Mimo że spora część deweloperów chce tworzyć gry-usługi, to większość niepokoi się trwałością takiej strategii. Z nowego raportu dotyczącego branży gier wideo dowiadujemy się szczegółów na temat chęci monetyzowania produkcji.
Firma Game Developer Collective przeprowadziła ankietę, która rzuca nowy obraz na to, jak twórcy gier chcą monetyzować swoje nadchodzące produkcje i co myślą o takim systemie. Dane zostały zebrane w okresie od lutego do marca 2024 roku od około 600 zespołów deweloperskich.
Warto na początku wspomnieć o tym, że na początku lutego opublikowano raport (sporządzony przez firmę Griffin Gaming Partners), z którego wynikało, iż 95% z przebadanych deweloperów tworzy lub zamierza stworzyć grę-usługę. Jak się jednak okazuje, mimo dużego zainteresowania owym modelem wydawniczym, znaczna większość studiów ma obawy co do niego. Z ankiety Game Developer Collective wynika, że:
Czy to oznacza, że ze względu na obawy producentów na rynku będzie pojawiało się mniej gier-usług, które są wspierane latami i walczą o uwagę graczy? Niestety ani badania (o czym przypomniałam wyżej), ani obecna sytuacja w branży na to nie wskazują.
Deweloperzy liczą na to, że tego typu produkcje przyniosą im zyski – można tu podać przykład firmy Warner Bros., która mimo słabego przyjęcia i miernego zainteresowania Suicide Squad: Kill The Justice League, zamierza dalej stawiać na gry-usługi. Ponadto giganci pokroju Ubisoftu czy Electronic Arts od wielu lat wydają swoje produkcje w tym modelu, mimo jego przeciwników.
Warto też nadmienić, że deweloperzy coraz chętniej stawiają na płatne DLC w swoich grach i tzw. lootboxy. Ankieta GDC wyraźnie pokazuje, iż twórcy chcą implementować tego typu formy monetyzacji w produkcjach.

Płatne DLC do niekiedy naprawdę drogich produkcji mogą denerwować wielu graczy. Niestety takie osoby najwyraźniej muszą pogodzić się z tym, że w nadchodzącym czasie większość gier będzie je zawierała.
6

Autor: Zuzanna Domeradzka
Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).