Pisanie gier na PlayStation 3 jest proste

Sytuacja konsolowych gier multiplatformowych w przypadku PlayStation 3 nie wygląda najlepiej. Bardzo często zdarzają się duże opóźnienia w stosunku do premiery gry na innych platformach. Duża część ukazujących się na konsolę Sony tytułów wygląda też nieco gorzej niż w przypadku bezpośredniej konkurencji w postaci Xboxa 360 (dobrym przykładem jest tu Splinter Cell: Double Agent czy The Darkness).

Przemysław Zamęcki

Sytuacja konsolowych gier multiplatformowych w przypadku PlayStation 3 nie wygląda najlepiej. Bardzo często zdarzają się duże opóźnienia w stosunku do premiery gry na innych platformach. Duża część ukazujących się na konsolę Sony tytułów wygląda też nieco gorzej niż w przypadku bezpośredniej konkurencji w postaci Xboxa 360 (dobrym przykładem jest tu Splinter Cell: Double Agent czy The Darkness). Jednak według producentów Call of Duty 4, Infinity Ward, pisanie gier na konsolę Sony wcale nie jest trudne.

Serwis Next Generation przeprowadził wywiad z prezesem firmy, Grantem Collierem, który zapytany o powód opóźnień z jakimi borykają się inni developerzy odpowiada:

„Myślę, że związane jest to z alokacją środków. […] My nie mieliśmy żadnych problemów z PS3. Jest prawdopodobnie spowodowane naszym podejściem i filozofią pracy. Nad każdą wersją gry pracuje oddzielny zespół ludzi, podczas gdy inni skupiają się zwykle tylko na jednej platformie zaniedbując pozostałe.”

Tego typu podejście, a przede wszystkim słowa, które wypowiada Collier zapewne wleją wiele optymizmu w serca tak graczy, jak i samego Sony. Prezes Infinity Ward stawia sprawę jasno: to nie hardware konsoli winny jest tak wielu problemom, ale czynnik ludzki, który najczęściej objawia się w złym podejściu do pracy. Jednocześnie jest w stanie doskonale swoją tezę udowodnić, wszak Call of Duty 4 ukazuje się na PlayStation 3 tego samego dnia co i na wszystkie inne platformy. A co najważniejsze, gra w tej wersji zbiera równie pozytywne oceny.

Grant Collier uważa także, że CoD4 jest pierwszą grą z tzw. drugiej fali tytułów nowej generacji i podobnie jak wcześniej Call of Duty 2 wytycza nowe szlaki w produkcji gier.

Redaktorzy Next Generation nie omieszkali zapytać także o przewidywania dotyczące cyklu życia nowych konsol Sony i Microsoftu. „Z całą pewnością mamy przed sobą jeszcze trzy lub cztery lata, zanim firmy zajmą się produkcją gier na przyszłą generację” – pada odpowiedź.

Call of Duty 4: Modern Warfare

Call of Duty 4: Modern Warfare

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 5 listopada 2007

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.8

Gracze

9.3

Steam

OCEŃ
Oceny
  • Activision
  • Infinity Ward
  • PS3
Podobało się?

0

Przemysław Zamęcki

Autor: Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2007-11-09
19:57

zanonimizowany185877 Legend

😁

A to moze sie pomylilem chociaz pamietam ze czytalem ze sensor sie poprostu nie zmisci albo ze pad bedzie za ciezki a przez to niewygodny z obiema rzeczami dlatego sie wachaja czy dac to i to razem.

Nie, bo Sony deklamowało wszem i wobec, że wibracje są zupełnie niekompatybilne z sensorem ruchu (tzn. drgania miały przeszkadzać w komunikacji sensora z konsolą), więc Sixaxis nie posiada wibracji. Jednak nagle się okazało, że jest to możliwe i wychodzi DS3, który posiada i to i to. Sony robi fanów w konia, fani się cieszą, że są wydymani i jak chcą wibracji to muszą kupić Dual Shocka.

Komentarz: zanonimizowany185877
2007-11-09
20:00

zanonimizowany473512 Generał

Jeden z developerów Team Ninja wypowiadał analogiczne słowa.

Krzyczycie jakie to PS 3 jest trudne w programowaniu w oparciu o wypowiedzi osób, które są za leniwe, by poznać inne techniki pisania programów. Popieracie zwyczajnie lenistwo i ograniczenie poprzez powtarzanie tych słów. Dlaczego tak uważam? Dlatego, że już niejednokrotnie padały wypowiedzi od developerów, że programowanie na PS 3 jest nie tyle trudne, co po prostu inne, należy poznać klucz, według którego należy pisać programy na tę konsolę. Tylko i wyłącznie na tym polega "trudność".

Owszem, argument mówiący o tym, że to niepotrzebnie wydłuża koszta produkcji ma coś w sobie, jest jednak bardziej błędny niżeli trafiony. Wychodząc z założenia, że ta inność ma swoje zalety, która owocuje w przyszłości, to koszt, który należy ponieść w związku z powyższym jest do przełknięcia. Bowiem nabijanie kasy to nie wszystko, ludzie pragną się także rozwijać, a tym bardziej w swoim zawodzie! Poza tym, to jest to koszt, który z czasem w ogóle zanika, ponieważ kiedy raz dana drużyna nauczy się programować na tym sprzęcie, to już przy kolejnym projekcie nie muszą postępować według tych samych metod prób i błędów, czy jakichkolwiek innych, niepotrzebnie wydłużających czas produkcji - jako poparcie tego stwierdzenia niech posłuży ostatnia deklaracja Midway odnośnie opóźnień gier na PS 3.

A co do owoców, to już powoli stają się widoczne, niech za przykład posłuży Uncharted i Killzone 2, czy nawet Ratchet and Clank.

Komentarz: zanonimizowany473512
2007-11-10
14:28

hansatan Generał

hansatan

jeszcze rok temu wszyscy mowili, ze pisanie gier na ps3 jest b. trudne teraz jak widac zmieniaja front, a moim zdaniem ps3 nadal czeka na wielkie tytuly...

Komentarz: hansatan
2007-11-10
18:58

Chriso25 Generał

Chriso25

Ciekawe ile bedzie jeszcze czekac na te wielkie tytuly ta konsola jest cala skopana po co dzisiaj komus osiem rdzeni nielepiej bylo zrobic czterordzenoiowy procesor i dolozyc wiecej ramu, jak w 2008 nic sie nie zmieni to czarno widze przyszlosc PS3.

Komentarz: Chriso25
2007-11-10
19:47

zanonimizowany251643 Legend

hansatan - nie tyle zmieniają, co są o rok mądrzejsi :) Każdy sprzęt wymaga poznania. A Playstation ma tutaj niezłą historię- PS2 praktycznie nie dało się okiełznać bez assemblera.

Zaletą takiej konfiguracji - po przezwyciężeniu pierwszych problemów - jest o wiele więcej pary do dyspozycji. Jeżeli taki Uncharted używa 2-3 SPU czyli jakieś 30% mocy obliczeniowej procesora, to co to będzie, jak developerzy znajdą zastosowanie dla pozostałych ? Strach się bać, demko techniczne Getaway pokazuje mniej więcej, czego można się spodziewać :)

Dla leniwych - tu: http://www.youtube.com/watch?v=9O2YWumQNas

Komentarz: zanonimizowany251643

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl