Po fuzji z Activision Blizzard Microsoft ma niemal dwukrotnie więcej studiów deweloperskich niż Sony. Japończycy mogą być zazdrośni, ale również pełni szacunku.
Przejęcie holdingu Activision Blizzard przez firmę Microsoft sprawiło, że ta ostatnia weszła w posiadanie mocnych growych marek – takich jak Diablo, Warcraft czy Call of Duty – ale także szeregu utalentowanych studiów deweloperskich. Jeśli zestawimy je z zespołami, które wcześniej trafiły pod skrzydła giganta z Redmond, okaże się, że jest ich już 40.
Zarówno liczba, jak i kryjące się za nią nazwy, muszą robić wrażenie nawet – a może zwłaszcza? – na konkurencyjnym Sony. Rodzina PlayStation Studios składa się bowiem „zaledwie” z 23 zespołów.
Poniżej możecie sprawdzić, jakie studia deweloperskie należą obecnie do Microsoftu i Sony. Część z nich znajduje się na poniższej grafice autorstwa użytkownika Reddita o pseudonimie GerardKrab. Nie jest ona jednak kompletna – brakuje na niej 7 zespołów: 4 z Activision Blizzard i 3 z PlayStation Studios.
Dlatego też pod nią zamieściłem kompletną listę. Klikając w nazwę danego studia, dowiecie się, jakie gry do tej pory wyprodukowało lub obecnie tworzy. W przypadku, gdy nie mamy danej firmy w bazie, w nawiasie obok jej nazwy znajdziecie dodatkową informację na ten temat.
Jeśli z tego zestawienia można wyciągnąć jakiś wniosek, to chyba taki, że dzięki wieloletniej współpracy Sony wyniosło na piedestał kilka znakomitych studiów. Mam tu na myśli Naughty Dog, Insomniac Games, Santa Monica Studio, Guerrilla Games czy Polyphony Digital. Microsoft wykupił zaś swoje najmocniejsze obecnie zespoły już po tym, jak odniosły one światowy sukces.
W oczy rzuca się również kilka zabawnych faktów. Dla przykładu: Crash Bandicoot, pierwotnie będący marką Sony, należy teraz do giganta z Redmond, natomiast studio Bungie, które zapoczątkowało microsoftową serię Halo, jest teraz pod parasolem Sony… ale o tym już pewnie wiecie.
Więcej:Hideo Kojima powróci w Cyberpunku 2? Nowe, tajemnicze spotkanie z CD Projekt Red rozpaliło Internet
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
27

Autor: Hubert Śledziewski
Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.