„Nie”. Jedno słowo szefa Konami zabiło marzenie o grze Matrix od twórcy Metal Gear Solid
Twórcy Matrixa chcieli, aby to Hideo Kojima stworzył grę w ich uniwersum. Na drodze stanęło Konami, które stanowczo odrzuciło projekt.
W 1999 roku narodził się pomysł na nawiązanie bardzo interesującej współpracy. W jej ramach Hideo Kojima miałby stworzyć grę osadzoną w uniwersum Matrixa, który wówczas debiutował w kinach. Tak się jednak nigdy nie stało, ponieważ Konami natychmiast odrzuciło pomysł.
Konami nie chciało Matrixa
Serwis Time Extension opublikował artykuł, który zawiera rozmowę z Christopherem Bergstresserem, byłym wiceprezesem ds. licencjonowania w Konami. Ujawnił on, że swego czasu bracia Wachowscy – twórcy Matrixa – zwrócili się do Hideo Kojimy z ofertą stworzenia gry w ich uniwersum.
W tym czasie legendarny japoński projektant gier miał już na swoim koncie takie tytuły jak Metal Gear, Metal Gear 2 czy Metal Gear Solid. Produkcje cieszyły się niemałym uznaniem, a do tego sami Wachowscy byli wielkimi fanami Kojimy. Nic więc dziwnego, że wybrali właśnie jego.
Bergstresser opowiedział, że chociaż duet reżyserów zwrócił się bezpośrednio do Kojimy, to Kazumi Kitaue, producent wykonawczy Konami, natychmiast skreślił ich pomysł.
Wachowscy byli wielkimi fanami Kojimy. Kazumi Kitaue, Kojima, Aki Saito i ja byliśmy w siedzibie Konami, gdy zadzwonili Wachowscy — chcieli przyjść i spotkać się z Kojimą. I tak też zrobili!
Przyszli ze swoim artystą koncepcyjnym i zasadniczo powiedzieli Kojimie: „Naprawdę chcemy, żebyś zrobił grę Matrix. Czy możesz to zrobić?” Aki przetłumaczył to na japoński dla pana Kitaue, a ten po prostu spojrzał na nich i powiedział wprost: „Nie”. Mimo to wciąż mieliśmy okazję wziąć udział w japońskiej premierze Matrixa i afterparty.
Warto pamiętać, że Konami było wówczas zajęte tworzeniem Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Wzięcie na swoje barki kolejnego dużego projektu w tak ważnym dla studia momencie mogło odbić się negatywnie na wyczekiwanej produkcji.
Co ciekawe, Time Extension rozmawiało także z innym, anonimowym pracownikiem Konami. Według jego relacji Kojima, mimo odpowiedzi Kitaue, wciąż wykazywał duże zainteresowanie grą Matrix. Ponadto członkowie zespołu mieli być podobno „ogromnie rozczarowani” decyzją zarządu.
Ostatecznie, kilka lat po tym wydarzeniu, w 2003 roku gracze otrzymali grę Enter The Martrix. Za jej stworzenie odpowiadało studio Shiny Entertainment, a za wydanie firma Atari. Pomimo mieszanych ocen krytyków, produkcja okazała się komercyjnym sukcesem.
GRYOnline
Gracze