Studio Radical Entertainment przygotowywało kontynuację gry Scarface: The World is Yours. Niestety Scarface: Empire nie przeszło przez wydawnicze „sito” firmy Activision.
Scarface: The World is Yours powstało pod skrzydłami firmy Vivendi Universal Games. Na długo przed premierą tej produkcji jej wydawca na tyle mocno wierzył w jej sukces, że zaplanował jej kontynuację. Kiedy zatem dzieło Radical Entertainment trafiło do sprzedaży w październiku 2006 roku, stojącemu za nim zespołowi nie pozostało nic innego, jak przystąpić do pracy nad sequelem. Niestety niedługo później sprawy zaczęły się „sypać”, przez co ostatecznie nigdy nie ujrzał on światła dziennego.
Niemniej zanim twórcy drugiego Scarface’a zostali oddelegowani do innych przedsięwzięć, zdążyli stworzyć zarys tej produkcji, a także przygotować jej prototypowe elementy, które wyciekły po latach. Dzięki temu dzisiaj wiemy całkiem sporo o tym, jak miała wyglądać nowa przygoda Tony’ego Montany.
Ten cykl nie jest częścią naszego działu Premium. Decydując się na zakup abonamentu, możesz jednak pomóc w tworzeniu większej liczby takich tekstów. Dziękujemy.
Kup Abonament Premium GRYOnline.pl
Miejscem akcji pierwszego Scarface’a, a także filmowego pierwowzoru znanego w Polsce pod tytułem Człowiek z blizną, było Miami z lat 80. XX wieku. W Scarface: Empire, bo takie miano miała nosić omawiana pozycja, protagonista zostałby zmuszony do przeprowadzki do Las Vegas. Rzecz jasna zadaniem, które zostałoby postawione przed Tonym Montaną, byłoby rozkręcenie tam drugiego narkotykowego imperium.
Początkowo protagonista miałby próbować handlować towarem w kasynach, ale jego działalność nieszczególnie podobałaby się ich właścicielom. W związku z tym Montanie nie pozostałoby nic innego, jak zbudować własne kasyno, które służyłoby jako przykrywka do prawdziwej przestępczej działalności.

Na pierwszy rzut oka Scarface: Empire nie odbiegałoby pod względem mechaniki od tego, do czego przyzwyczaiła nas pierwsza produkcja spod tego szyldu. Otrzymalibyśmy zatem miasto o otwartym charakterze, które przemierzalibyśmy na piechotę lub za kierownicą pojazdów. W ramach misji Tony Montana musiałby eliminować zastępy przeciwników, pozbywać się bossów mafijnych oraz przejmować terytoria od swoich konkurentów.
Poza tym nie zabrakłoby tu możliwości rekrutowania ekipy, bez której walka z adwersarzami mogłaby okazać się wręcz niemożliwa. Inna sprawa, że członkowie zespołu niekiedy mogliby dosłownie ratować Tony’ego przed śmiercią, wkraczając do akcji w ostatnim momencie, tuż przed tym, jak przeciwnik wpakowałby mu kulkę w głowę.
Na osobną wzmiankę zasługiwałaby pustynia, która miała wprowadzić do rozgrywki prawdziwy powiew świeżości. Autorzy planowali bowiem uczynić z niej nie tylko tło dla Las Vegas, lecz również kluczowy element gry. Piaszczyste pustkowie mieliśmy bowiem wykorzystywać do odbierania dostaw i przekazywania towaru klientom, a także między innymi do pozbywania się ciał zabitych wrogów.

Scarface: Empire zapowiadało się zatem nader interesująco. Niestety kiedy doszło do fuzji Vivendi Universal Games i firmy Activision, okazało się, że nagle w katalogu wydawniczym tej drugiej znalazło się zbyt wiele gier z otwartym światem. Wydawca został zatem zmuszony do przeprowadzenia „cięć”, których ofiarą padł między innymi opisywany projekt.
Jak jednak wspomniałem na wstępie, po całym przedsięwzięciu ostało się całkiem sporo materiałów w postaci szkiców koncepcyjnych czy nagrań prezentujących prototypową rozgrywkę. „Do kupy” zebrał je kanał Mafia Game Videos, który w czerwcu 2022 roku opublikował obszerny film poświęcony opisywanemu dziełu.
Po anulowaniu Scarface: Empire studio Radical Entertainment jeszcze przez jakiś czas utrzymało się na powierzchni, a nawet odniosło pewien sukces, przygotowując dwie części serii Prototype. Po drastycznych zwolnieniach w latach 2010 i 2012 zostało jednak sprowadzone do roli zespołu wspierającego i przestało tworzyć autorskie projekty.


Necro Gaming
Cykl Necro Gaming rozwijamy od lipca 2024 roku. Poniżej linkujemy do pięciu poprzednich odcinków:
1

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.