Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 22 lipca 2010, 12:16

autor: Jakub Wencel

Microsoft „uśmiercił” multiplatformowe potyczki sieciowe?

Pomysł wspólnej rozgrywki posiadaczy Xboksów 360 i komputerów osobistych od zawsze budził duże kontrowersje, związane głównie z ponoć nierównymi szansami posiadaczy różnych urządzeń. Teraz sprawę komentuje Rahul Sood, dyrektor technologiczny sekcji gier w Hewlett-Packard i założyciel własnej firmy Voodoo PC.

Pomysł wspólnej rozgrywki posiadaczy Xboksów 360 i komputerów osobistych od zawsze budził duże kontrowersje, związane głównie z ponoć nierównymi szansami posiadaczy różnych urządzeń. Teraz sprawę komentuje Rahul Sood, dyrektor technologiczny sekcji gier w Hewlett-Packard i założyciel własnej firmy Voodoo PC. Twierdzi on, że przyczyną zamiecenia projektu pod dywan były wyniki walk testowych, podczas których „gracze konsolowi przegrywali z kretesem ”.

Sood podzielił się swoimi spostrzeżeniami we wpisie na swoim blogu, a szerzej w świat rozpowszechnił tą wiadomość serwis Eurogamer.

Microsoft „uśmiercił” multiplatformowe potyczki sieciowe? - ilustracja #1

Wspomniane testy obywały się z wykorzystaniem m.in. dwóch popularnych tytułów z bogatym trybem sieciowym - Unreal Tournament 3 i Gears of War . Plotka głosiła, że projekt był w fazie intensywnego przygotowywania wiele, wiele miesięcy temu. Celem było oczywiście umożliwienie posiadaczom Xboxów i PC wspólnych potyczek sieciowych w grach takich jak Unreal czy Gears of War, jako jeden z elementów usługi LIVE. Chodziło też w dalszej perspektywie o poprawienie pozycji pecetów w stosunku do tego, co mamy dzisiaj. ” – pisze Rahul Sood. Dodaje jednak, że całość – delikatnie mówiąc – nie poszła gładko. „ Przeciwstawiono sobie świetnych graczy konsolowych i grupę pecetowców o zupełnie przeciętnych umiejętnościach. Zgadnijcie co się stało: grający na padach zostawali wręcz doszczętnie zniszczeni przez tych używających klawiatury i myszki. Za każdym razem. To byłoby zawstydzające dla Microsoftu, gdyby pozwolił użytkownikom Xboxów na takie upokorzenie wcielając projekt w życie. Myślę, że to przesądziło o losie tej inicjatywy. Bardzo chciałbym usłyszeć jakieś oficjalne słowo od kogoś z nią związanego.

Sood przewiduje także, że gdyby Microsoft jednak zdecydował się kontynuować pracę nad projektem spowodowałoby to konsekwentne zbliżanie się do siebie Xboxa i PC, co – jego zdaniem – zakończyłoby się „połączeniem” obu tych platform.

Pomysłowi wspólnych rozgrywek sieciowych miedzy PC a Xboksem 360 od początku towarzyszyły duże nadzieje i jeszcze większe obawy, nie mówiąc już o spięciach między użytkownikami obu platform i odwiecznym sporze „myszka czy pad”, od których wrzał w swoim czasie Internet. Informacje o pracy nad projektami tego typu pojawiały się regularnie od premiery Xboxa 360 w 2005 roku. Kubeł zimnej wody wylał dwa lata później szef Epic Games Mark Rein, który stwierdził, że taka opcja (tym razem dotycząca wspólnej gry posiadaczy PC i PlayStation 3) nie pojawi się w Unreal Tournament 3.

Warto też przypomnieć głośną swego czasu produkcję, w której znajdował się tryb wspólnej multiplatformowej rozgrywki sieciowej - Shadowrun. Gra nie okazała się jednak zbyt udana i szybko zakończyła swój żywot, co na pewno nie pomogło w realizacji tego typu koncepcji w przyszłości.