Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 listopada 2005, 08:35

autor: Krzysztof Gonciarz

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6

Premiera polskiej wersji na PC gry Peter Jackson's King Kong już w najbliższy piątek. My zaś kontynuujemy nasz cykl poświęcony „wielkiej małpie”. Tym razem przyglądniemy się pracy „dźwiękowców”, którzy pracowali nad filmem. A na końcu, tradycyjnie już, kolejną część forumowego konkursu.

Premiera polskiej wersji na PC gry Peter Jackson's King Kong już w najbliższy piątek. My zaś kontynuujemy nasz cykl poświęcony „wielkiej małpie”. Tym razem przyglądniemy się pracy „dźwiękowców”, którzy pracowali nad filmem. A na końcu, tradycyjnie już, kolejną część forumowego konkursu.

Wcześniejsze cześci:

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 1

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 2

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 3

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 4

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 5

Rola osób odpowiedzialnych za udźwiękowienie jest we współczesnym kinie nie do przecenienia. To, co w trakcie oglądania przygód ekipy filmowej Carla Denhama na Skull Island wydawać się nam powinno zupełnie naturalne i „normalne”, jest tak naprawdę efektem ciężkiej i długotrwałej pracy najlepszych na świecie fachowców. Ich zadanie jest proste: mają sprawić, byśmy poczuli się jak w sercu tropikalnej wyspy, otoczeni przez prehistoryczne gady i inne niebezpieczne ustrojstwo.

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #1
Co by tu nacisnąć...

Nieczęsto zdarza się, by w końcowej fazie produkcji filmu doszło do zmiany na tak ważnym stanowisku jak kompozytor ścieżki dźwiękowej. Miało to miejsce w przypadku „King Konga”, gdy to na wskutek nieporozumień na linii Jackson – Shore (laureat Oscara za pierwszą i trzecią część LOTRa) ten drugi zmieniony został przez Jamesa Newtona Howarda (Batman: Początek, Osada, Szósty zmysł). Na 7 tygodni przed premierą rozpoczęto więc ekspresowe prace nad zupełnie nową oprawą muzyczną filmu. Przygotowanie 2 godzin i 48 minut muzyki wymaga równoległej pracy kilku zespołów muzyków i techników. Pisane przez 15 godzin dziennie utwory, notowane i doskonalone pod względem kompozycyjnym w pracowni Howarda, w trybie ekspresowym przesyłane są do studia nagraniowego w Los Angeles, gdzie wykonują je orkiestra oraz chór. Ostatnim stadium jest przesłanie ich do w studia odpowiedzialnego za produkcję oraz miksowanie.

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #2
Howar Shore już nad King Kongiem nie pracuje
Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #3
James Newton Howard

Skompletowanie wszystkich efektów dźwiękowych potrzebnych do odtworzenia odgłosów żyjącej dżungli to ponownie zadanie podzielone pomiędzy kilka niezależnych teamów. Część z nich pracuje w terenie, wymyślając coraz to nowe sposoby wygenerowania potrzebnych dźwięków za pomocą takich narzędzi jak dźwigi, pnie drzew czy wielkie głazy. Twórcy filmu do minimum ograniczyć chcą ilość dźwięków zapożyczonych z oficjalnych bibliotek, chcąc tym samym uniknąć wtórności. Zupełnie inna jest rola tzw. Foley artists, którzy z kolei w warunkach studyjnych generują pozornie proste sample, obrazujące czynności takie jak stąpanie po błocie czy przeładowywanie broni. W ich pracy najważniejsza jest wyobraźnia i kreatywność, jako że dostępność narzędzi jest w ich przypadku mocno ograniczona.

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #4
Pień drzewa upuszczony w błotko, idealny dźwięk stąpającego goryla...

Proces miksowania jest ostatnim etapem produkcji udźwiękowienia filmu, wymagającym połączenia ponad 600 występujących w obrazie ścieżek w jeden, spójny kolaż dźwiękowy. W rękach dźwiękowców jest wszystko, wyważają oni odpowiednie proporcje głośności, efektów (pogłosy) oraz przestrzenności, mając przy tym niemal nieograniczone możliwości edycyjne. Nawet orkiestrowe utwory JN Howarda nagrywane są z podziałem na poszczególne instrumenty, przez co dobór ostatecznego kształtu muzyki leży także w kompetencjach mikserów oraz reżysera. Znalezienie równowagi pomiędzy dialogami, muzyką a efektami jest głównym celem ich pracy.

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #5
guziczki, guziczki...

Konkurs

Tradycyjnie, na koniec piąta już odsłona naszego forumowego konkursu, który organizujemy wraz z polskim wydawcą gry „Peter Jackson's King Kong” (wersja PC), firmą Cenega Poland. W piątej części konkursu szczęście uśmiechnęło się do czytelnika o nicku Deepdelver.

Peter Jackson’s King Kong – Poczet Małpy cz. 6 - ilustracja #6

Co tym razem należy zrobić aby mieć szansę na wygraną, czyli na egzemplarz gry PC „Peter Jackson's King Kong”? Tym razem nietypowe zadanie – w komentarzu do tego newsa zamieście broń, z którą wybralibyście się na polowanie na... King Konga :))...

Przypominamy dwie podstawowe zasady naszych „forumowych” konkursów:

  • każdy czytelnik może głosować tylko raz
  • w konkursie nie mogą brać udziału pracownicy i współpracownicy GRY-OnLine Sp. z o.o.