Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 5 maja 2015, 10:58

autor: Patryk Greniuk

Id Software planowało płacenie za mody już w 1995 roku

John Romero, współzałożyciel id Software, wyznał, że studio planowało wprowadzenie wynagrodzenia za mody już w roku 1995. Z projektu zrezygnowano, jednak zdaniem twórcy takich gier jak Doom, Quake czy Wolfenstein sam pomysł jest bardzo dobry.

John Romero wyznał, że już w 1995 roku id Software planowało płacić za mody. - Id Software planowało płacenie za mody już w 1995 roku - wiadomość - 2015-05-05
John Romero wyznał, że już w 1995 roku id Software planowało płacić za mody.

Koniec kwietnia upłynął pod znakiem zamieszania z wprowadzeniem przez Valve płatności za mody do gier. O sprawie informowaliśmy od samego początku. 24 kwietnia pojawiły się informacje o umożliwieniu autorom pobierania opłat za stworzone przez siebie modyfikacje. Decyzja ta wywołała ogromne protesty społeczności, tak silne, że zarządcy Steam, już dwa dni później, wydali oświadczenie, w którym powiedzieli, że zastanowią się nad swoim pomysłem. 28 kwietnia dowiedzieliśmy się, że usługa zostanie wyłączona, a wszystkie zebrane do tej pory pieniądze wrócą do wpłacających. Swoje zdanie w tej sprawie wyraził także John Romero, współzałożyciel studia Id Software, odpowiedzialnego za takie tytuły jak Quake, Doom, czy Wolfenstein. Wyznał, że wprowadzenie podobnego rozwiązania planowano już w roku 1995.

W wypowiedzi udzielonej serwisowi Gamesindustry.biz John Romero przyznał, że od zawsze był zwolennikiem umożliwienia twórcom zarabiania na stworzonych przez siebie modach. Już w roku 1995, podczas prac nad Quake, planowano powołać do życia firmę o nazwie id Net. Miałaby ona zarządzać portalem, który stanowiłby platformę do dzielenia się stworzonymi modyfikacjami. Strona prowadzona byłaby przez pracowników Id, którzy wybieraliby oraz umieszczali w nim najlepsze prace. Sam portal miał być jedną dużą lokacją, przypominającą zamek, z dziesiątkami drzwi pełniącymi funkcje bram do innych "światów". Przy każdej parze drzwi umieszczona byłaby informacja o danej modyfikacji. Twórca miał otrzymywać od właściciela platformy zapłatę za swoją pracę, obliczaną na podstawie liczby wejść. Romero nie wspomniał o konieczności płacenia za możliwość grania w mody.

Pomysł nie wyszedł jednak poza fazę planowania. Oficjalnie, powodem był brak rąk do pracy. Studio dopracowywało w tym czasie swoją najnowszą grę – Quake, więc nie mogło oddelegować ludzi do innego projektu. Romero nadal jednak uważa, że pomysł płacenia twórcom za mody jest dobry, gdyż często poświęcają oni swoim tytułom więcej czasu niż pracownicy profesjonalnych studiów deweloperskich.

Id Software planowało płacenie za mody już w 1995 roku - ilustracja #2Id Software jest amerykańskim studiem deweloperskim powstałym w 1991 roku w Teksasie. Znane jest przede wszystkim z gier FPP, takich jak Quake, Doom, czy Wolfenstein.

John Romero był jednym z czterech założycieli firmy. Pracował nad najważniejszymi grami FPP w historii. W roku 1996 odszedł z id Software, aby założyć Ion Storm. Niestety, od czasu wydania Quake'a, brakuje w jego portfolio tytułów, które pozytywnie zapisałyby się w historii gier komputerowych.