Paradox wyjaśnia, jak działa żyjący świat w Europa Universalis 5. Gracze są przekonani, że będzie to nie tylko wielka strategia, ale też olbrzymia

Firma Paradox Interactive przybliżyła działanie populacji w grze Europa Universalis V. Gracze nie kryją entuzjazmu względem nadchodzącej ogromnej produkcji.

Zuzanna Domeradzka

Paradox wyjaśnia, jak działa żyjący świat w Europa Universalis 5. Gracze są przekonani, że będzie to nie tylko wielka strategia, ale też olbrzymia, źródło grafiki: Paradox Interactive..
Paradox wyjaśnia, jak działa żyjący świat w Europa Universalis 5. Gracze są przekonani, że będzie to nie tylko wielka strategia, ale też olbrzymia Źródło: Paradox Interactive..

Twórcy nadchodzącej strategii Europa Universalis V opublikowali nowy materiał z gry, który ponownie dowodzi, że produkcja będzie oferować znacznie bardziej rozwinięte mechaniki niż Europa Universalis IV. Trwający kilka minut filmik skupia się na najważniejszym, zdaniem twórców, elemencie.

Deweloperzy szczegółowo omówili zmieniony system populacji. Jest on ściśle powiązany z jednym z 70 trybów map obecnych w grze, które poprzez warstwy wizualizują istotne informacje. Poniżej zobaczycie omawiany materiał.

Utrzymanie przy życiu mieszkańców poszczególnych regionów ma być niezwykle ważnym aspektem nadchodzącej produkcji. Bez ludności nie zbierzemy zasobów ani nie wytrenujemy potrzebnych do podbojów członków armii. W EU5 symulowana będzie każda pojedyncza osoba, co ma zastąpić ogólne statystyki populacji obecne w EU4.

Deweloperzy zapewniają, że populacje zamieszkujące poszczególne obszary różnią się od siebie przypisaną kulturą i przekonaniami religijnymi. Pragnienia przedstawicieli wszystkich klas społecznych trzeba będzie równoważyć tak, aby wszyscy byli zadowoleni z działań rządzącego gracza i nie wszczynali buntów. Według deweloperów ma to przypominać złożony „symulator świata”:

System populacji w EU5 bardziej przypomina symulator świata, w którym każdy wybór [gracza – dop. red.] kształtuje strukturę społeczną narodu.

W grze nie zabraknie też mechanik mocno urozmaicających rządzenie narodami, w tym chociażby chorób wymuszających wprowadzanie kwarantanny czy konsekwencji faworyzowania jednej z klas. Zarówno zróżnicowane kulturowo populacje, jak i te bardziej spójne, będą reagować na każdą najmniejszą decyzję gracza.

W komentarzach pod materiałem fani nie kryją ekscytacji nadchodzącą produkcją. Zwracają uwagę na to, jak ogromna wydaje się Europa Universalis V, przez co będzie wymagała bardzo dużo czasu na opanowanie wszystkich mechanik. Gra zaoferuje bowiem tysiąc grywalnych narodów, 30 tys. lokacji oraz 70 różnych warstw map.

Europa Universalis V

Europa Universalis V

PC
przed premierą

Data wydania: 4 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
61
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

1

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2025-08-31
20:49

Nirgar Pretorianin

Nirgar

Poczekamy, zobaczymy, nie ma co tworzyć hype... i tak pewnie 3 lata patchowania jak to u nich bywa, jest czas, aby obejrzeć grę w akcji.

Komentarz: Nirgar
2025-09-01
08:36

Misiaty Legend

Z mojej perspektywy zapowiadane zmiany są super. Tego właśnie brakowało w EU4: mogłeś wystawiać armie niewspółmiernie duże do zasobów ludzkich a utrata manpower nie wpływała na nic poza zdolnością prowadzenia wojny. Co było idiotyczne, bo w pierwszej kolejności powinna wpływać na powojenne możliwości produkcyjne w kraju, jego odbudowę itd.

Druga kwestia to kultura. To w EU4 było potraktowane bardzo po macoszemu. Nie jestem prosem, który podbijał świat - moje mozliwości kończyły się na podbiciu Europy. Natomiast tworzenie wielokulturowych państw nie było w ogóle problematyczne, co było bardzo dużym uproszczeniem.

Komentarz: Misiaty
2025-09-01
11:25

PanDaneX Konsul

PanDaneX

jaram się jak pochodnia ale mam nadzieję że gra nie będzie wyglądała jak spam setki wyskakujących okienek na raz XD

Komentarz: PanDaneX
2025-09-01
11:54

elathir Legend

elathir

To co na razie mi się tutaj najbardziej podoba to komunikacja. Serio, tak dobrej nie widziałem od dawna a w wypadku PDX to nigdy. Do tego znaczące zaangażowanie społeczności. Powinno to pozwolić uniknąć problemów premierowych Victorii 3 i Imperator Rome.

W sumie moje jedyne zmartwienie to czy mój PC udźwignie tą grę chociaż na niskich ustawieniach. Z drugiej strony w Victorie 3 jestem w stanie grać jako tako do engamu, o ile używam maks średniego tempa upływu czasu.

Komentarz: elathir
2025-09-01
16:41

Drackula Legend

Drackula

W tej grze to mi się zawsze marzyło aby walki odbywały się osobnym ekranie, gdzie robimy wstępne ustawienia przed bitwą, sama bitwa podzielona jest na fazy podczas któreych możny wpłynąć na ustawienia wojsk, np gdzie rzucić rezerwy itp.

Coś pomiędzy obecnym systemem a tym z total warów. Coś na modłę starego centuriona.

Komentarz: Drackula

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl