Studios (Baldur’s Gate III). Raport zdradza, w którym momencie tytuł powinien zaoferować pełną wersję, by zatrzymać przy sobie użytkowników.
Specjalne miejsce w raporcie otrzymała produkcja Roblox, która staje się przykładem dzieła wykraczającego poza ramy klasycznych gier. Tytuł stanowi ekosystem pozwalający na socjalizację, a także oferujący możliwość rozwijania platformy i dzielenia się z innymi swoją twórczością. Roblox ma już prawie 112 milionów aktywnych użytkowników dziennie, a wynik ten stale rośnie. Co więcej, w 1. kwartale bieżącego roku wypłaty deweloperów wzrosły w stosunku do 2024 r. o 39%, do kwoty 281 mln dolarów.
Warto również wspomnieć, że wg raportu gracze coraz częściej nadają priorytet narracji czy angażującym mechanikom kosztom strony wizualnej. To z kolei przekłada się na popularność remasterów oraz remake’ów, które przyciągają zarówno weteranów, jak i nowych użytkowników. Swoją cegiełkę do ich rozpowszechnienia dołożyła również wsteczna kompatybilność, będąca standardem w konsolach PlayStation 5 czy Xbox Series X/S.
2

Autor: Krzysztof Kałuziński
W GRYOnline.pl związany z Newsroomem. Nie boi się podejmowania różnych tematów, choć preferuje wiadomości o niezależnych produkcjach w stylu Disco Elysium. W dzieciństwie pisał opowiadania fantasy, katował Pegasusa, a potem peceta. Pasję przekuł w zawód redaktora portalu dla graczy prowadzonego z przyjacielem, jak również copywritera oraz doradcy w sklepie z konsolami. Nie przepada za remake'ami i growymi tasiemcami. Od dziecka chciał napisać powieść, choć zdecydowanie lepiej tworzy mu się bohaterów niż fabułę. Pewnie dlatego tak pokochał RPGi (papierowe i wirtualne). Wychowały go lata 90., do których chętnie by się przeniósł. Uwielbia filmy Tarantino, za sprawą Mad Maksa i pierwszego Fallouta zatracił się w postapo, a Berserk przekonał go do dark fantasy. Dziś próbuje sił w e-commerce i marketingu, jednocześnie wspierając Newsroom w weekendy, dzięki czemu wciąż może kultywować dawne pasje.