Gracze porównali miasta z Europa Universalis 5 do metropolii z innych gier Paradoxu i mają ubaw. „Daleko zaszliśmy od czasów EU5”
Europa Universalis 5 zapowiada się dobrze, ale pewien brak nieco rozbawił miłośników strategii Paradoxu.

Europa Universalis 5 na razie nie zachwyca rozmachem miast na mapie w porównaniu do poprzednich gier Paradoxu, nawet jeśli porównanie graczy nie jest do końca zasadne.
Oficjalne wymagania piątej odsłony strategicznej serii zespołu Paradox Development Studio nieprzyjemnie zaskoczyły graczy. Gra nie będzie potrzebowała potężnej karty graficznej, za to ma spore zapotrzebowanie na CPU i pamięć RAM.
Jak łatwo zgadnąć, to efekt znacznego wzrostu skali gry, rozbudowy elementów symulacyjnych etc., a nie hiperszczegółowej grafiki. Zresztą ta ostatnia ściągnęła na studio nieco krytyki ze strony części fanów.
Gdzie te miasta i metropolie w EU5?
Być może, jeśli graliście w wielkie strategie lub gry 4X, zauważyliście, że czasem w miarę rozbudowy osady ta rozrasta się po całym polu gry. Tzw. „city sprawl” nie ma przełożenia na rozgrywkę, ale trzeba przyznać, że jest to szczegół miły dla oka.
Tymczasem, jak wskazał użytkownik serwisu Reddit, EU5 na razie raczej nie zachwyca prezentacją rozrostu miast.

„City sprawl” w czterech grach Paradoxu (a raczej trzech, bo trudno liczyć CK3).Źródło: Mediocre-D Reddit.
Reakcje graczy na to porównanie dobrze podsumowuje krótki cytat.
A niech to, daleko zaszliśmy od czasów EU5.
Niemniej część fanów zwraca uwagę, że porównanie z Crusader Kings 3 jest mało zasadne. Tak się bowiem składa, że ta produkcja również nie ma jeszcze „city sprawl”. „Jeszcze”, bo screen wykorzystany przez internautę pochodzi z dziennika dewelopera, w którym zaprezentowano prototyp takiego rozwiązania.
Dopiero niedawno (po narzekaniach graczy) studio Paradox pokazało, jak udało im się zaimplementować tę koncepcję do Crusader Kings 3. Niemniej we wpisie z 2 września tak skomentowano obecny stan projektu:
Czy działało to w 4K 120 fps z włączonym ray tracingiem? NIE. Mieliśmy pięć dni, nie pięć miesięcy. Ale to działa, i wygląda zarąbiście fajnie.
CK3 i EU5 powstały w oparciu o tę samą technologię. Jeśli więc rozrost miasta nie jest widoczny na mapie Crusader Kings 3, to nie powinno dziwić, że nie uświadczymy go również w Europa Universalis 5. Co jednak oznacza też, że jeśli Paradox zaimplementuje „city sprawl” w CK3, to niemal na pewno trafi on również do następnej odsłony serii Europa Universalis.
Pytanie tylko, czy Paradox będzie chciał poświęcić czas i środki na tę funkcję? Na razie studio czeka na opinie graczy, a choć nie może obiecać dodania wszystkich zaprezentowanych nowinek, to deweloper chętnie weźmie się do pracy nad dodatkami pożądanymi przez fanów. Niekoniecznie na premierę.
Europa Universalis 5 zadebiutuje 4 listopada na PC.
- Europa Universalis 5 to najtrudniejsza gra, której chcę się nauczyć – jeśli wystarczy mi na to czasu